וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא בית לשוב אליו, ממונה הקורונה החדש עלול ליפול למלכודות הפוליטיקאים

מקורביו של פרופ' נחמן אש מספרים על מקצוען שנחבא אל הכלים. אולם לדברי בכירים במערכת הבריאות, לאחר שבחודשיים האחרונים נכשל בהתמודדותו על משרת מנכ"ל לאומית, בהיעדר תפקיד לחזור אליו הוא עלול להיות נתון לתמרון הפוליטיקאים

בווידאו: גמזו אומר שאפשר יהיה להיבדק לקורונה ללא הפנייה מרופא/צילום: לע"מ, עריכה: איתי עמרם

בכירים במערכת הבריאות מעריכים כי לא היה קשה לשכנע את פרויקטור הקורונה הנכנס, פרופ' נחמן אש, לקבל על עצמו את התפקיד. אש סיים את תפקידו בקופת חולים מכבי לפני כחודשיים, ובניגוד לקודמו פרופ' רוני גמזו שישוב בעוד שבועיים לאיכילוב, לא יהיה לו תפקיד לחזור אליו.

רבים במערכת הרפואית בירכו על המינוי החדש, אך היו כאלו שטענו כי כל עוד הממשלה לא תתן גיבוי לפרויקטור, אין זה משנה מי יקבל את המשימה לידיו. בד בבד, היעדר תפקיד לשוב אליו מעלה חשש שפרופ' אש יהיה נתון ללחצי הממשלה והשרים, וייאלץ להוביל את המדיניות בה הם מעוניינים גם אם אינו חושב שההחלטות נכונות.

פרופ', נחמן אש. דפנה גזית, אתר רשמי
"כל עוד אין גיבוי פוליטי - זה לא משנה אם יביאו את סופרמן". אש/אתר רשמי, דפנה גזית

בחודשיים האחרונים אש מחוסר עבודה ותר אחר תפקיד משמעותי. זאת, לאחר שהתמודד על תפקיד מנכ"ל קופת חולים לאומית, אך נפל בישורת האחרונה של שלבי ההתמודדות. קודם לכן, שימש תפקיד בכיר במכבי שירותי בריאות והיה מועמד טבעי להחליף את המנכ"ל הנוכחי, שצריך לסיים את תפקידו בעוד כמה חודשים. מסיבה שאינה ברורה, לא המשיך בקופת החולים והעדיף לעבור למתחרה.

מקורבים לאש, שעבדו איתו בשנים האחרונות, סיפרו על אדם מקצוען, אך נחבא אל הכלים. "אש לא אוהב תקשורת וגם בתפקידיו הקודמים העדיף להישאר מאחורי הקלעים", אמרו. אופיו של אש שונה מאוד מזה של גמזו, שערך תדרוכים קבועים לתקשורת ודיבר אל האזרחים בצורה ישירה.

שר הבריאות יולי אדלשטיין יעדיף פרויקטור שייתן לו את הבמה, אך מציוציו המעטים של אש בטוויטר ניתן לראות ביקורת רבה כלפי המדיניות וניהול משבר הקורונה. "חטא היוהרה כגורם לכשלון לאומי בטיפול במגיפה. האם נכון גם לגבינו?", כתב בין היתר, בעת ששיתף מאמר של כתב העת "Nature".

עוד בוואלה!

מבקר המדינה: שב"כ נכשל במאבק בקורונה - צריך לשקול מחדש את האיכונים

לכתבה המלאה
פרויקטור הקורונה, רוני גמזו במהלך דיון בעיריית ירושלים 13 באוקטבור 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
היה נתון להאשמות מכל עבר. גמזו/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר איגוד בריאות הציבור, ד"ר חגי לוין, הודה לגמזו ובירך על המינוי. לוין שירת תחת אש בצבא בשנים 2009-2010, אז מדינת ישראל נאלצה להתמודד עם שפעת החזירים. הוא מעיד על אש כי הוא מקצוען, חכם ויודע לעבוד שיתוף פעולה עם מערכת אזרחית וגם עם מערכת צבאית.

עם זאת, ד"ר לוין טען כי אש יוכל להצליח בתפקידו רק במידה שהדרג הפוליטי יאפשר לו מרחב עבודה. "כל עוד אין גיבוי פוליטי, אין ניהול תקין ואין מחויבות לבריאות הציבור, זה לא משנה גם אם יביאו את סופרמן. אש יוכל להצליח אם הממשלה תתן גיבוי פוליטי".

בהתייחס לגישתו המקצועית, לוין טוען שאש מסוגל לעשות חיבור בין הנתונים לבין המדיניות, והגישה שלו לא חד משמעית לגבי סגרים, אלא יכולה להשתנות לכאן או לכאן לפי הנתונים. "כרגע אנחנו בשבשבת ואין עקביות. העמדות שלו פחות משמעותיות, פשוט צריך לתת לו ולדרג המקצועי לעבוד".

ביקורת על ניהול המשבר. אש, בחודש שעבר

דוכנים סגורים בשוק הכרמל, ת"א, 20 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
"רק סנכרון בין כל הגופים ימנע סגר שלישי". שוק הכרמל בתל אביב סגור לקהל, החודש/ראובן קסטרו

מנכ"לית קרן רש"י מיכל כהן, החברה בוועדה המייעצת לפרויקטור הקורונה, הצטרפה לדבריו של לוין. "הגיעה העת שהדרג הפוליטי בישראל יעניק לפרויקטור הנכנס כלים נוספים וסמכויות נוספות לתכלול המאבק בנגיף", אמרה.

כהן הסבירה כי ישנה חשיבות מכרעת לתפקידו של הממונה במאבק בנגיף הקורונה. "הגיע הזמן להקמתה של מנהלת שתסייע לפרויקטור הנכנס בתיאום מול משרדי הממשלה השונים, מתוך הבנה שרק סנכרון בין כל הגופים גם יחד ימנע מאיתנו סגר שלישי. הקורונה תלווה אותנו עוד חודשים ארוכים ואין דרך אחרת לחיות לצד הנגיף זולת עבודת מטה מסודרת ונטולת גחמות פוליטיות".

יו"ר ארגון רופאי המדינה, ד"ר זאב פלדמן, בירך על המינוי של אש. "מהיכרותי עם נחמן איני מופתע מנכונותו להתגייס למשימה הלאומית. אני מקווה שהקול המקצועי השקול יישמע, ולא ייפול קורבן למאבקים פוליטיים ולאינטרסים צרים. הצלחתו של פרופ' אש תהיה הצלחה של כולנו".

הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, תחתיו כיהן פרופק אש כיהן כקצין רפואה ראשי, הוסיף כי "אש הוא המתאים מתוקף נסיונו, מקצועיותו ואישיותו, להוביל את המערכת הרפואית והלאומית במאבק בנגיף הקורונה ולהמשיך את פעילותו המקצועית והאיכותית של פרופ' רוני גמזו".

ממכבי שירותי בריאות נמסר בתגובה כי "פרופ' נחמן אש כיהן בשני תפקידים בכירים במכבי. תחילה כראש מחוז השרון ובמשך שש שנים כראש חטיבת הבריאות והמשנה למנכ"ל. הוא ביקש לסיים את תפקידו במכבי לפני מספר חודשים על רקע תחושת מיצוי ורצון להתפנות לעיסוקים אחרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully