וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתיופיה על סף מלחמת אזרחים: הממשלה פתחה במבצע נגד מחוז מורד

עודכן לאחרונה: 6.11.2020 / 10:22

מצב חירום למשך חצי שנה הוכרז במחוז תיגראי הצפוני, שהתפצל מהשלטון המרכזי מאז שראש הממשלה אביי עלה לשלטון ב-2018. חתן פרס נובל לשלום מתמודד עם האתגר הגדול ביותר שלו, וארגוני זכויות אדם מזהירים מאסון הומניטרי

ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד בנאום לאומה על תחילת מבצע צבאי נגד מחוז תיגראי, 4 בנובמבר 2020. רויטרס
יריביו מאשימים אותו בטקטיקות של דיכוי. אביי מכריז על המבצע, אתמול/רויטרס

אתיופיה נמצאת על סיפה של מלחמת אזרחים אחרי שראש הממשלה הכריז על מבצע צבאי נגד מחוז סורר בצפון המדינה. ראש הממשלה אחמד אביי הצדיק את המתקפה על תיגראי כתגובה למתקפה של הכוחות המקומיים על בסיס של הצבא, אך במחוז מכחישים זאת.

אביי קיבל היום (חמישי) את אישור הפרלמנט להטיל מצב חירום במחוז למשך חצי שנה, שיאפשר לו סמכויות נרחבות על חשבון זכויות פוליטיות ודמוקרטיות במחוז. התקשורת במחוז הושבתה זמן קצר אחרי שאביי הכריז על תחילת המבצעים, אתמול בשעות הלילה. בשל החוסר בתקשורת, קשה לאמת את תיאור האירועים על ידי הממשל הפדרלי של אתיופיה.

החשש הוא שמלחמת אזרחים במדינה השנייה בגודל אוכלוסייתה באפריקה תערער את אזור קרן אפריקה הלא יציב ממילא. ראש הממשלה, שקיבל פרס נובל לשלום בשנה שעברה בזכות הסכם שלום עם אריתריאה ורפורמות פוליטיות שהעביר, עומד בפני האתגר הגדול ביותר על יכולתו לשלוט על מדינה שבה חיים כ-110 מיליון איש מקבוצות אתניות שונות.

ארגוני סיוע וזכויות אדם קראו להשבת קווי התקשורת במחוז, החמוש היטב, והזהירו מפני אסון הומניטרי אם מאות אלפים ייעקרו מבתיהם בזמן מגיפת הקורונה.

המחוז, הנשלט על ידי מפלגת החזית הלאומית לשחרור תיגראי, חש שהוא נדחק לשוליים מאז שאביי, מקבוצת האורומו, עלה לשלטון ב-2018, אחרי שבעבר הוא היה בעל תפקיד מרכזי בממשלה ובצבא. השלטון תיגראי התפצל מהקואליציה באדיס אבבה וקיים בחירות בספטמבר, שהוגדרו לא לגיטימיות על ידי הממשלה.

תיגראי גובלת באריתריאה, שניהלה מלחמה עקובה מדם עם אתיופיה לפני הסכם השלום ב-2018. השלטון המחויז האשים את אריתריאה בשיתוף פעולה עם הממשלה הפדרלית של אתיופיה עם תחילת המתקפה, אך במשרד המידע של אריתריאה לא הגיבו. המחוז אמר כי הוא סוגר את המרחב האווירי שלו.

עוד בוואלה!

אתיופיה זועמת אחרי שטראמפ אמר כי מצרים עשויה לפוצץ את הסכר בנילוס

לכתבה המלאה
תושבים מתפללים בקתדרלה באדיס אבבה, אתיופיה, למען השלום, 5 בנובמבר 2020. AP
תושבים מתפללים בקתדרלה באדיס אבבה למען השלום, היום/AP

בצבא אתיופיה אמרו כי הם נגררו אל "מלחמה לא צפויה ומיותרת", ובתיגראי אמרו כי מטוסי קרב תקפו יעדים באזור הבירה המחוזית עם הסלמת הלחימה ולאור מעט מאוד סימנים לכך ששני הצדדים מוכנים לנהל שיחות לסיום המשבר.

סגן רמטכ"ל אתיופיה אמר כי כוחות הצבא נשלחים מאזורים אחרים במדינה. "הצבא לא ילך לשום מקום", אמר בירהאנו ג'ולה לכתבים, על רקע החשש שהסכסוך יזלוג למחוזות אחרים. "המלחמה תסתיים שם".

נשיא המחוז, דברטסיון גברמיכאל, אמר לכתבים כי "אנחנו ערוכים להגן על עצמנו מהאויבים שפתחו במלחמה במחוז תיגראי, אנחנו מוכנים למות מות קדושים". מקור שדיבר בעילום שם אמר כי הבירה מקלה הייתה שקטה בשעות הבוקר של חמישי, אך עימותים התרחשו במקומות אחרים. שני הצדדים טוענים לעריקות לשורותיהם, אך קשה לאמת את טענותיהם.

"יש לחימה, אבל אני לא חושב שמישהו יכול לקבוע בצורה אמינה מי תקף ראשון", אמר הדיפלומט האמריקני לשעבר פייטון קנופף, כיום יועץ בכיר במכון לשלום בארצות הברית. הוא תהה מדוע שהכוחות החמושים היטב במחוז יפתחו במתקפה דרך פשיטה על מוצב צבאי. "אין להם מחסור בנשק", אמר.

עם זאת, בהצהרה של שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו עלתה תמיכה מרומזת בעמדת הממשלה. הוא אמר כי וושינגטון "מודאגת מאוד" מהדיווחים על המתקפה של הכוחות במחוז על בסיס של צבא אתיופיה. "אנחנו מבכים על אובדן החיים וקוראים לפעולה דחופה להשבת השלום ועצירת ההסלמה", מסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully