וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין "יקיר ההתיישבות" ל"תומך במדינת טרור": הפסד טראמפ קורע את ההתנחלויות

8.11.2020 / 22:37

במועצת יש"ע יש מי שמודאגים מהשפעת ניצחונו של ביידן בבחירות בארה"ב על ההתנחלויות. חלקם טוענים שטראמפ "הוביל פה הישגים שלא היו כמותם", בעוד שאחרים דווקא מברכים על לכתו: "לא איבדנו ידיד, זו טעות להגיד שהדמוקרטיים הם אויבים של ישראל"

בווידאו: תגובות פלסטינים לניצחון ביידן בבחירות בארה"ב/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

מועצת יש"ע מפולגת בעקבות נצחונו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות בארצות הברית. חלק מראשי הרשויות מביעים דאגה וחשש מההשפעה של הנשיא החדש על הבנייה בהתנחלויות, בעוד שאחרים שמחים מסיום תקופת כהונתו של דונלד טראמפ ואף רואים בביידן כידיד אמת של ישראל.

במהלך ארבע השנים בהן טראמפ כיהן כנשיא ארצות הברית, הוא הביא להעברת השגרירות האמריקנית לירושלים ובכך הכיר בה כבירת ישראל. בתקופה זו, טראמפ גם הכיר בריבונות ישראל על רמת הגולן. אמנם מהלכים אלו הביאו לכך שרוב ראשי מועצת יש"ע ראו בטראמפ כנשיא "הטוב ביותר שהיה למדינת ישראל", אך מה שהביא לקרע של ממש הוא דווקא עסקת המאה.

לתכנית, שכללה את סיפוח בקעת הירדן, היו תומכים רבים במועצת יש"ע, שאף כינו את טראמפ "יקיר ההתיישבות". עם זאת, יש מי שהתנגדו נחרצות למדיניות של הנשיא הרפובליקני, בשל הסעיפים שכללה עסקת המאה - הקמת מדינה פלסטינית על כ-70% משטחי הגדה המערבית, תוך השארת התנחלויות מבודדות כמובלעות בתוכה, כש-30% מהשטח יוותר בריבונות ישראל.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ,21 באוקטובר 2020. רויטרס
"לא אבידה כזו גדולה". טרמאפ/רויטרס

ראש מועצת יש"ע, דוד אלחייני, מתח ביקורת חריפה על טראמפ בשל ההצעה להקים מדינה פלסטינית. "ידיד אמת של ישראל לא נותן יד להקמת מדינת טרור", אמר אז, והציף את המחלוקות בין ראשי המועצות. גם כשראש הממשלה בנימין נתניהו התכוון להחיל את הריבונות על בקעת הירדן ולספח חלק מההתנחלויות, הין בקרב ראשי מועצת יש"ע מי שתמכו במהלך באופן גלוי, ומי שהתנגדו בטענה שמדובר בחלק ממתווה טראמפ.

כעת, עם היבחרו של ביידן לנשיאות, אלחייני מברך על לכתו של טראמפ וסבור שאסור לקבע את הסטיגמה לפיה הדמוקרטים פחות טובים לישראל. "אני לא חושב שאיבדנו ידיד אמת של מדינת ישראל, הוא לא אבידה כזו גדולה", הוא אומר. "אני לא בטוח שביידן פחות טוב לישראל. זו טעות של הישראלים לבוא להגיד שהדמוקרטים הם אויבים שלנו - זה טוב שטראמפ הלך".

אלחייני מוסיף כי "טראמפ היה הנשיא הראשון ששירטט גבולות מדינה פלסטינית, הוא נתן 70% משטח יהודה ושומרון, ומי שתומך בכך - לא ידיד מבחינתי. כל הדברים שטראמפ עשה היו מתוך המחשבה של 'איך זה משרת את טראמפ?', ומחלק מהמעשים אנחנו נהנו". הוא מציג את הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסודאן כדוגמה, ומסביר: "הוא משך אותם מרשימת מדינות תומכות הטרור, ואחר כך רצה לקבל פרס נובל לשלום. הוא איש בלתי צפוי וחווינו את זה על בשרנו. עכשיו האיום על הקמת מדינת טרור פלסטינית, ומתווה טראמפ לא על השולחן".

הבחירות לנשיאות ארה"ב | המועמד הדמוקרטי, ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים בוילמינגטון, דלאוור 5 בנובמבר 2020. רויטרס
"לא בטוח שהוא פחות טוב לישראל". ביידן/רויטרס

"זה לא משנה מי נשיא ארצות הברית, כולם היו ידידים. מה שמשנה זה איך ראש הממשלה שלנו מתנהג. מי שיכול להחיל ריבונות - זו רק ממשלת ישראל והעומד בראשה", הוא אומר. "תמיד היו חילוקי דעות לכאן ולכאן, אבל במבחן התוצאה - בתקופתו של ברק אובמה שנחשבת לרעה - היו התחלות בנייה גדולות יותר בהתנחלויות, וגם הצמיחה הדמוגרפית הייתה גדולה". ראש מועצת יש"ע טוען כי "זה לא נכון לומר באופן נחרץ שהרפובליקנים אוהבים יותר את ישראל".

ראש מועצת יש"ע מוסיף כי "בתקופת טראמפ האנטישמיות הרימה ראש ואנחנו, כיהודים, שתקנו. ולמה שתקנו? בגלל העברת השגרירות ובגלל ההכרה בגולן? זה המחיר? ומה קיבלנו מהעברת השגרירות? הקהילה הבינלאומית הכירה בזה? לא".

דוד אלחייני, ראש המועצה האזורית ערבות הירדן ויו"ר מועצת יש"ע.10 ביוני 2020. ראובן קסטרו
"טראמפ היה הנשיא הראשון ששירטט גבולות מדינה פלסטינית". אלחייני/ראובן קסטרו

בניגוד לאלחייני, ראש מועצת גוש עציון ישראל נאמן, סבור כי הנשיא שהפסיד בבחירות היה דווקא מצוין הן להתיישבות, ומביע חשש מהמדיניות החדשה של ממשל ביידן ובעיקר מהקפאות בנייה. "אני לא חושב שביידן יהיה טוב להתיישבות כמו טראמפ, אך אנחנו לא באבל. אובמה היה גרוע להתיישבות, הוא פעל נגדנו, אבל ביידן לא חייב להיות כמו אובמה".

לדבריו, "נשיא כמו טראמפ לא היה, אבל תמיד יש הזדמנות. אנחנו חוששים ודרוכים, אך נצטרך להתמודד. אנחנו מבינים שממשלת ישראל תעבוד קשה יותר, כי עם טראמפ היה קל לעבוד".

ראש מועצת דרום הר חברון, יוחאי דמרי, דווקא מעלה על נס את תרומתו של טראמפ לישראל בכלל, וליהודה ושומרון בפרט. "אין ספק שמבחינת האינטרסים ההתיישבותיים והרצונות של מדינת ישראל ככלל - טראמפ הוביל פה הישגים שלא היו כמותם: ההכרה ברמת הגולן, העברת השגרירות לירושלים, השלום עם איחוד האמירויות, הסנקציות על איראן", הוא אומר. "כל הדברים האלה מלמדים דבר אחד. בואו נראה מי שמח היום ומי פחות. אם באיראן שמחים - אז יש לנו מה לדאוג".

דמרי הוסיף כי הוא חושש מהמדיניות החדשה שתונהג בארצות הברית. "אנחנו נהיה מאותגרים יותר בחזית של רצועת עזה, איראן ובחזית הפלסטינית", הוא טוען. "זה לא סוד שכמות הנפגעים והפיגועים בתקופתו של טראמפ הייתה קטנה יותר מאשר בתקופת אובמה. הייתה אמירה מאוד ברורה. אני מאוד מקווה שהרוח של מדיניות טראמפ תימשך, אסור להיות כל הזמן בחשש מהקפאת בנייה".

יוחאי דמרי, ראש המועצה האזורית הר חברון באוהל המחאה של ראשי יש"ע בתמיכה בריבונות, מחוץ ללשכת ראש הממשלה בירושלים. 4 בפברואר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"טראמפ הוביל פה הישגים שלא היו כמותם". דמרי/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

לפי דמרי, הבעיה האמיתית היא דווקא סגניתו של ביידן, קמלה האריס. "החשש הגדול ביותר הוא לא מהנשיא הנבחר, אלא דווקא מהצוות שיהיה סביבו - ובעיקר מסגנית הנשיא", הוא אומר. "כשאני קורא ראיון עם האריס שאומרת שתפעל להחזיר את המשלחת הפלסטינית לוושינגטון ולעצור את הבניה ביהודה ושומרון - זה מטריד אותי".

לדבריו, "אין לי שום דבר נגד הנשיא הנבחר, אני לא חושב שהוא יהיה כל כך גרוע לישראל. מדובר באדם מבוגר ואני חושב שמי שינהל את העסק זה האנשים סביבו. זו הסיבה שאני סבור שיהיה קשה, אך אנחנו מבינים שזו דרך ארוכה".

בשבוע שעבר ארגן דמרי תפילה למען הצלחתו של טראמפ במערת המכפלה. מי שהתנגד לקחת חלק באותה עצרת תפילה הוא דווקא ראש מועצת אפרת, עודד רביבי. גם הוא סבור שטראמפ היה נשיא טוב מבחינת ישראל ויהודה ושומרון, אך לדעתו אסור לראשי ראשויות להתערב בבחירות בארצות הברית. "כרגע אנחנו עם יותר סימני שאלה מאשר סימני קריאה, ויש חששות וחרדות", הוא אומר. "ביידן ניהל מערכת בחירות שהתמקדה בעיקר בנושאי פנים, ולכן אנחנו עם סימני שאלה בנושאים שמעסיקים אותנו".

"ביידן היה סגנו של אובמה במשך שמונה שנים שזכורות לרעה, לעומת ארבע שנים נפלאות של טראמפ", מוסיף רביבי. "אולם עכשיו הוא הנשיא וצריך להחליט - או שיבחר בדרכו של אובמה שנכשלה בסוף, או בדרכו של טראמפ. נשיא בקדנציה ראשונה מנסה לרצות כמה שיותר, אז יכול להיות שיבוא עם רעיונות מקוריים ואפילו עם מדיניות של רפובלקנים".

עודד רביבי, ראש מועצת אפרת. יונתן זינדל, פלאש 90
"גם בתקופת טראמפ לא היינו משוחררים מכל רסן". רביבי/פלאש 90, יונתן זינדל

לדבריו, "אם משווים את שמונה השנים של אובמה לתקופת טראמפ - המגבלות על הבנייה קצת הוסרו. אך ישראל לא יכולה לעשות מה שהיא רוצה גם אם יש נשיא ידידותי, גם בתקופת טראמפ לא היינו משוחררים מכל רסן. אנחנו צריכים ללמוד לעבוד עם כולם בארצות הברית, ולכן אני כראש רשות חשבתי שזה לא נכון להביע עמדה חד-משמעית בעד או נגד ממשל כזה או אחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully