וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלוויין חושף: הסכר של אתיופיה בנילוס מתחיל להתמלא

14.7.2020 / 20:28

תמונות של סוכנות החלל האירופית מראות כי מים הוזרמו אל מאגר סכר התחייה, אך ככל הנראה הדבר נובע מתחילת עונת הגשמים ולא מהחלטת הממשלה באדיס אבבה. עם זאת, גם סבב השיחות האחרון עם מצרים וסודאן כשל, וגובר הסיכוי שהפרוייקט ייחנך בלי הסכם

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

(בווידאו: פומפאו: מקווים שאתיופיה, סודאן ומצרים יגיעו להסכם על סכר הנילוס)

תמונות לוויין חדשות שפורסמו היום (שלישי) מראות כי המאגר הסמוך לסכר השנוי במחלוקת של אתיופיה בנהר הנילוס הכחול מתחיל להתמלא, אך לפי ההערכות הדבר נובע כתוצאה מהגשמים ולא מהחלטת ממשלה. אתיופיה, מצרים וסודאן אמרו כי סבב השיחות האחרון שלהן הסתיים אתמול ללא הסכמה. באתיופיה טרם הגיבו לתמונות הלוויין.

אתיופיה הצהירה כמה פעמים כי היא תתחיל למלא החודש את המאגר של סכר התחייה הגדול, שעלותו 4.6 מיליארד דולר, עם או בלי הסכם. עם זאת, וויליאם דייוויסון, מקבוצת International Crisis, אמר כי מבחינת התמונות, שצולמו ב-9 ביולי על ידי סוכנות החלל האירופית, נראה כי התמלאות המאגר היא תוצאה של הגשמים העונתיים, ולא כפועל ישיר מהחניכת הסכר.

לדבריו, לא ידוע על הכרזה רשמית של אדיס אבבה על סיום הפרויקט, שמדאיג את מצרים ואת סודאן, החוששות מפגיעה במקורות המים שלהן. עם זאת, הוא הוסיף כי אתיופיה לא חורגת מלוח הזמנים שקבעה לתחילת סכירת המים באמצע החודש, כשהגשמים יציפו את הנילוס הכחול.

תמונת לוויין של סכר התחייה שעל נהר הנילוס הכחול, אתיופיה, 12 ביולי 2020. רויטרס
אין חריגות בלוח הזמנים. מאגר הסכר, בשבוע שעבר/רויטרס

כישלון סבב השיחות האחרון מפחית את התקווה שיושג הסכם לפני שאתיופיה תתחיל למלא את המאגר. במדינה רואים בסכר העצום הזדמנות קריטית להוציא מיליונים ממעגל העוני ולהפוך ליצואנית אנרגיה משמעותית. במורד הזרם, מצרים, התלויה באספקת הנילוס, טוענת שהסכר הוא איום קיומי על מאה מיליון אזרחיה.

שנים של משא ומתן, כולל בתיווך ארצות הברית, הסתיימו ללא פתרון. מומחים חוששים שתחילת מילוי הסכר ללא הסכם עלולה להוביל את המדינות אל סף מלחמה. שלוש המדינות הסכימו לשלוח את הדיווחים שלהן על השיחות האחרונות, שכללו משקיפים מאירופה, לאיחוד האפריקני, ולהתכנס שוב בתוך שבוע כדי לקבוע את הצעדים הבאים.

"אף שנרשמה התקדמות, אין הסכם", אמר שר המים, ההשקיה והאנרגיה של אתיופיה, סלאשי בקלה.

שר החוץ של מצרים, סמאח שוכרי, הזהיר כי קהיר עשויה לפנות שוב למועצת הביטחון של האו"ם כדי שתתערב במחלוקת. אתיופיה מתנגדת לכך, והיא מעדיפה את התיווך של גופים אזוריים כמו האיחוד האפריקני.

"נחושים להגיע לפתרון"

בין מצרים לאתיופיה שוכנת סודאן, שצפויה להרוויח מהסכר בזכות חשמל זול והפחתת השיטפונות. עם זאת, היא חוששת שהסכר יפגע בסכרים הקטנים שלה, התלויים בכמות המים המגיעים מדי יום במורד הזרם.

שר ההשקיה של סודאן, יאסר עבאס, אמר אתמול במסיבת עיתונאים כי הצדדים "נחושים להגיע לפתרון", אולם נותרו מחלוקות טכניות וחוקיות סביב מילוי הסכר והפעלתו. לדבריו, חשובות יותר הן השאלות כמה מים תשחרר אתיופיה במקרה של בצורת ארוכת שנים ואיך המדינות יפתרו מחלוקות בעתיד.

הישאם קהאין, חבר בצוות המשא ומתן של סודאן, אמר כי 70% עד 80% מהמשא ומתן עוסק בשאלה אם ההסכם יהיה מחייב מבחינה חוקית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully