וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא היה מי שיספור את המתים: כך כשל משרד הבריאות בטיפול בבתי אבות בקורונה

מדוח המבקר עולה כי מטה "מגן אבות ואימהות" לא מפקח על ביצוע הבדיקות לעובדים שבאים במגע עם הקשישים ואין ברשותו מידע לגבי שיעור בדיקותיהם. התקשורת בין המטה לבתי האבות נעשית באמצעים ידניים, ללא מערכת מתעדכנת. משרד הבריאות: עובדים על תשתית לניהול הבדיקות

בווידאו: ממצאי דוח המבקר על טיפול באזרחים ותיקים בקורונה/צילום: משרד מבקר המדינה

מטה "מגן אבות ואימהות", שמטרתו לספק הגנה לקשישים במוסדות בתקופת הקורונה, לא מוודא כי כלל העובדים שבאים במגע עם הדיירים נבדקים כנדרש, ואין ברשותו תמונת מצב לגבי שיעור בדיקות העובדים. זאת, על אף שלמשרד הבריאות יש מידע מפורט בנושא - כך עולה מדוח המבקר שהתפרסם היום (שני).

עד לתחילת אוקטובר מתו 619 קשישים המתגוררים בדיור חוץ ביתי. לפי מסמך של "מגן אבות ואימהות" מחודש יולי, רוב אירועי ההדבקה בקורונה של דיירים במוסדות נגרמו כתוצאה ממגע עם עובד שהיה נשא א-סימפטומטי. בעקבות זאת הוחלט כי העובדים שבאים במגע עם הדיירים ייבדקו מדי שבוע, כשעל המנהלים מוטלת האחריות להחליט מי מהעובדים צריך להיבדק.

אישה עוטה מסכה לצורך התגוננות מנגיף הוקורנה בשכונת התקווה, תל אביב 26 במרץ 2020. ראובן קסטרו
בגל הראשון, 50% מהמתים מקורונה היו דיירים בבתי אבות. דרום ת"א, מרץ/ראובן קסטרו

אולם, לפי משרד המבקר, אין מעקב אחר יישום ההחלטה "ולכן הסיכון להדבקת הדיירים במוסדות אלה גבוה; כמו כן הוא אינו יכול לאתר בעיות או חסמים הפוגעים במימוש מדיניות הבדיקות שעליה החליט". כמו כן, עולה מהדוח כי התקשורת בין "מגן אבות ואימהות" ליותר מאלף מוסדות נעשית באמצעות טלפונים ומיילים, ללא מערכת המתעדכנת בזמן אמת שמאפשרת מעקב, בקרה והפקת דוחות מנהליים להצגת תמונת מצב מלאה.

בגל התחלואה הראשון, 50% מהמתים מקורונה היו דיירים בבתי אבות, דיור מוגן ובתי חולים גריאטריים, אך מאז השיעור ירד ונכון לתחילת אוקטובר הוא 36%. זאת לאחר שבין היתר הוגבלה הכניסה והיציאה מהמוסדות, וכן בשל גידול משמעותי במספר הבדיקות שנערכו לדיירים ולעובדים. כיום, שיעור הדיירים מבין המתים מקורונה גדול כמעט פי שישה משיעורם באוכלוסיית האזרחים הוותיקים.

אזרחים ותיקים במוסדות חוץ ביתיים

  • 71 אלף אזרחים ותיקים מתגוררים במוסדות חוץ ביתיים
  • 619 אזרחים ותיקים במוסדות נפטרו מקורונה (נכון ל-3 באוקטובר)
  • 7,432 בדיקות בוצעו במוסדות הדיור החוץ ביתי בממוצע ביום (בתחילת אוגוסט)
  • 19.9 מיליון שקלים הוקצו לציוד מיגון במוסדות (עד תחילת אוגוסט 2020)

בדוח המבקר צוין עוד כי נכון לאמצע אוגוסט אוישו רק תשעה מתוך 12 התקנים שהוקצו ל"מגן אבות ואימהות", וחלק מהתקנים אוישו רק זמנית. כדוגמה לבעייתיות, כותב המבקר כי בעלת תפקיד במשרד הבריאות שהייתה בעבר חלק מהצוות ב"מגן אבות ואימהות" הייתה אחראית לאיסוף ידני של נתוני התמותה מקורונה של הדיירים במוסדות. עם עזיבתה את "מגן אבות ואימהות", לא הגדיר המשרד מי ימלא את תפקידה והוא לא בוצע. כחודשיים לאחר עזיבתה התגלתה בעיה באיסוף הנתונים והתברר כי נתוני התמותה מקורונה לא מדויקים, ורק לאחר מכן בוצע טיוב והמספרים עודכנו.

משרד הבריאות: המעקב אחרי הבדיקות ישתפר בשבועות הקרובים

משרד הבריאות ציין בתגובה לדוח כי ל"מגן אבות ואימהות" אין יכולת לוודא היענות לביצוע הבדיקות של העובדים, והוסיף כי מוקמת תשתית שתאפשר מעקב אחר ביצוע הבדיקות בשבועות הקרובים.

מנהל "מגן אבות ואימהות" מסר למשרד המבקר כי הוא "מעוניין להקים מערכת ממוחשבת לניהול הבדיקות, שתאפשר להעביר את התוצאות אל מנהלי המוסדות, כך שיהיה ניתן להפעיל את המערכת למניעת התפרצות מייד עם איתור של עובד או דייר מאומת. כמו כן, ניתן יהיה לוודא כי העובדים נבדקים כנדרש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully