וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אויבים רבים מבית: החיסולים שמאיימים על המהפכה של ראש ממשלת אתיופיה

28.6.2019 / 21:28

אביי אחמד עלה לשלטון לפני קצת יותר משנה והעביר רפורמות חסרות תקדים במדינת הענק, אך אלו הוציאו את השד האתני מהבקבוק. מיליונים נעקרו מבתיהם בשל קרבות על קביעת גבולות המחוזות השונים, וההתנקשות ברמטכ"ל ובבכירים אחרים מאיימת על היציבות כולה

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

ניסיון ההפיכה הכושל במדינת אמהרה באתיופיה, שהותירה חמישה גורמים בכירים הרוגים, בהם הרמטכ"ל, הציפה את בעיית המיליציות האתניות באחת הכלכלות המתפתחות ביותר באפריקה.

שתי המתקפות בשעות הערב המאוחרות בשבת הונהגו על ידי ראש שירותי הביטחון באמהרה, גנרל אסמניו ציגה, שגייס לוחמים למיליציות אתניות במדינה שהפכה למוקד לאלימות פנימית. המיליציות שפועלות ברחבי אתיופיה מאיימות על הרפורמות הפוליטיות והכלכליות שמוביל ראש הממשלה אביי אחמד מאז שעלה לשלטון באפריל אשתקד.

באתיופיה חיים מאה מיליון איש, בני עשרות קבוצות אתניות שונות המתחרות על אדמה, משאבים והשפעה. הממשל הפדרלי שמבוסס בבירה אדיס אבבה מפקח על תשע המדינות הפדרליות המחולקות על בסיס אתני, ולהן יש אוטונומיה על המשאבים וכוחות הביטחון.

עוד באותו הנושא:
טלטלה באתיופיה: הרמטכ"ל חוסל בידי מאבטחו בזמן ניסיון הפיכה כושל
בואינג הודתה: ידענו על בעיה במטוסים כשנה לפני התאונות

ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד במהלך ביקורו בסודון  7 ביוני 2019. AP
הרפורמות שיזם תחת איום. ראש הממשלה אביי אחמד/AP

קואליציית השלטון EPRDF, שעלתה להנהגה ב-1991, הייתה תחת השפעה גדולה של הטיגרנים, שמהווים רק 6% מהאוכלוסייה. הממשלה הצליחה לשמור על מתיחות נמוכה במשך עשורים כשמחצה למעשה כל התנגדות, כולל הבעת לאומיות אתנית.

ואולם, קודמו של אביי פרש מהתפקיד בשנה שעברה אחרי שלוש שנים של מחאות אנטי-ממשלתיות. אביי נבחר לרשת אותו וממשלתו פעלה נגד גורמי ביטחון שהואשמו בהפרות זכויות אדם, ביטלה את האיסור על כמה קבוצות בדלניות ושחררה אלפי אסירים פוליטיים.

בעקבות זאת, מנהיגים מקומיים ניצלו את החירויות החדשות כדי לבנות בסיס כוח על פי חלוקה אתנית, וקבוצות שחשו דחויות בעבר עושות שרירים. בנוסף לכך, חלק מהאוכלוסייה הטיגרנית וגורמים אזוריים אחרים חשים שהם נפלו קורבן לרפורמות של אביי, במיוחד לאחר הזעזועים שעשה בשורות הצבא וסוכנויות המודיעין.

עוד באותו נושא

ניסיון ההפיכה באתיופיה: הגנרל שהנהיג את הקשר חוסל בידי הצבא

לכתבה המלאה
טקס אזכרה, באדיס אבבה לרמטכ"ל אתיופיה אשר נרצח במהלך נסיון הפיכה 25 ביוני 2019. רויטרס
הלוויית הרמטכ"ל באדיס אבבה/רויטרס

מאז עלייתו של אביי לשלטון, הוצתו מחדש מחלוקות הגבולות בין מדינות המחוז השונות. קבוצות אתניות גדולות דורשות יותר אדמה ומשאבים, כשבמקביל, קבוצות קטנות יותר, שמאסו להיות בשוליים, דוחפות בחזרה.

בעוד שחוקת אתיופיה, המדינה העצמאית הוותיקה ביותר ביבשת, מבטיחה לכל הקבוצות האתניות זכות לקיים משאלי עם על הגדרה עצמית, הממשלה אסרה על הצבעות כאלו. עתה, לדוגמה, בני הסידמה, החיים בדרום המדינה, דורשים הצבעה כזו.

סבב האלימות האחרון החל במחוז אורומיה, ביתו של אביי והמקום שבו החלו ההפגנות שהעלו אותו לשלטון. החרפת העימותים בשנה שעברה הובילה לעקירה מאסיבית של תושבים מבתיהם, והאלימות זלגה למחוזות אחרים, כולל לאמהרה, שלה יש סכסוך גבולות עם שני מחוזות סמוכים. כמו כן, תושבים רבים במחוז טיגריי עוינים את הממשל הפדרלי. מעשי הרג על רקע אתני התרחשו גם במחוזות הרארי וסומלי, לפי ארגון משמר זכויות האדם.

מפה - אתיופיה. אתר רשמי
מפה - אתיופיה/אתר רשמי

לפי גורמי ממשל, דיפלומטים ועובדי סיוע באדיס אבבה, המיליציות האתניות מבצעות פשעים רבים, הורגות אנשי ממשל, שורפות בתים ואונסות נשים. האו"ם העריך כי כ-2.4 מיליון תושבים נעקרו מבתיהם בעקבות האלימות הזו. באחת המתקפות הקשות ביותר בתקופה האחרונה, כ-200 איש נהרגו בפעולות נקם במחוז בנישנגול-גומוז הסמוך לסודאן.

לפי עקורים מדרום אתיופיה, שדיברו עם רויטרס, הם נמלטו מבני אורמו חמושים בסכינים ובכלי נשק. משפחה של מגדל פולי קפה אמרה כי המון גדע את גפיו לפני שתלה את גופתו מעץ. תקריות אלימות על רקע אתני בין סטודנטים התרחשו גם באוניברסיטאות, בקמפוסים במחוזות טיגריי ואמהרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully