וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, התפטר מתפקידו

8.11.2020 / 16:54

במכתב ששיגר לשר הבריאות הסביר גרוטו שביקש לנוח בתום שנה קשה ותובענית במאבק מול הקורונה. "הדינמיקה המורכבת של המגיפה הקשתה עלינו"', כתב. בכירים במערכת הבריאות: "הוא הרגיש שהוא נדרש להגן על החלטות שלא קיבל"

בווידאו: פרופ' גרוטו נוטש בזעם דיון בוועדת הכלכלה/צילום: ערוץ הכנסת

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, הודיע היום (ראשון) על התפטרותו. במכתב ששיגר לשר הבריאות יולי אדלשטיין ולמנכ"ל המשרד פרופ' חזי לוי, כתב כי בכוונתו לסיים את תפקידו בסוף שנת 2020. "בתום 31 שנים בשירות הציבור בצה"ל ובמשרד הבריאות, בתום שנה קשה ותובענית במיוחד שבה שירתתי בחזית המאבק בקורונה ופעלתי ללא לאות למען בריאות הציבור, ביקשתי לנוח קמעה, ולצאת לדרך חדשה", כתב. "אני סבור שיש משמעות לערך הרוטציה ולהזרמת דם חדש לתוך המערכות הציבוריות".

"לאורך כל השנים האלה, לאורך כל הפעילויות האלה, ידענו הסכמות ודרכים משותפות, ידענו מחלוקות
וחילוקי דעות, אבל מעל כל אלה עמד הרצון המשותף והעצום של כולם - להתמודד ולהתגבר על כל
הקשיים שבדרך", הוסיף גרוטו. "בשנה האחרונה, הדינמיקה המורכבת של מגיפת הקורונה הקשתה עלינו בדרכנו זו, אך אני מאמין ויודע כי בכל שלב ושלב עשו גורמי המקצוע את המירב והמיטב".

פרופ איתמר גרוטו במהלך ועדת החינוך, התרבות והספורט | מעקב היערכות – מתווה משרד החינוך לפתיחת שנה"ל תשפ"א, כנסת, ירושלים 18 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"ביקשתי לנוח קמעה, ולצאת לדרך חדשה". גרוטו/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

גרוטו הודה לבכירי משרד הבריאות והסגל הרפואי בכל הארץ, וכתב כי "כל מה שעשיתי - לעולם לא עשיתי לבד". לדבריו, "בימים סוערים אלה, בהם מתמודדת ישראל יחד עם האנושות כולה עם הנגיף הקשה שתקף את העולם - הקדשתי את מירב המאמצים ועשיתי כל מה שביכולתי, וקצת יותר, כדי לחבר ולקשר. לחבר ולקשר, לטובת בריאותו ורווחתו של הציבור, בין משרדי ממשלה, ועדות כנסת ודעות שונות בעולם הרפואה".

הוא הוסיף כי "עוד ארוכה הדרך ולא פשוטה, אך אני בטוח שביחד, מבפנים ומבחוץ, נמצא את התשובות והפתרונות, ונלמד לגבור גם על הנגיף הזה, בדיוק כמו שהתגברנו על קודמיו. במסגרת הודעתי לשר ולמנכ"ל, קיבלתי על עצמי לשאת בתפקיד ובאחריות עד לגמר חפיפה עם המחליף שייבחר. בכל מקום שבו אהיה, אמשיך לראות את עצמי כלוחם של מערכת הבריאות בישראל".

עוד בוואלה!

הבדיקות המהירות התגלו כלא יעילות, משרד הבריאות המשיך לרכוש במיליונים

לכתבה המלאה
תדרוך שר הבריאות יולי אדלשטיין, בית החולים הדסה, 15 ביולי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
"גרוטו היה נכס גדול למשרד במשך שנים רבות". אדלשטיין/פלאש 90, יונתן זינדל

אדלשטיין הודה לגרוטו על שירותו. "מלבד העובדה שמדובר באיש מקצוע מהמעלה הראשונה, פרופ' גרוטו הוא אדם עם לב ענק שנכון לסייע לכל אדם במצוקתו", מסר. "פרופ' גרוטו היה נכס גדול למשרד במשך שנים רבות ואזרחי ישראל חבים לו רבות".

מנכ"ל המשרד שוחח עם גרוטו, והודה לו על תרומתו למערכת הבריאות. "נזקפת לו זכות גדולה על כל עבודתו רבת השנים במערך בריאות הציבור, הן בצה"ל, הן באקדמיה וכמובן במשרד הבריאות", אמר פרופ' לוי, ואיחל לגרוטו הצלחה רבה.

"שעיר לעזאזל של הפוליטיקאים"

בכירים במערכת הבריאות טוענים כי ההודעה התקבלה בהפתעה, אף על פי שלאחרונה גרוטו "הראה סימני שחיקה". "הוא היה חשוף לביקורת ההרסנית שאנשים שעינם צרה, בסוף הוא פשוט נשחק".

בכירים בלשכת שר הבריאות הוסיפו כי לא מדובר ב"טריקת דלת", בדומה להתפטרותה של ראש שירותי בריאות הציבור הקודמת סיגל סדצקי. הם הוסיפו כי "היחסים עם המנכ"ל הקודם משה בר סימן טוב היו מאוד קשים וידעו עליות וירידות, לעומת זאת היחסים עם חזי לוי היו יותר נוחים".

בכירים אחרים ציינו כי "הוא מאס בלספוג בוועדות הכנסת את הביקורת וזה גרם לו להרים ידיים. בשבוע שעבר הוא הסתובב כועס מאוד במשרד. הוא הפך לשעיר לעזאזל של הפוליטיקאים. הוא היה צריך להגן על החלטות שלא הוא מקבל אותן, ולהצדיק אותן בפני חברי הכנסת למרות שהוא לא תמיד הסכים איתן".

על רקע העלייה בתחלואה, תדרוך מנכ"ל משרד הבריאות, חזי לוי 13 ביולי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
הודה לגרוטו על תרומתו למערכת הבריאות. לוי/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

זוהי לא ההתפטרות הראשונה בצמרת משרד הבריאות מאז התפרצות הקורונה בישראל. ביולי האחרון, ראש שירותי בריאות הציבור דאז, פרופ' סיגל סדצקי, הודיעה על פרישתה מהתפקיד, ומתחה ביקורת חריפה על בכירי המערכת.

"לצערי, מזה כמה שבועות מצפן הטיפול במגיפה איבד כיוון. למרות התרעות שיטתיות וסדורות במערכות השונות, ובדיונים בפורומים שונים, אנו צופים בתסכול בשעון החול של ההזדמנויות הולך ואוזל", כתבה בחשבון הפייסבוק שלה. "הגעתי למסקנה שבתנאים החדשים שנוצרו ובהם דעתי המקצועית לא מתקבלת - אין ביכולתי עוד לסייע להתמודדות אפקטיבית לבלימת התפשטות הנגיף".

היא הוסיפה כי "בניהול מגיפת הקורונה כיום, תהליך קבלת ההחלטות וניתוח הנתונים הפכו מסורבלים ואיטיים. ברגע זה נראה שאנו עוברים לקבלת החלטות תזזיתיות ולא-מבוססות, וזאת מבלי לשקול את ההשלכות הרחבות על בריאות הציבור לטווח הביניים והארוך תוך הזנחת העיקר וההכרחי". עוד כתבה סדצקי כי "זמן רב מידי מושקע בוויכוחים, דיונים, יועצים, פורומים וגורמים מטעם עצמם, בעוד שרמת התפעול והפרטים הנדרשים להצלחת המבצעים השונים אינם מקבלים את תשומת הלב הראויה ולוקים בחסר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully