וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא הבנות עם מצרים: אתיופיה הודיעה כי הסכר בנילוס מתחיל להתמלא

לאחר סיום השיחות עם מצרים ועם סודאן ללא תוצאות, אמר שר ההשקיה כי "סכר התחיה הגדול" החל באגירת המים, אך לא ברור אם זה כתוצאה מהגשמים. בקהיר, שתלויים כמעט לחלוטין במי הנהר, ביקשו הבהרות דחופות, ובחרטום אמרו כי רמות המים בנילוס הכחול כבר החלו לרדת

אתיופיה/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

אתיופיה התחילה למלא את סכר התחיה הגדול שהיא מקימה על הנילוס הכחול - כך הכריז היום (רביעי) שר ההשקיה של המדינה, יום לאחר סיום השיחות עם מצרים ועם סודאן ללא תוצאות. הן טרם הגיבו להכרזה שצפויה להגביר את המתיחות באזור.

"הקמת הסכר ותחילת מילוי המים הולכות יד ביד", אמר סלאסי בקלה בדברים ששודרו בטלוויזיה הממלכתית. "מילוי הסכר לא חייב לחכות להשלמת הבנייה". לדבריו, רמת המים עלה מ-525 ל-560 מטרים. דבריו לא התייחסו לשאלה אם אתיופיה סגרה את שעריו של הסכר, או אם לגשמים הכבדים שירדו לאחרונה באזור היה קשר לכך. באדיס אבבה לא הגיבו לפניות שקיבלו לצורך הבהרות.

בעקבות ההכרזה, משרד החוץ של מצרים אמר כי קהיר ביקשה הבהרה דחופה מאדיס אבבה.

בסודאן אמרו כי רמות המים בנילוס הכחול החלו לרדת ב-90 מיליון מטרים מעוקבים ביום בעקבות מילוי הסכר שמעבר לגבול. משרד ההשקיה של המדינה מסר כי חרטום מתנגדת לכל צעד חד-צדדי לאור המשך המשא ומתן בין המדינות ומצרים.

תמונת לוויין של סכר התחייה שעל נהר הנילוס הכחול, אתיופיה, 12 ביולי 2020. רויטרס
הסכר של הנילוס הכחול מתמלא במים, בשבוע שעבר/רויטרס

אתיופיה הצהירה כמה פעמים כי היא תתחיל למלא החודש את המאגר של סכר התחייה הגדול, שעלותו 4.6 מיליארד דולר, עם או בלי הסכם. אתמול פורסמו תמונות לוויין המראות כי במקום מתחילים להיאגר מים, אך מומחים סברו כי ייתכן שזה נובע ממי הגשמים ולא מהשלמת הפרויקט.

במדינה רואים בסכר העצום הזדמנות קריטית להוציא מיליונים ממעגל העוני ולהפוך ליצואנית אנרגיה משמעותית. במורד הזרם, מצרים, התלויה באספקת הנילוס, טוענת שהסכר הוא איום קיומי על מאה מיליון אזרחיה.

הסכר ההידרו-אלקטרי, שנבנה בעלות של ארבעה מיליארד דולר, יוכל לייצר 6,450 מגה-ואט, פי שניים יותר מהקיבולת הקיימת של אתיופיה. עם זאת, במצרים חוששים שמי הנילוס המוגבלים ממילא, שעליהם נשענים מאה מיליון אזרחיה כמעט חלוטין, יצומצמו עוד יותר. מצרים מקבלת 90% מהמים המתוקים שלה מהנהר.

סודאן, שנמצאת בתווך, צפויה להרוויח מהסכר בזכות חשמל זול והפחתת השיטפונות. עם זאת, היא חוששת שהסכר יפגע בסכרים הקטנים שלה, התלויים בכמות המים המגיעים מדי יום במורד הזרם.

סודאן ומצרים רצו לחתום על הסכם, שיהיה מחייב משפטית, לפני תחילת מילוי הסכר.

דובר האו"ם סטפן דוג'אריק אמר לעיתונאים כי המזכ"ל אנטוניו גוטרש הפציר בשלוש המדינות "לנצל את ההזדמנות בימים הקרובים כדי לגשר על הפערים שעוד נותרו, ולהגיע להסכם שייטיב עם כל הצדדים".

(עדכון ראשון: 16:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully