וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח המבקר: למשרד החינוך אין מידע על מחסור במחשבים בבתי התלמידים

26.10.2020 / 16:00

מהדוח שפורסם עולים פערים במעקב המשרד אחר כמות המחשבים בבתי תלמידים ומורים, זאת ברקע אילוץ הלמידה מרחוק בקורונה. על פי הדוח, הבעיה נעוצה בקושי להבדיל בין ציוד המשמש את כלל המשפחה לבין האמצעים הזמינים לתלמידים. משרד החינוך: לתכנית יועד תקציב שלא היה כדוגמתו

בווידאו: ממצאי דוח המבקר על הלמידה מרחוק במהלך משבר הקורונה/צילום : משרד מבקר המדינה

למשרד החינוך אין תמונת מצב מלאה על מחסור במחשבים ובחיבור לאינטרנט בבתי תלמידים - כך עולה מדוח המבקר שפורסם היום (שני), שעסק בין היתר בתשתיות מחשוב ללמידה מרחוק ומרחבי למידה חלופיים תחת משרד החינוך בתקופת הקורונה.

על פי הדוח, עם פתיחת שנת הלימודים תשפ"א, למשרד החינוך אין מיפוי למחסור באמצעי קצה ובחיבור לאינטרנט במחשבים בבתי התלמידים, וכן לא ידוע מתי יקבל המשרד תמונת מצב כזו. על פי הערכות במשרד, לכ-135 אלף תלמידים אין מחשבים בביתם, אך לטענת גורמים אחרים, הערכות אלו אינן יכולות לשמש בסיס לקבלת החלטות בצמצום פערים. זאת, משום שהן מתקשות להבדיל בין מחשב המשמש את כלל דרי משק הבית, לבין מחשב פר תלמיד הנגיש עבורו בתקופה זו.

הכנות בבית הספר "יסוד המעלה" לקראת החזרה ללימודים אחרי הסגר, ראשון לציון, 26 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
אין מיפוי למחסור באמצעים. בית ספר בראשון לציון, היום/ראובן קסטרו

ממיפוי שערך הכלכלן הראשי במשרד האוצר עולה כי ל-42% מכלל התלמידים בחברה החרדית (127,299) אין מחשב ול-72% מהתלמידים החרדים אין חיבור לאינטרנט. כמו כן, ל-26% מהתלמידים בחברה הערבית (120,370) אין מחשבים ול-38% אין חיבור לאינטרנט.

מהדוח עולה כי אם מתייחסים לזמינות השימוש באמצעים הממוחשבים לכלל בני הבית, כמעט ברבע (23%) ממשקי הבית שבהם חיים ילדים בני 15 - שהשתתפו במבחן פיזה 2018 - יש לכל היותר מחשב אחד. בהתחשב בכך שממוצע הילדים במשפחה בישראל (כולל בחברה החרדית) עמד בשנת 2016 על 3.11 ילדים, הרי שהדבר מצביע על קושי בזמינות ובנגישות למחשבים במשפחה בה יש יותר מתלמיד אחד.

תלמוד תורה, ירושלים, 23 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
זקוקים למענה מתאים לאורח חייהם. תלמוד תורה בירושלים/ראובן קסטרו

בתוך כך, במשרד החינוך הבינו כי תכנית השר יואב גלנט, "לומדים בביטחון", לא תוכל לצאת לפועל ללא רכישת מחשבים על ידם, משום שהיא בנויה ברובה על למידה מרחוק. על כן, יעד המשרד הוא לרכוש 50% מהמחשבים הנדרשים עד סוף ינואר 2021, תוך תלות בהקצאת התקציב. המשמעות היא כי השנה נפתחה כשלתלמידים רבים מאוד (לפחות 135 אלף) אין יכולת ללמידה מקוונת מרחוק.

בעקבות זאת, המליץ המבקר בדוח כי על משרד החינוך להשלים בדחיפות מיפוי של האמצעים הממוחשבים בבתי התלמידים והמורים וכן של קיום חיבור לאינטרנט, תוך התייחסות גם למשקי בית שבהם יש יותר מתלמיד אחד שנדרש להשתמש במחשבים.

עוד נכתב בדוח כי גיבוש המענים ייעשה בשיתוף הרשויות המקומיות, שלהן הנגישות הגבוהה ביותר לנתונים המספריים של התלמידים והמורים בתחומם. לפי המבקר, יש לשים דגש מיוחד על מענה לתלמידי החברה הערבית, שבה שיעור המחשבים למשק בית נמוך במיוחד, וכן לתלמידי החינוך החרדי, הזקוקים למענה ייחודי המתאים לאורח חייהם.

פתיחת שנת הלימודים בבית ספר שיפר בפתח תקוה 1 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
פערים בנגישות במשפחות עם יותר מתלמיד אחד. בית ספר בפתח תקווה, בחודש שעבר/ראובן קסטרו

עוד לפני מגיפת הקורונה, יזמו גופים שונים תכנית לאספקת מחשבים לתלמידים שידם אינה משגת. חלק מהיוזמות מתבססות על תרומות כספיות לצורך רכישת מחשבים חדשים, וחלקן מחזירות לשימוש מחשבים ישנים. בין היוזמות המובילות: "מחשב לכל ילד", שפועלת בשיתוף ובתקצוב של משרד ראש הממשלה והרשויות המקומיות; "מתחשבים", שהוקמה על ידי המגזר העסקי ופועלת בשיתוף עמותות נוספות והרשויות המקומיות; ו"אחינועם" שפעלה באופן עצמאי לחלוקת מחשבים וגם משתפת פעולה עם יוזמת "מתחשבים".

מדוח המבקר עולה כי אין גורם ממשלתי אחד שמרכז את יוזמות המגזר השלישי שמספקות מחשבים לילדים אלו, וקובע את סדר העדיפויות לחלוקתם בראייה מערכתית כוללת. לדעת המבקר, על משרד החינוך למנות גורם אחד שיפעל אל מול יוזמות המגזר השלישי בכל הנוגע להקצאת מחשבים לתלמידים הנזקקים להם. על הגורם להיות מעורב ומעודכן גם בנוגע לפעילות גופים אחרים המספקים מחשבים לתלמידים, ושיהיה בידיו מידע על הפערים הקיימים.

פערים במשפחות חרדיות וערביות

  • ל-42% מהתלמידים בחברה החרדית אין מחשב
  • ל-72% מהתלמידים החרדים אין חיבור לאינטרנט
  • ל-26% מהתלמידים בחברה הערבית אין מחשבים
  • ל-38% מהתלמידים הערבים אין גישה לאינטרנט

כמו כן, המליץ המבקר על אספקה דחופה של מחשבים לתלמידים, אם באמצעות השאלתם, הנפקת שוברי רכישה למחשבים או מענה אחר שיהיה איכותי. בנוסף, על משרד החינוך לבחון חלופה של תקצוב רכישת המחשבים וציוד אלקטרוני אחר באמצעות סיוע לרשויות המקומיות או לרשתות החינוך ולבתי הספר. בנוסף, על המשרד למפות את מספר המחשבים על סוגיהם בבתי הספר ולהסדיר עם מרכז השלטון המקומי מנגנון שיאפשר, בעת חירום, השאלת מחשבים ניידים שנמצאים במוסדות החינוך למורים ולתלמידים לצורכי למידה מרחוק.

לסיכום, הציע המבקר כי משרד החינוך יוביל, בשיתוף משרד האוצר, משרד התרבות והספורט, מרכז השלטון המקומי ושירות התעסוקה, "גיבוש תוכנית מעשית לשילוב של למידה במרחבים הסביבתיים (ובכך להפחית את התלות במחשב, ד"י), המותאמת לשלבי הגיל השונים, ובה יוגדרו המשאבים הנדרשים, וכן יעודד את הרשויות המקומיות ואת בתי הספר ליישמה". במקביל, יהיה צורך לבחון את האופן בו יופנו דורשי עבודה למערכת החינוך לשם השתלבות בתוכנית זו, ובכך להגדיל את מספר הימים שבהם התלמידים לומדים שלא מהבית, לצמצם את מספר מקבלי דמי האבטלה ולהניע את גלגלי המשק בתחומים המשיקים לתוכנית זו.

יואב גלנט דמוקרטTV. יונתן זינדל, פלאש 90,
הכריז כי יוביל רפורמה מהותית. גלנט/יונתן זינדל, פלאש 90

משרד החינוך מסר בתגובה לדוח כי "עם כניסתו של שר החינוך יואב גלנט לתפקיד, ב-18 במאי 2020, הנחה השר את גורמי המקצוע במשרד לבחון את הלקחים מתקופת הסגר בעקבות מגיפת הקורונה בכל הנוגע לתחום ההוראה והלמידה מרחוק. בתום התחקיר, שהוצג לשר על ידי גורמי המקצוע במשרד החינוך, התגלו פערים חמורים שנוצרו בעשור האחרון בנושא הלמידה מרחוק. בתוך כך, הכריז השר גלנט כי יוביל רפורמה מהותית בנושא התקשוב והלמידה מרחוק והציב אותה כנושא מרכזי בתוכנית העבודה".

עוד מסר משרד החינוך כי "במסגרת תכנית 'לומדים בביטחון' גויס תקצוב נוסף של כ-4.2 מיליארד שקלים שהממשלה ייעדה לצורכי היערכות מערכת החינוך לתפקוד בשגרת קורונה, ומתוכו - בעקבות קביעת סדר עדיפות משרדי - תוקצבו 1.2 מיליארד שקלים במיוחד לצורך הלמידה מרחוק. מדובר בתקציב גדול ותקדימי שלא היה כדוגמתו במשרד החינוך בשנים עברו".

לדברי המשרד, שר החינוך התווה חמישה כיווני פעולה בתחום הלמידה מרחוק, בהם זירוז הקמת תשתיות התקשוב למוסדות החינוך; מינוי בעלי תפקידים קבועים במוסדות החינוך לקידום הנושא;
רכישת אמצעי קצה (כ-150 אלף מחשבים, כ-150 אלף מודמים ו-64 אלף טלפונים כשרים למגזר החרדי); הכשרת צוותי הוראה למיומנויות למידה מרחוק והרחבת התכנים המוצעים במסגרת הלמידה מרחוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully