וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסיון ההפיכה באתיופיה: הגנרל שהנהיג את הקשר חוסל בידי הצבא

רויטרס ואי-פי

24.6.2019 / 15:56

בתום יממה של מצוד, דיווחה הטלוויזיה הרשמית במדינה כי מנהיג ההפיכה הכושלת, שבמהלכה נרצח הרמטכ"ל וראש מחוז אמהרה, נתפס ונהרג. האירועים הובילו לתגבור הכוחות בשטח, ומאיימים על הרפורמות של ראש הממשלה

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

מנהיג ניסיון הפיכה במחוז אמהרה באתיופיה נתפס ונהרג - כך דיווחה היום (שני) התקשורת הרשמית במדינה, יממה אחרי מותם של חמישה גורמים בכירים במדינה, בהם הרמטכ"ל, בשתי תקריות נפרדות אך קשורות המאתגרות את הרפורמות שמוביל ראש הממשלה אביי אחמד. מי שהוביל את ניסיון ההפיכה הוא ראש שירותי הביטחון של אמהרה, אסמניו ציגה. זאת אחרי שבשנה שעברה הוא שוחרר מהכלא, לאחר שלפי הדיווחים במדינה הוא קיבל חנינה על ניסיון הפיכה דומה.

בעקבות החיסול של מפקד הצבא ושל נשיא מחוז אמהרה, שניהם בעלי ברית של אביי, נשלחו כוחות ממשלתיים לבירת המחוז, ולאדיס אבבה, הבירה הפדרלית של אתיופיה המחולקת לתשע מדינות מחוז. הממשלה הכריזה על יום אבל לאומי, הדגלים הורדו לחצי התורן והאינטרנט נותר מנותק ברחבי מדינת הענק שבה חיים מאה מיליון תושבים.

לקריאה נוספת בנושא
עוד היסטוריה באתיופיה: אישה מונתה לראשונה לנשיאת המדינה
שרת הגנה ראשונה: המהפכה הנשית של ממשלת אתיופיה
אתיופיה: ראש הממשלה "הוריד" חיילים מפגינים לשכיבות שמיכה

תושבים צופים בבית קפה בבירה אדיס אבבה, אתיופיה, 23 ביוני 2019. AP
תושבים צופים בחדשות בבית קפה בבירה אדיס אבבה, אתמול/AP

ראש הממשלה אביי נבחר לתפקיד בשנה שעברה, ושחרר אסירים פוליטים, הסיר את האיסור על הקמת מפלגות והעמיד לדין בכירים שנאשמו בהפרת זכויות אדם. עם זאת, מאז עלה לשלטון, צמחה האלימות האתנית מחדש, שלפי האו"ם, הביאה לעקירתם של 2.4 מיליון אזרחים, והיא מתחוללת גם באמרה.

עם זאת, השינויים העמוקים שעשה אביי בצמרת הצבא ובשירותי המודיעין יצרו לו אויבים חזקים בקואליציית השלטון EPRDF, שהפילה את הדיקטטור מנגיסטו בסוף שנות ה-80. אביי החל בפירוק חלק מכוחה הבלתי-מוגבל, אך חוסר הוודאות במדינה הוביל לשגשוגן של קבוצות חמושות. סירה היה הרמטכ"ל השלישי בתוך שנה שמינה ראש הממשלה, קצין צבא לשעבר בעצמו.

אתיופיה אמורה לקיים בחירות לפרלמנט בשנה הבאה, וכמה קבוצות אופוזיציה קראו לשלטונות שלא לדחות אותן למרות האלימות ומספר העקורים הגדול.

עוד באותו נושא

טלטלה באתיופיה: הרמטכ"ל חוסל בידי מאבטחו בזמן ניסיון הפיכה כושל

לכתבה המלאה
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד הודיע כי רמטכ"ל הצבא נורה ונפצע בניסיון 
הפיכה במדינת המחוז אמהרה, שבוצע על ידי "קבוצה חמושה"; מצבו לא ידוע. רויטרס
ספכ מכה קשה. ראש הממשלה בנאום לאומה, אתמול/רויטרס

האירועים הדרמטיים החלו אתמול בשעות הערב המאוחרות של שבת, כשמנהיג מחוז אמהרה ויועצו נורו למוות בתקרית בבירת המחוז, שבה נפצע גם התובע הכללי, שמת היום מפצעיו. בשעות הלילה, הרמטכ"ל, וגנרל נוסף, נורו למוות בביתו בבירה אדיס אבבה על ידי אחד ממאבטחיו.

ראש הממשלה, שהיה לבוש מדי צבא, הכריז בנאום לאומה בשעות הלילה אתמול כי ניסיון ההפיכה סוכל. הוא קרא לאזרחי המדינה, שמורכבת מ-80 קבוצות אתניות, להישאר מאוחדים מול כוחות "הרשע" שרוצים לפלג את אתיופיה. בשנה שעברה הוא ניצל מניסיון התנקשות אחרי שרימון הושלך לעברו בעצרת באדיס אבבה.

על רקע המצב, מחלקת המדינה האמריקנית אמרה כי היא מודעת לדיווחים על ירי שאירע בבירה וקראה לאנשיה להישאר בבתיהם. בנוסף לכך, משרד החוץ בירושלים קרא לאזרחים ישראלים הנמצאים באתיופיה להימנע מהתקהלויות, להתרחק מהפגנות ולשהות במקום מגוריהם עד להתבהרות המצב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully