וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתיופיה זועמת אחרי שטראמפ אמר כי מצרים עשויה לפוצץ את הסכר בנילוס

אדיס אבבה זימנה את השגריר האמריקני לשיחה, אחרי האזהרה של נשיא ארה"ב המאשים אותה בסיכול ההסכם עם קהיר. לא ניכנע לתוקפנות משום סוג", הזהיר ראש הממשלה שהבטיח להשלים את סכר התחיה. במצרים ובסודאן חוששים מפגיעה באספקת המים

אתיופיה/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד הזהיר היום (שבת) כי ארצו "לא תיכנע לתוקפנות משום סוג", יממה אחרי שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר כי מצרים עשויה לפוצץ את הסכר השנוי במחלוקת שהיא מקימה בנילוס. השגריר האמריקני באדיס אבבה זומן לשיחת הבהרה, בטענה שוושינגטון "מסיתה למלחמה".

מיזם "סכר התחיה האתיופי הגדול" עומד במרכזה של מחלוקת ממושכת בין אתיופיה לבין מצרים וסודאן, החוששות מפגיעה באספקת המים שלהן. טראמפ, במהלך שיחה עם מנהיגי סודאן שעסקה גם בנורמליזציה עם ישראל, אמר כי קהיר לא תוכל לחיות עם הסכר ועשויה להרוס אותו. טראמפ טען שהוא כבר גיבש הסכם, אך אתיופיה הפרה אותו ולכן הוא נאלץ לקצץ בכספי הסיוע למדינה שבמזרח אפריקה.

באתיופיה רואים בארצות הברית כמי שלקחה את הצד של מצרים, שבין מנהיגה עבד אל-פתאח א-סיסי וטראמפ יש יחסים קרובים. טראמפ בעבר כינה אותו "הדיקטטור האהוב" עליו. רק בחודש שעבר הודיעה וושינגטון על קיצוץ חלק מהסיוע שהיא מעבירה לאדיס אבבה אחרי שהיא החלה למלא את המאגר שמאחורי הסכר בחודש יולי. באתיופיה טוענים שהוא התמלא באופן טבעי אחרי גשמים כבדים שירדו באזור וכי השלב הראשון במילויו הסתיים באוגוסט.

הקמת סכר התחייה על נהר הנילוס הכחול, אתיופיה, 26 בספטמבר 2019. רויטרס
מיזם הדגל של אתיופיה. סכר התחיה הגדול/רויטרס

אביי לא התייחס מפורשות לדבריו של טראמפ, אך לא השאיר הרבה ספק לגבי מה שעורר את תגובתו הזועמת. הוא הבטיח כי אתיופיה תשלים את הקמת הסכר, שבנייתו על הנילוס הכחול החלה ב-2011 ועלות השלמת הפרויקט נאמדת בארבעה מיליארד דולר.

"האתיופים לעולם לא נכנעים בפני אויביהם, אבל מכבדים את חבריהם. לא נעשו זאת בהווה או בעתיד", אמר ראש ממשלת אתיופיה, שקיבל פרס נובל לשלום בשנה שעברה בזכות סיום המלחמה עם אריתריאה השכנה. לדבריו, "הצהרות מזדמנות של איומים לוחמניים שנועדו לגרום לאתיופיה להיכנע לדרישות לא הוגנות עדיין נפוצות בשפע. האיומים והעלבונות האלו כלפי הריבונות של אתיופיה שגויים, לא יעילים ומהווים הפרה ברורה של החוק הבינלאומי".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מכריז על נרמול היחסים בין ישראל לסודאן בשיחת טלפון, 23 באוקטובר 2020. AP
לקח את הצד של מצרים. טראמפ בשיחת טלפון עם מנהיגי סודאן, שישי/AP

רוב אספקת המים של מצרים מגיעה מהנילוס, הנהר הארוך ביותר באפריקה, ומהירות השלמת הסכר תשפיע על הפגיעה האפשרית במצרים. בקהיר רוצים שהתהליך יהיה איטי כמה שניתן, כש גם סודאן חוששת ממחסור במים. המשא ומתן ביניהן תווך עד לא מכבר על ידי ארצות הברית, אך עם כישלונו להוביל להסכם הוא נמצא תחת חסות האיחוד האפריקני. לכשיוקם, סכר התחיה יהיה המיזם ההידרו-אלקטרי הגדול ביותר באפריקה ואתיופיה גורסת שהוא יוציא מיליונים מאזרחיה מהעוני.

אביי, שמתמודד בשנה החולפת עם גלי אלימות אתנית קשים המאיימים על הרפורמות שלו, טוען שהשיחות נחלו התקדמות מאז תחילת התיווך של האיחוד האפריקני. עם זאת, הצדדים טרם פתרו את המחלוקות המרכזיות העוסקות במה יקרה בתרחישי של בצורת וכיצד ייפתרו סכסוכים עתידיים על הנהר.

באירופה קראו להרגעת הרוחות. "זה הזמן לפעולה ולא להגברת המתיחות", אמר שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, בטרם הודעת משרד החוץ של אתיופיה על זימון השגריר האמריקני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully