וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שופט בחיפה: למשטרה אין נוהל מסודר לקליטת מזומנים מעצירים, כך שלא ייגנבו

6.11.2020 / 10:19

בית המשפט הרשיע שוטר מתחנת זבולון בגניבת כסף מפיקדון של עציר בעת שהמתין בחדר מיון. לאורך הדיונים ביקש השופט לקבל לידיו נהלים להפקדת מזומנים בעת מעצרים, ומשלא הועברו אליו - הפנה הערה לארגון. המשטרה: "נושא הטיפול בפיקדונות מוסדר"

בווידאו: המשטרה עצרה צעירה בת"א ללא מסיכה שסירבה להזדהות/צילום: משטרת ישראל

בית משפט השלום בחיפה הרשיע השבוע שוטר מתחנת זבולון בגניבת שטר של מאה דולר מעציר. בהכרעת דינו של השוטר, אשרף בנאת בן ה-23 משיח דנון, הפנה השופט שלמה בנג'ו הערה למשטרה על כך שלא מחזיקה בנהלים מסודרים לקליטת מזומנים מידי חשודים או עצורים. זאת לאחר שמח"ש וצוות ההגנה לא נעתרו לבקשתו להעביר לידיו כל נוהל שכזה.

"תואיל ראשת מח"ש האמונה על חקירת מקרים אלה, ליידע את הנוגעים בדבר הערת בית המשפט, שמא יימצא לעניין פתרון, ויובא העניין לאסדרה הראויה לו", ציין השופט בנג'ו. "היומנאים הוותיקים של תחנת זבולון, שהעידו בפניי, אף הם, לא יכלו לספק שום הפניה לנוהל מסודר בעניין ולא ידעו על מציאותו של נוהל כזה. צוין בפני בית המשפט, כי הלכה למעשה, רק כשמדובר בסכום כסף גדול במיוחד, שנתפס מידיו של חשוד, נערכת קליטה מסודרת של המזומנים".

לדברי השופט בנג'ו, גניבות מזומנים דומות בתחנת זבולון, הנחקרות לכאורה במח"ש, מחזקות את המסקנה בדבר הצורך ליישם נוהל המבטיח כי מזומנים יופקדו בצורה מסודרת בקופת המשטרה. הוא ציין כי ההפקדה צריכה להתבצע כנגד שובר זיכוי מתאים לעצור, ולא "ינדדו" ממקום למקום ויהוו בבחינת "פרצה הקוראת לגנב".

מפקד תחנת זבולון במחוז חוף של המשטרה, ניצב-משנה אילן סרדל, נחשד בקבלת שוחד. חטיבת דובר המשטרה
יומנאי התחנה לא הכירו שום לנוהל מסודר בעניין. משטרת זבולון/חטיבת דובר המשטרה

בנאת שירת כשוטר בשירות חובה ביחידת הסיור בתחנת זבולון משטרת ישראל. האירוע המדובר אירע בספטמבר 2018, עם מעצרו של תושב קריית אתא בתחנה. היומנאי רשם את פרטי מיטלטליו של העציר ואת המזומנים שהיו עליו, בעת קליטתו למעצר. בין היתר, תיעד היומנאי תפיסת שטר אחד של מאה דולר ושלושה שטרות של מאה שקלים, הכניס את כל הפריטים לתוך מעטפת פיקדון ייעודית ואטם את המעטפה בסרט דביק באופן הרמטי.

העציר נלקח משם לבית החולים רמב"ם בחיפה. בעת ההמתנה במיון, יצא בנאת מהמיון וניגש לניידת פתח את סרט ההדבקה של מעטפת הפיקדון שהייתה מונחת בה ונטל את שטר המאה דולר מתוכה. לאחר מכן, הדביק חזרה את סרט ההדבקה, ושב לבית החולים.

סמוך לשעה 06:00, עם סיום הטיפול בעצור, שבו השוטרים והעצור בניידת לתחנת זבולון. כמה דקות אחר כך, ניגש השוטר בנאת למזנון שבתחנה, וביקש לרכוש סיגריות באמצעות השטר של מאה הדולר. הוא ביקש מהמוכרת כי תקנה ממנו את השטר, או לחילופין, תשיב לו עודף בשקלים בניכוי עלות חפיסת הסיגריות. היא השיבה כי אינה מעוניינת ולאור זאת, הפציר בה בנאת, כי תשמור את שטר המאה דולר אצלה, כערבון, עד למחרת היום, אז ישלם לה תמורת הסיגריות.

בית חולים רמב"ם, חיפה, 23 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
לקח את השטר בעת שהעציר המתין בחדר המיון. בית החולים רמב"ם בחיפה/ראובן קסטרו

בעדותה במשפט מסרה המוכרת כי למרות שסירבה הוא התעקש, הותיר את שטר מאה הדולר ברשותה ויצא. כל עניין הגניבה התגלה כי כמה דקות לאחר מכן נכנס אליה היומנאי, היא סיפרה לו על השתלשלות הדברים התמוהה וכשחזר ליומן ומסרו לו שהתברר שחסר שטר מאה דולר בפיקדון של העצור התעורר אצלו החשד. שני קצינים תחקרו את המוכרת ותפסו ממנה את שטר מאה הדולר.

בחקירתו במח"ש לא הכחיש בנאת כי נתן לה את השטר, אבל טען כי היה זה מטבע זר ממתנות שקיבלה אחותו לנישואיה. במח"ש לא האמינו לו. בתום שמיעת העדויות בשלב ההוכחות, גם השופט בנג'ו קבע כי מדובר בכספו של העציר והוא הרשיע את השוטר בגניבת הכסף. את גזר הדין הוא ייתן לאחר שיישמעו הטיעונים לעונש.

"גרסתו נמצאה מפוקפקת בלשון המעטה, רעועה ורוויות פרכות", קבע השופט. בנאת "שיקר באשר להימצאות הדולרים ברכבו, ניסה להטעות את החוקרים ולהוביל אותם למקום בו כלל לא נמצא רכבו, כשהגיעו לרכב, עשה עצמו מחפש את הדולרים ולא מצא דבר. שקרים אלה כשהם מצטרפים להתנהגות מפלילה מעיבים על היכולת לקבל את גרסתו כמהימנה".

המשטרה: "התנהלות חריגה, המקרה טופל בחומרה"

ממשטרת ישראל נמסר: "מדובר בהתנהלות חריגה של שוטר לשעבר ששירת בשעתו בשירות חובה (סדיר) שהתרחשה בשנת 2018. המקרה טופל בחומרה ובמהירות רבה על ידי פיקוד התחנה, שכן מיד כשהתגלה הועבר דיווח באמצעות המפקדים למח"ש, ובמקביל הוא הורחק ובתוך זמן קצר גם סיים את שירותו במשטרה. נציין כי נושא טיפול בפיקדונות מוסדר וכולל הליך סדור של קליטת פיקדונות והשבתם, ומקרה חריג זה אינו מייצג את הכלל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully