וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזיגזג בפתיחת הלימודים יוביל לכאוס במוסדות: "המתווה לא תואם את השטח"

30.10.2020 / 14:35

הכיתות הנמוכות ישובו ללמוד ביום ראשון, ואנשי החינוך שנאלצו להיערך בתוך זמן קצר לפתיחת בתי הספר מוחים על העיכוב והשינויים בהחלטות הממשלה. "זו פשוט בדיחה, לא צריך את המתווים האלה", אמרה מנהלת בת"א. גם ההורים זועמים: "לא יודעים מי נגד מי, יש תסכול עצום"

בווידאו: גמזו אומר שיש אור ירוק ללכת לסבב שני של הקלות/צילום: לע"מ

יומיים לפני חידוש הלימודים בכיתות הנמוכות, הורים ואנשי חינוך מוחים על העיכוב בקבלת ההחלטה על פתיחת מוסדות החינוך, ועל הבלבול במערכת כתוצאה מהשינוי המתווים. זאת, אחרי שמשרד החינוך חזר בו ממודל למידה של שבוע-שבוע לכיתות א'-ב', וקבע מתווה חדש של ארבעה ימי לימוד בשבוע לילדי א'-ד', שאושר אתמול (חמישי) בקבינט הקורונה.

לאורך כל השבוע התקבלו החלטות שונות בנוגע לאופן שבו ייפתחו כיתות א'-ב' ביום ראשון הקרוב. משרד הבריאות התעקש על קפסולות, דבר שהוביל למחלוקות בין משרדי החינוך, הבריאות, והאוצר על תוספות תקציב והיערכות של חמישה שבועות. לאחר מכן, הודיעו על מודל של פתיחה בחצאי כיתות - שלושה ימים לסירוגין בכיתות א'-ב' וחמישה ימים לכיתות ג'-ד'. בעקבות ההחלטה פתחו ראשי הרשויות במרד, והודיעו על פתיחת מערכת החינוך בשטחם באופן עצמאי לחמישה ימים מלאים בשבוע.

במשרד החינוך הבינו שמהלך כזה יפגע בשוויון בין הרשויות החזקות לחלשות, וניסו לאזן זאת עם שינוי המתווה ברגע האחרון, למתווה שבמסגרתו יוקצבו ארבעה ימי לימוד שבועיים לכיתות א'-ד' תוך הורדת יום לכיתות ג'-ד'. ברקע החלטה זאת, הגיע הרעיון לבטל כליל את הקפסולות בכיתות א'-ב'. מעבר למחלוקות בנוגע לכיתות א'-ד', ועדת החינוך הצביעה על ביטול התקנות של משרד החינוך ללימוד במרחבים פתוחים לכיתות ה' ומעלה.

הכנות בבית הספר "יסוד המעלה" לקראת החזרה ללימודים אחרי הסגר, ראשון לציון, 26 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
"בלבול ותסכול עצום". הכנות לקראת החזרה ללימודים בבית ספר בראשל"צ/ראובן קסטרו

עיקרי מתווה החזרה ללימודים:

  • החל מיום ראשון ולמשך שבועיים:
  • כיתות א'-ד' ילמדו 4 ימים בשבוע
  • כלל התלמידים והמורים יחוייבו לעטות מסיכות
  • ניתן יהיה להסיר את המסיכות לצורך אכילה או פעילות גופנית
  • התלמידים יאכלו בשטח פתוח, או בישיבה בשולחן נפרד לכל אחד
  • בהסעות תהיה הפרדה בין החלק הקדמי לאחורי דרך שורת מושבים ריקה
  • הלמידה תהיה בקבוצות של עד 20 תלמידים
  • נין יהיה ללמוד בקבוצות של 24 תלמידים באזורים עם תחלואה נמוכה
  • כל איש צוות ילמד עד 3 קבוצות שונות, למעט מורים לחינוך גופני
  • צהרונים:
  • יפעלו בקבוצות של עד 28 ילדים
  • ניתן יהיה לאחד 3 קבוצות קבועות באותה שכבת גיל

בצל כל השינויים הללו, משרד החינוך עדיין לא הגיש מתווה סופי למנהלי אגפי החינוך בערים ולמנהלי בתי הספר. מאיה גבעון, מנהלת בית ספר יסודי לטבע בתל אביב וחברה בארגון מנהלי בתי הספר "מנהיגים" , אמרה בשיחה עם וואלה! NEWS כי "מנהלי בתי הספר ניזונים מהתקשורת, לצערנו הרב, ולא מהמעסיק שלו שזה משרד החינוך".

היא סיפרה כי מבחינת מנהלי בתי הספר והצוות הפדגוגי פתיחת הלימודים המתוכננת בשבוע הבא היא "סוג של פתיחת שנת הלימודים מחדש", והבהירה כי המתווה שלפיו הם צריכים לפתוח את המוסדות שתחת ניהולם הגיע לידיהם רק אתמול בלילה. "אנחנו לא יכולים בחמישי-שישי להכין את בתי הספר לקבלת התלמידים. צריך להכין מערכות ולהעביר אותה למורים, לשנע כיסאות ושולחנות. כל הדברים האלה לוקחים זמן", אמרה גבעון.

"לצערנו למדנו שבגלל שמשרד החינוך לא הוציא מתווה שתואם את השטח, מצאנו את עצמנו עושים ספקולציה והכנות, בתקווה שלא יהיה שינוי מהותי", הבהירה גבעון. "משרד החינוך החליט על ארבעה ימי לימוד, זאת פשוט בדיחה. אנחנו לא צריכים את המתווים האלה", הוסיפה.

הכנות בבית הספר "יסוד המעלה" לקראת החזרה ללימודים אחרי הסגר, ראשון לציון, 26 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
"זאת הפעם החמישית שמכינים מערכת שעות". הכנות לקראת פתיחת בתי הספר/ראובן קסטרו

לדבריה, משרד החינוך לא צריך להכתיב למנהלים לכמה ימים לפתוח. "אני לא צריכה שמשרד החינוך יגיד לי מה לעשות, אני אעשה מה שאצליח. כל בר דעת מבין שהתיעדוף שלי הוא לתת כמה שיותר ימים לכיתות א'-ב' ואת כוח האדם שנשאר אני אתן לכיתות ג'-ד'". היא הוסיפה כי "כל הזיגזגים האלה זה פשוט איום ונורא, זאת הפעם החמישית שאני מכינה מערכת שעות".

"אנחנו לא בייביסיטר", המשיכה גבעון. "יש חשיבה בלימוד, גם עכשיו אני לא מבינה אם אני מחלקת את א'-ב' לקפסולות, אבל גם בחלוקה לקפסולות המחנכת צריכה לשבת על זה, לאזן בין מספר הבנים לבנות, זה לוקח זמן ואי אפשר להודיע על כזה דבר מיום חמישי ליום ראשון. אנחנו עובדים ימים כלילות גם ככה".

"ההורים והתלמידים מבולבלים לגמרי"

אבנר ביטון, מהנהגת ההורים בבאר שבע, מחה גם הוא על ההתנהלות. "לצערי הרב אין משילות במדינה הזאת. היום יש החלטה ולמחרת משנים אותה וההורים והתלמידים מבולבלים לגמרי", אמר ביטון. "פעם אומרים שאפשר לקיים מפגשים במרחב הפתוח, אחרי זה אומרים שזה מבוטל, בהתחלה דיברו על לימודים של כיתות א'-ב' לשלושה ימים, אחרי זה ארבעה ימים. עיריות שיש להן כסף מוסיפות ימי לימוד, ואתה לא יודע מי נגד מי".

לדבריו, המצב הנוכחי "יוצר בלבול ותסכול עצום בקרב ההורים והתלמידים". הוא הסביר כי "הם מסתכלים על התלמידים כאיזה קופסת גפרורים שצריך לסדר אותם כל פעם במקום אחר. זה מאוד מתסכל".

הכנות בבית הספר "יסוד המעלה" לקראת החזרה ללימודים אחרי הסגר, ראשון לציון, 26 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
"כל ההכנות האלו, זאת עבודה שלוקחת זמן". ההכנות בבתי הספר/ראובן קסטרו

הביקורת על התנהלות משרד החינוך והממשלה ביציאה המהוססת מהסגר, אינה מגיעה רק מצוות המורים, אלא גם מדרגים גבוהים יותר. מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, יצאה נגד קביעת השרים להחריג מורים לחינוך גופני מההגבלה לפיה צוותי הוראה יוכלו ללמד עד שלוש קבוצות ילדים בלבד. "לפי המתווה ניתן להעסיק מורים לחינוך גופני בכמה קבוצות ללא הגבלה. הם הוחרגו בלי כל סיבה או הצדקה", כתבה למנכ"ל משרד החינוך עמית אדרי.

"לא יעלה על הדעת שבריאותם של המורים לחינוך גופני תופקר ומשרד החינוך יאפשר חשיפתם למספר רב מאוד של תלמידים, באופן שעלול להגביר את סיכוייהם להיחשף לנגיף או חלילה יביא למצב שהם ידביקו הרבה תלמידים", הוסיפה בן דוד במכתב. "אנו רואים את החרגתם בחומרה ודורשים לתקן לאתלר את המתווה, גם אם הוא הוא לשובעיים בלבד".

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד במהלך ועדת החינוך 23 בספטמבר 2020. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"לא יעלה על הדעת שבריאותם של מורים לחינוך גופני תופקר". בן דוד/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

רפי הופהנברג, סמנכ"ל אגף החינוך בעיריית פתח תקווה, התלונן אף הוא על ההיערכות הכושלת של הממשלה, וההוראות הסותרות. "המצב הוא מורכב באופן אמיתי ותמיד למטבע יש שני צדדים", אמר הופהנברג. "מצד אחד יש חוסר יציבות ושינויים תכופים, ומצד שני יש צורך למצוא את האיזון בין האפשרויות לתת לילדים כמה שיותר, אבל לא להסתכן בתחלואה".

הוא הבהיר כי לדעתו במצב הנוכחי יש להבין את מקומם של בתי הספר, ולתת אחריות ועצמאות למנהלים. "מנהל בית ספר צריך להכין מערכת שעות, הוא צריך לתמרן מחדש את המערכת הבית ספרית ולמצות את השעות שיש לו, כדי לתת לילדים כמה שיותר במסגרת המגבלות", אמר.

פתיחת שנת הלימודים תשפ"א בבית ספר שיפר, פתח תקווה, 1 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
מקווים לחזור ללימודים לתקופה ממושכת. תלמידים במסיכות בפתיחת שנת הלימודים/ראובן קסטרו

"צריך לזכור שהם צריכים למצות כל פירור שיש להם ממשרד החינוך, הרשות המקומית ועוזרי ההוראה כדי לתת כמה שיותר, ולהגיע לפחות לחמישה ימים בחלק מהשנתונים", הוסיף הופהנברג. "יותר חשוב לקבל החלטה ולצאת לדרך מאשר לנסות להגיע להחלטה עוד יותר טובה, אבל להגיע אליה ברגע האחרון לפתיחת בתי הספר".

"מנהלי בתי הספר, שהם המפתח להצלחת כל מתווה, נמצאים בצומת מאוד קשה", הוסיף הופהנברג. "לוח הזמנים כדי להכין את יום ראשון הולך ואוזל". הופהנברג, שהדגיש את החשיבות בשבוע לימודים מלא עבור בתי הספר, ציין כי בפתח תקווה וברוב הרשויות המקומיות יפתחו את כיתות א', ב' וג' לחמישה ימים בשבוע "ונעשה מאמץ לפתוח אפילו את ד'", לדבריו.

המתווה המלא ללימודים בכיתות א'-ד'

לפי מתווה משרד החינוך שאושר על ידי קבינט הקורונה, כיתות א'-ד' ישובו ללימודים ביום ראשון, לארבעה ימים בשבוע. הכיתות יפוצלו כך שכמות התלמידים לא תעלה על 20 בכיתה, למעט החרגות שיאפשרו לעד 10% מהכיתות ללמוד בקבוצות של עד 24 תלמידים, תוך מתן עדיפות למוסדות הנמצאים באזורים בעלי שיעור תחלואה נמוך.

כל התלמידים והמורים יחוייבו לעטות מסיכות בלימודים, לרבות בכיתות א' ו-ב'. התלמידים יאכלו את ארוחותיהם בשטח פתוח, ואם הדבר אינו מתאפשר - בישיבה בשולחן נפרד לכל תלמיד בכיתה.

בנוסף לכך, הוחלט כי הפעילות תתקיים כך שכל איש צוות יוכל ללמד שלוש קבוצות לכל היותר, למעט מורים לחינוך גופני. זאת, כשהם יחוייבו לעטות מסיכות כל העת ולשמור על מרחק של שני מטרים לפחות בינו לבין התלמידים. צהרונים יפעלו בקבוצות של עד 28 ילדים, וניתן יהיה לאחד עד שלוש קבוצות קבועות מאותה שכבת גיל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    9
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully