וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מקרה נדיר מאוד": תושב נהריה בן 60 מת ממלריה לאחר ששב מנסיעה עסקית לצ'אד

עודכן לאחרונה: 6.11.2020 / 15:25

במרכז הרפואי לגליל קבעו את מותו של הגבר, אל"מ במיל' משה זרקה, שאושפז בתחילת השבוע בעת שסבל מחום גבוה ותחושת בלבול. הוא סיפר כי שב מביקור במדינה שבאפריקה, שם שהה עשרות פעמים במסגרת עבודתו. נשיא האגודה לפרזיטולוגיה: "מקרה מוות לא היה בישראל כבר שנים"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

אל"מ במיל' משה זרקה, תושב נהריה בן 60, מת הבוקר (שישי) ממלריה. בתחילת השבוע הגיע זרקה לחדר המיון במרכז הרפואי לגליל בנהריה, והתלונן על חום גבוה מזה ארבעה ימים ותחושת בלבול. הוא סיפר כי חזר מצ'אד שבאפריקה, שם שהה עשרות פעמים בשנים האחרונות במסגרת עבודתו.

בבית החולים נשללה האפשרות שנדבק בקורונה, ואבחנו אותו עם מלריה. הוא אושפז ביחידה לטיפול נמרץ וקיבל טיפול ייעודי למחלה הזיהומית, אולם, תוך שעות ספורות חלה הידרדרות גדולה במצבו. במשך יומיים וחצי היה במצב קשה, מורדם ומונשם, והיום קבעו הרופאים את מותו.

המחלה הטרופית לא נפוצה בישראל, והלוקים בה נדבקים במהלך שהותם מחוץ למדינה. מקרה המוות חריג עוד יותר לאור הירידה החדה במספר הנוסעים לחו"ל בעקבות משבר הקורונה.

תושב נהריה בן ה-60, משה זרקא, שמת ממלריה לאחר ששב מאפריקה. 06 בנובמבר 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
ביקר באפריקה עשרות פעמים. זרקא/אתר רשמי, אתר רשמי

"ההידרדרות במצבו של החולה הייתה מהירה מאוד, והוא סבל מקריסה רב מערכתית, כולל מערכות הכליות, הדם והמוח", סיפר מנהל היחידה לטיפול נמרץ, ד"ר ניקולה מחול. "אני מבקש מכל אדם המגיע ממדינה טרופית וסובל מחום גבוה, להגיע מידית ובדחיפות האפשרית לחדר המיון, זאת כדי למנוע את התפשטות המחלה וגרימת נזקים שעלולים להיות בלתי הפיכים".

"מוות ממלריה נדיר מאוד בישראל קודם כל כיוון שהמחלה נדירה בישראל", אומר לוואלה! NEWS פרופ' אלי שוורץ מהמכון לרפואה טרופית בבית החולים שיבא, נשיא האגודה הישראלית לפרזיטולוגיה ורפואה טרופית ויו"ר הוועדה להנחיית היוצאים לחו"ל במשרד הבריאות.

עוד בוואלה!

קורונה - עדכון שבועי: 4,591 בני אדם אובחנו בשבוע האחרון - ירידה של 10%

לכתבה המלאה

"ב-1967 הכריז ארגון הבריאות העולמי על ישראל Malaria-Free (נקייה ממלריה - י"א)", הסביר, "מקרי הדבקות קורים רק אצל מי שיוצאים לחו"ל ובזמנים רגילים אנחנו רואים כחולה אחד לחודש. אבל השנה, עם הקורונה, ירדה מאד תנועת היוצאים אל מחוץ לארץ וכתוצאה מכך נתקלים עוד פחות במלריה. מקרה מוות לא היה בישראל כבר שנים וצריך לזכור שבניגוד לקורונה שאין לה תרופה - למלריה יש תרופה. עם זאת, לכן האבחנה המוקדמת מאד חשובה. עם התפרצות מגיפת הקורונה הזהרנו את הקהילה הרפואית להקפיד הקפדת יתר באיבחונים כדי לא לטעות וחס וחלילה לאבחן חולה מלריה כחולה קורונה, ובכך לעכב את הטיפול מציל החיים הדרוש לו".

"אינני מכיר את פרטי המקרה הנוכחי, אבל המאפיין של חולי המלריה בישראל הוא של אנשי עסקים מבוגרים, שאינם נוטלים טיפול מונע למלריה", אומר פרופ' שוורץ.

ככל העולה, לפני כ-3 שנים מתה בישראל ממלריה אזרחית זרה והמקרה לא קיבל פרסום ציבורי.

מקרה מוות שזכור בישראל אירע לפני כעשר שנים, גם הוא במרכז הרפואי לגליל בנהריה. אז, תושבת העיר ילנה קיסיליוב בת 29, אחות לשעבר בבית החולים, שבה כשהיא חולה במלריה מגיניאה המשוונית, שם עבדה כאחות בית חולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully