וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיוס פוליטיקאים ושיקום אמון הציבור: מלחמת החורף של אש

מירב כהן, כתבתנו לענייני בריאות

28.10.2020 / 6:30

ממונה הקורונה ייכנס לנעלי פרופ' גמזו בין סיום הסגר לתחילת עונת השפעת. אש יצטרך להשיב את אמון המגזר החרדי, לרתום את הפוליטיקאים לצדו ולבזר סמכויות - אחרת יהפוך לשעיר לעזאזל. מעל הכל מרחף האיום של החורף והסגר השלישי: "אתגר שעשוי להביא לתמותה רחבה"

בווידאו: אדלשטיין מתייחס להקלות ולמינוי פרופ' אש לפרויקטור/צילום: לע"מ

ב-13 בנובמבר ממונה הקורונה הנוכחי פרופ' רוני גמזו יסיים את תפקידו, ולנעליו ייכנס פרופ' נחמן אש, שיחל כבר היום (רביעי) בחפיפה. מי ששימש כקצין הרפואה הראשי בצה"ל וראש חטיבת הבריאות של קופת חולים מכבי, ימונה לראש "מגן ישראל" בעיתוי קריטי במיוחד - זמן קצר לאחר סיומו של הסגר השני וההחלטה על יציאה הדרגתית ממנו, ורגע לפני תחילת החורף שעלול להביא עמו גל התפרצות שלישי ואולי אף סגר נוסף.

שמונה חודשים לתוך משבר הקורונה בישראל, פרופ' אש ייאלץ להתמודד עם לא מעט אתגרים. זאת, על מנת להשיג את המטרה העיקרית - לבלום את התפשטות המגיפה ולהביא לשליטה על התחלואה בישראל.

פרופ' נחמן אש. ההסתדרות הרפואית בישראל, אתר רשמי
יתמודד עם לא מעט אתגרים שהותיר לו קודמו בתפקיד. פרופ' אש/אתר רשמי, ההסתדרות הרפואית בישראל

האתגר הראשון של פרופ' אש הוא שיקום האמון הציבורי. כשפרופ' גמזו מונה לפרויקטור הקורונה, הוא שם דגש על בעיית התערערות האמון, וביקש ליצור "חוזה חדש" בין ההנהגה לאזרחים. "ראינו ירידה באמון וזה גרם למצב שבו המגיפה עלתה", אמר גמזו במסיבת העיתונאים עם כניסתו לתפקיד. "מצד הממשלה החוזה החדש אומר - שקיפות, מקצועיות ענייניות ושיתוף. מאז עברו ארבעה חודשים בדיוק, והאמון הציבורי ממשיך להתדרדר בעקבות החלטות הממשלה.

בכל הקשור לבנייה מחדש של האמון הציבורי, פרופ' אש יצטרך להתמקד באופן ספציפי בחברה החרדית ולגבש תכנית פעולה מתאימה. פרופ' גמזו הכעיס את הציבור החרדי כשהתנסח באופן פוגעני כלפי הנסיעה לאומן בראש השנה. הוא גם לא פעל באופן שונה מול אוכלוסיות עם צרכים מגוונים, ובכך ניסה להפחית את העימותים ולגייס אותם למאבק בהורדת התחלואה.

עוד בוואלה!

ללא בית לשוב אליו, ממונה הקורונה החדש עלול ליפול למלכודות הפוליטיקאים

לכתבה המלאה
כינוס ועדת העבודה, הרווחה והבריאות |  פרויקטור הקורונה, רוני גמזו מציג סקירתו בנושא המאבק בנושא נגיף הקורונה. כנסת, ירושלים 19 באוקטבור 2020. דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
"הצהרות מיותרות במסיבות עיתונאים וראיונות שאין בהם תועלת". פרופ' גמזו/אתר רשמי, דוברות הכנסת/שמוליק גרוסמן

יו"ר ועדת חוקה, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), הסביר בשיחה לוואלה! NEWS כי המגזר החרדי לא דומה לציבור הערבי, אך המנטליות של שניהם שונה מהאוכלוסייה הכללית. "מה שקדוש והכרחי לאחד - זניח ובלתי נחשב לשני. החיכוכים מתפרצים כשמתעקשים ליישר את כולם על אותה דרך ותכנית פעולה", אמר ח"כ אשר. "זה לא עבד עד היום וגם לא יעבוד בהמשך, יהיה הפרויקטור אשר יהיה".

לדבריו, "החכמה היא להתעקש על היעד, על הורדת התחלואה, ופחות על האופן המדויק שבו הדבר יעשה. צריך להתאים את הכפפה ליד, ולא להיפך. במלחמת הקורונה אסור שיהיו שני צידי מתרס - כולנו באותו צד".

ח"כ אשר המליץ לפרופ' אש שלא להתפתות לטעויות שעשה קודמו בתפקיד, כמו "הצהרות מיותרות במסיבות עיתונאים וראיונות שאין בהם תועלת". הוא אמר כי "עודף התקשורת כבר הביא ללא מעט עימותים מיותרים וממילא גם לאובדן אמון".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"החיכוכים מתפרצים כשמתעקשים ליישר את כולם על אותה דרך". מחאת חרדים נגד הסגר בביתר עילית/מערכת וואלה!, צילום מסך

האתגר השני של פרויקטור הקורונה הנכנס הוא העברת הסמכויות ממשרד הבריאות לרשויות המקומיות. מנכ"לית קרן רש"י מיכל כהן, החברה בוועדה המייעצת לממונה הקורונה, שמה דגש על הורדת היישום של פתיחת מערכת החינוך לרשויות המקומיות. "מטה משרד החינוך צריך לתמוך בשטח, תוך ביזור סמכויות לרשויות המקומיות. כבר היום אנו עדים לרשויות שמסוגלות לקיים שגרת לימודים מלאה יותר מהמתווה שהוצג, לעומת רשויות חלשות יותר שזקוקות לסיוע גדול בהרבה של המדינה", הוסיפה מנכ"לית קרן רש"י.

"ראשי הרשויות מכירים את השטח באופן הטוב ביותר והגיעה העת לאפשר להם אוטונומיה בקבלת ההחלטות המקומיות. תפקידו של משרד החינוך הוא לפתור את הבעיות שהשטח מציף. מי יודע יותר טוב מראש עיר מה המצב בבתי הספר שלו, מה כוח ההוראה שעומד לרשותו?".

חזרה לשגרה - תלמידים חוזרים ללימודים, בית ספר שמעוני בגבעתיים, 17 במאי 2020. ראובן קסטרו
"רשויות שמסוגלות לקיים שגרת לימודים מלאה יותר מהמתווה שהוצג". בית ספר, מאי/ראובן קסטרו

האתגר השלישי, ואולי הקשה מכולם - הוא האתגר הפוליטי. פרופ' גמזו לא הצליח להביא ליישום את תכנית הרמזור להורדת התחלואה בשל לחצים פוליטיים, וגרם לרבים במגזר הכללי לפקפק ביכולות שלו. הטעות המרכזית של פרופ' גמזו הייתה ששיגר מכתב לנשיא אוקראינה ללא ידיעת נתניהו, וכך הצליח להעיר את חמתם של פוליטיקאים רבים שהאשימו אותו בכל הכשלים בניהול המשבר.

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמנם הודה לגמזו על תרומתו ועבודתו, אך בכירים במשרד הבריאות הודו כי היחסים בין השניים לא קרובים, וכי לעיתים יש נתק בין "מגן ישראל" למשרד הבריאות. בשל כך, פרופ' אש צריך לגייס אליו את השרים כדי לא להפוך לשעיר לעזאזל, ועל מנת להצליח ביישום המדיניות שלו.

מחלקת קורונה בביה"ח איכילוב, ת"א 15 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
"כמעט מתבקש שיהיה גל שלישי בחורף הקרוב". מחלקת קורונה באיכילוב/ראובן קסטרו

לשלושת האתגרים הגדולים העומדים בפני פרופ' אש, מצטרף איום נוסף: החורף הקרב, המחלות הנלוות אליו שגורמות לעומס על בתי החולים בכל שנה והחשש מגל התפרצות שלישי של קורונה.

מנהל מחלקת הקורונה בבית החולים וולפסון, ד"ר דורון מנחמי, אמר כי "כמעט מתבקש שיהיה גל שלישי בחורף הקרוב", והתריע כי לצד הקורונה תצוף גם השפעת העונתית. "צריך להתמודד איתה על כל השלכותיה. אמנם יש ירידה בשפעת בגלל המסיכות, אך החולים הבעייתיים הם החולים הקשים. הם מורכבים מאוד, וברגע שמתלבשת עליהם מחלה ויראלית, בשילוב עם עוד דברים, זה אתגר רציני שיכול להביא לתמותה רחבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully