וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר הלמידה מרחוק: השנה צפוי זינוק משמעותי בהשמנת ילדים

דנה ירקצי ומירב כהן, כתבתנו לענייני בריאות

26.10.2020 / 10:42

מחקר חדש בארה"ב מזהיר מפני החמרת התופעה בתקופת הקורונה - אחרי עשור של שיפור יחסי. בישראל, חלה במהלך הסגר עלייה במשקל של שני ק"ג בממוצע בקרב ילדים. לפי הערכה, אחת הסיבות לכך, בנוסף לחוסר בפעילות גופנית, היא שהמשבר הכלכלי מאלץ הורים לקנות אוכל זול ולא בריא

בווידאו: מערכת החינוך סגורה במהלך הסגר/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

זינוק משמעותי בהשמנת יתר בקרב ילדים צפוי השנה, לאחר עשור של ירידה איטית ומדודה בשיעורי התופעה - כך עולה מדוח שפורסם על ידי רופאי ילדים ומומחי בריאות הציבור מבית החולים האוניברסיטאי רוברט ווד ג'ונסון בניו ג'רזי, ארצות הברית. לפי הערכת המומחים, השעות הארוכות של למידה מרחוק מול המסכים בזמן הקורונה, העדר פעילות גופנית והמצוקה הכלכלית של הורים - שגוררת רכישה של מזונות זולים ולא בריאים - הובילו לשינוי המגמה המדאיג.

במהלך השבועות האחרונים מדינות רבות ברחבי העולם - ובכללן ישראל - החליטו לסגור את גני הילדים ובתי הספר על מנת למנוע את התפשטות הנגיף. אולם הדוח החדש, שהתפרסם בשבוע שעבר, מגלה שסגירת מוסדות החינוך גרמה לבעיה הבריאותית, שאינה פחות מסוכנת. השלכות המגיפה לא פוסחות על ישראל, ולפי משרד הבריאות, במהלך הסגר, נרשמה מגמה של עלייה במשקל בקרב ילדים - של שני קילוגרם בממוצע.

מחברי הדוח צופים שהשנה יחול זינוק דרמטי בהשמנת יתר בקרב ילדים, מאחר ובתי הספר ומסגרות החינוך היו סגורים במשך שבועות ואף חודשים ארוכים, בעוד הילדים שהו בבתים מבלי לשמור על תזונה נכונה ומבלי לבצע פעילות גופנית.

כיתה ללא תלמידים בית הספר בתל"י באולים בירושלים 1 בספטמבר 2020. נעם ריבקין פנטון/ פלאש 90, פלאש 90
לסגירה השלכות משל עצמה. כיתה ללא תלמידים בית ספר/פלאש 90, נעם ריבקין פנטון/ פלאש 90

בישראל, גני הילדים אומנם חזרו לפעילות, אך נכון להיום ההערכה הקיימת היא שחזרת תלמידי בתי הספר תיארך עוד זמן רב והלמידה מרחוק תימשך. על פי נתונים של משרד הבריאות, במהלך הסגר הקודם נרשמה עלייה ממוצעת במשקל של בין 2.6 ל-4.5 ק"ג במבוגרים, וכשני ק"ג בילדים.

מאז שנת 2016, אחד מכל שבעה ילדים בארצות הברית סובל מהשמנה. בישראל, על פי דוח של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות, יותר מ-7% מהילדים סובלים מהשמנה וכ-20% סובלים מעודף משקל. אולם, למרות שבעשור האחרון נרשמה ירידה מתונה והדרגתית בשיעורי ההשמנה בעולם המערבי, המומחים סבורים שבסוף השנה הנוכחית צפוייה המגמה להשתנות.

"רשמנו התקדמות איטית ויציבה בכל הקשור לשיעורי ההשמנה בילדים בשנים האחרונות", אומרת פרופ' דיאן ויטמור שנזנבך, כלכלנית מאוניברסיטת נורת'ווסטרן בארצות הברית. "סביר להניח שנאבד את רוב ההישגים שלנו בעשור האחרון בכל הקשור לנושא".

בית הספר התיכון אחד העם בפתח תקווה 5 במאי 2020. ראובן קסטרו
לפי הערכות, הלמידה מרחוק תימשך זמן רב. תלמידי תיכון בפ"ת חוזרים לבי"ס, במאי/ראובן קסטרו

המומחים סבורים שילדים שנשארו בבית ולא הלכו לבית הספר, יושבים שעות ארוכות מול מסך - בין אם לצורך למידה מרחוק ובין אם לשם צפיה בתוכניות טלוויזיה או משחק במחשב. בעקבות זאת, הם זזים פחות ולא מקפידים על תזונה בריאה.

מחקר שנערך על קבוצה של 41 ילדים באיטליה מצא כי שלושה שבועות לאחר הסגר במדינה, מרבית הילדים זזים פחות ואוכלים יותר, מה שהוביל לעלייה שלהם במשקל. מחקר נוסף מצא שזמן השימוש במסכים עלה במהלך ימי הסגר בקרב ילדים בכ-50% בממוצע.

בנוסף לחוסר בפעילות גופנית, המומחים חוששים שהורים רבים איבדו את הכנסתם ולכן אינם יכולים להרשות לעצמם לרכוש מוצרים בריאים ונאלצים להכניס הביתה מזונות זולים עם ערך תזונתי נמוך.

ילדה לומדת בזום. ShutterStock
ילדים שנשארו בבית, זזים פחות/ShutterStock

השמנת יתר היא גורם סיכון משמעותי ביותר לסיבוכים ותמותה מנגיף הקורונה - יותר מסוכרת, לחץ דם גבוה, מחלות לב וסרטן. מומחים טוענים כי חשוב שההורים יבצעו מעקב אחרי זמן המסך והרגלי האכילה של הילדים ויעודדו אותם לבצע פעילות גופנית, זאת בין היתר, כי השמנה בגיל צעיר היא מנבא להשמנה בהמשך החיים.

ד"ר רז הגואל, רופא מומחה ומנהל המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה, אמר לוואלה! NEWS כי "על פי הדוח, יש הערכות שאחרי ירידה מתונה בשנים האחרונות בהשמנת ילדים, השנה נראה עליה משמעותית כתוצאה ממגפת הקורונה".

לדבריו, "ייתכן והחזרה לשגרה תהיה ארוכה מהצפוי ולכן גם בתקופה הזו, באחריות ההורים לעודד את הילדים לשמור על תזונה מאוזנת ובריאה, להגביל את שעות הצפייה בסמרטפון, במחשב ובמסכי הטלוויזיה, להקפיד על שעות השינה של הילדים, ולדרבן אותם לבצע פעילות גופנית. כך ניתן יהיה להקטין את הסיכוי שלהם לסבול מעודף משקל ולמנוע מחלות נלוות עתידיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully