וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברשויות החלשות מזהירים: הרחבת ימי הלימוד תיצור קרע בין עניים לעשירים

עודכן לאחרונה: 28.10.2020 / 13:40

עשרות ערים הודיעו כי כיתות א'-ב' ישובו למוסדות החינוך במודל לימודים של חמישה ימים בשבוע, בניגוד למתווה שאישרה הממשלה. עם זאת, לחלק מהרשויות, מרביתן ערביות, אין די תקציב או כוח אדם כדי להניע את המהלך: "אין לנו מספיק משאבים, ודור שלם נמצא בסיכון"

בווידאו: ועדת החינוך ביטלה את התקנה המאפשר למידה בשטח פתוח/צילום: ערוץ הכנסת

עשרות רשויות הודיעו כי הן יפתחו את בתי הספר לכיתות א'-ב' במודל של חמישה ימי למידה כבר מיום ראשון. זאת, בניגוד להחלטת הממשלה לפיה הכיתות הנמוכות ייפתחו במתכונת של חצאי כיתות במודל של שבוע-שבוע או חצי שבוע לסירוגין. המהלך מצריך תוספת תקציבית והסבת כוח אדם של העירייה. לכן חלק מהרשויות, מרביתן ערביות, לא יוכלו לפתוח את מוסדות הלימוד במתווה של חמישה ימים בשבוע.

יו"ר פורום ראשי הרשויות הערביות, מודר יונס, אמר כי הבעיה טמונה ביכולת הכלכלית. "אנחנו מנסים להיערך בהתאם להחלטות, אך נמצאים במצב של תשתיות בעיתיות - אנחנו בחוסר של מרחבי חינוך גם בימים רגילים", אמר. "אנחנו שומעים ראשי רשויות פותחים את כיתות א'-ב' במודל של חמישה ימים עם קפסולות, יש להם יכולת כלכלית כזאת, יש להם מרחבי חינוך. עבורנו האפשרות הזו לא קיימת".

לדבריו של יונס, "זה יוצר אפליה בין החברה היהודית לערבית. בחברה היהודית ילמדו במשך השבוע ובחברה הערבית ילמדו רק מחצית מהשבוע, יש פה פער מאוד רציני בין התלמידים. יש חשש לאיפה ואיפה גם בין הישובים היהודיים".

הוא הוסיף כי הסוגייה מסכנת דור שלם של תלמידים. "מה שקורה זה שכסף יכול לעזור לנו, אבל העיקר הוא מרחבי החינוך שפשוט לא קיימים אצלנו בשגרה, אז איך נוכל לבצע מתווה שכזה בשעת משבר?", תהה יונס. "הממשלה צריכה לחשוב אחרת. היא צריכה לתמוך ברשויות המקומיות הערביות, לתת את המשאבים ולחשוב מחוץ לקופסה. דור שלם נמצא בסיכון".

חזרה לשגרה - תלמידים חוזרים ללימודים, בית ספר שמעוני בגבעתיים, 17 במאי 2020. ראובן קסטרו
46 רשויות הודיעו כי יפתחו את כיתות א'-ב' במודל של 5 ימי לימוד. בית ספר בגבעתיים/ראובן קסטרו

גם ראש עיריית כפר קאסם, עאדל בדיר, הודיע כי הוא לא מסוגל לפתוח את בתי הספר בתחומו במודל של חמישה ימים בשל מחסור תקציבי. "אני לא חושב שיש רשות ערבית שתוכל לפתוח במתכונת כזו, אין לנו תקציבים. אני הולך לפתוח את הלימודים עם מה שיש", אמר בדיר. "ממילא אנחנו רשויות מוחלשות, כשבנוסף הקורונה הכבידה עלינו מאוד".

לדבריו, "הבטיחו לנו תקציבים לטיפול בקורונה, והפסיקו את התכנית אחרי חודש וחצי. זה עולה לנו בהרבה מאוד הוצאות בימים אלה, ואנחנו בקושי מתפקדים. לנו בכפר קאסם מגיעים שישה מיליון שקלים. זה כסף מאושר שעד היום לא קיבלנו".

בדיר שלח מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה ראובן ריבלין, ואיים לסגור את העירייה. "כתבתי שאם עד סוף נובמבר לא יפתרו את הבעיות התקציביות - אני סוגר את עיריית כפר קאסם ומוציא את כולם לחל"ת, כולל ראש העיר", סיפר. "אנחנו נשתדל להסתדר עם מה שיש בינתיים עד סוף נובמבר. לא מקובל עלינו שהילדים שלנו ירגישו ויחיו את האפליה כלפינו. אם העניין לא יסתדר - אני סוגר גם את בתי הספר וגם את העירייה".

עאדל בדיר, ראש עיריית כפר קאסם. אבי כהן
"אם עד סוף נובמבר לא יפתרו את הבעיות התקציביות - אני סוגר את העירייה". בדיר/אבי כהן

ראש עיריית דימונה ויו"ר פורום ערי הפיתוח, בני ביטון, אמר בשיחה לוואלה! NEWS כי פנה לראש הממשלה בבקשה לתקצב את הרשויות החלשות שלא יכולות לפתוח את מוסדות הלימוד חמישה ימים בשבוע. "מי שלא יצליח לפתוח - תפקידו של יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס ותפקידי לעזור להם ולתקצב אותם. לא יעלה על הדעת שיהיה פילוג בין רשויות עשירות לעניות, שעיר אחת תפתח ואחרת לא. אני לא אתן לדבר הזה לקרות", מסר.

"אני מקווה שהיום אחרי השיחה עם שר החינוך יואב גלנט כל 257 הרשויות ייפתחו. אנחנו רוצים להיות כולם ביחד", מסר ביטון. "צריך להביא כסף מהממשלה לרשויות שלא מסוגלות להעמיד את המתווה החדש".

בני ביטון, , ראש עיריית דימונה, סגן יו"ר השלטון המקומי ויו"ר עיירות הפיתוח, 11 בנובמבר 2019. משה שי, פלאש 90
"לא יעלה על הדעת שיהיה פילוג בין רשויות עשירות לעניות". ביטון/פלאש 90, משה שי

ראש עיריית טבריה, מוני מעתוק, אמר בשיחה לוואלה! NEWS כי הוא מנסה למצוא פתרונות יצירתיים להפעלת בתי ספר בחמישה ימי לימוד, משום שתקציב העירייה אינו מספיק. "כרגע אין לי תקציב מקופת העירייה לטובת הדבר הזה, הלוואי והיה לי. אני מנסה למצוא פתרונות יצירתיים, לא בטוח שנצליח לפתוח כיתות א'-ב' בעיר לחמישה ימים, אבל אני אנסה כמה שיותר", הסביר. "בסוף צריך להבין שלהחזיר תלמידים רק לשלושה ימים זה מוזר. הייתי מצפה שהמדינה תיתן מענה לכל הרשויות בארץ בנושא הזה, אבל לפחות כרגע זה לא קורה".

מעתוק מנסה לגייס גם את החינוך הבלתי פורמלי לטובת העניין. "בעיני אפשרות נכונה היא שמורים שמלמדים בכיתות הגבוהות בזום בשבועיים הללו ילמדו את כיתות א'-ב'. כרגע אני פונה לכל מיני גורמים בחינוך הבלתי פורמלי שינסו לסייע לנו, כדי ליישם את מודל הלמידה של חמישה ימים בשבוע שאני שואף לתת לכמה שיותר כיתות ברחבי העיר".

יו"ר המועצות האזוריות וראש המועצה האזורית מרחבים, שי חג'ג', אמר כי ידאג לתקצוב מתאים לרשויות החלשות. "אנחנו רואים כיצד ראשי הרשויות מפעילים יצירתיות וגמישות יחד עם הנהלות החינוך וצוותי ההוראה, כדי לתת את השירותים ברמה הגבוהה ביותר לתושבים. הדבר הנכון הוא לאפשר חמישה ימי לימוד לתלמידי כיתות א'-ב'", אמר. "אני מודע למורכבות שנוצרה בכמה רשויות מקומיות ואנחנו נדאג יחד ובאופן מסודר עם הממשלה לתיקצוב מתאים. הפער החסר הוא שולי והרווח העצום".

מוני מעתוק. דוברות עיריית טבריה, אתר רשמי
"הייתי מצפה שהמדינה תיתן מענה לכל הרשויות בנושא, אבל זה לא קורה". מעתוק/אתר רשמי, דוברות עיריית טבריה

מתוך 54 המועצות האזוריות בישראל, 46 הודיעו כי יפתחו את כיתות א'-ב' במודל למידה של חמישה ימים בשבוע, ושמונה אמרו כי ייצמדו למודל שאושר בממשלה. ארבע רשויות ערביות לא יצליחו לפתוח את המוסדות חמישה ימים בשל קשיים תקציביים, ארבע נוספות מתקשות במציאות פתרון למחסור בכוח האדם.

בין הערים שהודיעו כי הן פותחות את הלימודים במתווה של חמישה ימים: רמת גן, תל אביב-יפו, גבעתיים, חולון, קריית אונו, בת ים, אזור, ראשון לציון, סביון, שוהם, לוד, ראש העין, רמת השרון, קריית שמונה, עפולה, נהריה, באר שבע, דימונה הוד השרון, חוף הכרמל, שער הנגב, גני תקווה, יקנעם, נוף הגליל, רמלה והמועצה האזורית עמק חפר.

בפתח תקווה טרם התקבלה החלטה לגבי פתיחת כיתות א'-ב' במודל של חמישה ימי לימוד שבועיים, ובהמשך היום תצא הודעה בעניין. ההכרעה תתבסס על היערכות מערכת החינוך בעיר מבחינת קפסולות, מתקנים, כיתות וכוח אדם. העירייה טוענת כי היא לא רוצה לצאת בהודעות פופוליסטיות שאי אפשר ליישם בשטח, וכי עיר גדולה מחויבת לשוויון, ולא ניתן לתת משאבים רק לחלק מבתי הספר.

תלמידים בבית ספר יסודי ׳נתן יונתן’ בפתח תקווה 4 במאי 2020. ראובן קסטרו
פתח תקווה טרם הודיעה אם תפתח את הכיתות הנמוכות במודל המורחב. בית ספר בעיר/ראובן קסטרו

משרד החינוך עובד על מיפוי הערים שהודיעו על פתיחת בתי הספר לכיתות א'-ב' במודל של חמישה ימי למידה, על מנת לנסות ולסייע להן. זאת, בין היתר, באמצעות תגבור של מדריכים.

בניגוד לפרסומים, בהסתדרות המורים הוציאו אתמול הודעה לפיה עד לרגע זה משרד החינוך לא פרסם מתווה להחזרת כיתות א'-ב' במלואן, ולכן אין לקבל את הנחיית הרשויות המקומיות בעניין. לפי דלית פרץ יו"ר תא המנהלים בהסתדרות המורים, "שבוע העבודה הוא כרגיל שישה ימי לימוד, נחכה בסבלנות להנחיית המעסיק, משרד החינוך ונמשיך לפעול לא ההנחיות הכתובות בלבד".

ועדת החינוך ביטלה את מתווה הלימודים בשטח פתוח בקבוצות של 15 תלמידים

חברי וועדת החינוך הצביעו פה אחד בעד ביטול התקנה המאפשרת לימודים בשטח פתוח, תוך הגבלה של עד 15 תלמידים בקבוצה ובמרחק של מאה מטרים. הוועדה קראה למשרדי החינוך והבריאות לתקן את התקנה, ולאפשר למידה בקבוצות של 20 תלמידים בשטחים הפתוחים ובמרחק של 50 מטרים בין קבוצה לקבוצה.

המשמעות של החלטת ועדת החינוך היא שהחל ממחר לא יוכלו תלמידים מכיתות ה'-י"ב להיפגש עם אנשי צוות בשטח פתוח. ביום שישי האחרון יצאה הודעה של משרד החינוך שמאפשר לתשעה תלמידים להיפגש עם צוותי ההוראה במרחבים הפתוחים, ולאחר מכן ועדת הקורונה הגדילה את מספר התלמידים ל-15. לפי שעה, מתווה זה מבוטל.

יו"ר ועדת החינוך, ח"כ רם שפע (כחול לבן) אמר כי מדובר בתקנות חסרות היגיון. "במהלך הדיון שנערך אתמול בנושא הלמידה בשטח פתוח, אף גורם מקצועי לא הצליח להסביר את הגבלת הקפסולות ל-15 תלמידים במרחק מאה מטר בצורה שמניחה את הדעת, ולכן ועדת החינוך לא תאשר את התקנות האלו", הסביר. "כל גורמי המקצוע מסכימים איתי שיש לבטל את התקנות חסרות ההגיון. הנתונים עליהם מסתמכים במשרד הבריאות נוגדים את חוזר מנכ"ל משרד החינוך בנוגע לגודל הכיתות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully