וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלטלה באתיופיה: הרמטכ"ל חוסל בידי מאבטחו בזמן ניסיון הפיכה כושל

ראש הממשלה עלה לשידור במדי צבא, והודיע כי הרמטכ"ל נורה וכן מספר בכירים נהרגו "על ידי עמיתיהם". מוקדם יותר אישרה הממשלה כי אירע ניסיון הפיכה באמהרה. מפלגת השלטון המקומית האשימה את מפקד הביטחון לשעבר באחריות למתקפה

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

מפקד צבא אתיופיה, סרה מקונן, ומנהיג מחוז אמהרה, אמבצ'ו מקונן, נהרגו שתי מתקפות שהתרחשו כחלק מניסיון לבצע הפיכה במחוז אמרה - כך מסרה הבוקר (ראשון) לשכתו של ראש הממשלה אביי אחמד. הממשלה אמרה כי המצב תחת שליטתה אחרי שורת מעצרים, אך ההתנקשויות חושפות את הקושי של השלטונות להתמודד עם האלימות האתנית במדינות המחוז השונות ומהוות אתגר גדול על אביי.

האירועים הדרמטיים החלו אתמול בשעות הערב המאוחרות, כשמנהיג מחוז אמהרה ויועצו נורו למוות בתקרית בבירת המחוז, שבה נפצע גם התובע הכללי. בשעות הלילה, הרמטכ"ל, וגנרל נוסף, נורו למוות בביתו בבירה אדיס אבבה על ידי אחד ממאבטחיו. במקביל, מחלקת המדינה האמריקנית אמרה כי היא מודעת לדיווחים על ירי שאירע בבירה וקראה לאנשיה להישאר בבתיהם. בנוסף לכך, משרד החוץ בירושלים קרא לאזרחים ישראלים הנמצאים באתיופיה להימנע מהתקהלויות, להתרחק מהפגנות ולשהות במקום מגוריהם עד להתבהרות המצב.

לפי לשכתו של אביי, ראש הממשלה הרפורמיסט שעלה לשלטון בשנה שעברה ומאז הוביל שינויים רבים במדינה שבה חיים 102 מיליון איש, מי שהוביל את ניסיון ההפיכה הוא ראש שירותי הביטחון של אמהרה, אסמניו ציגה. לא ברור היכן נמצא ציגה, ששוחרר בשנה שעברה מהכלא, אחרי שלפי הדיווחים קיבל חנינה על ניסיון הפיכה דומה.

ראש הממשלה, שהיה לבוש מדי צבא, הכריז בנאום לאומה בשעות הלילה כי ניסיון ההפיכה סוכל. הוא קרא לאזרחי המדינה, שמורכבת מ-80 קבוצות אתניות, להישאר מאוחדים מול כוחות "הרשע" שרוצים לפלג את אתיופיה. בשנה שעברה הוא ניצל מניסיון התנקשות אחרי שרימון הושלך לעברו בעצרת באדיס אבבה.

ראש ממשלת אתיופיה אביי מכריז כי סוכל ניסיון הפיכה, 23 ביוני 2019. הטלוויזיה האתיופית, אתר רשמי
ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד/אתר רשמי, הטלוויזיה האתיופית

גורם באדיס אבבה אמר כי הירי בביר דר התרחש כשמנהיג המחוז, בעל ברית של אביי, ערך דיון על דרכי המאבק בגיוס לוחמים למיליציות אתניות על ידי אסמנו. זאת אחרי שבשבוע שעבר קרא הגנרל לבני האמהרה, הקבוצה האתנית השנייה בגודלה באתיופיה, לחמש את עצמם לקראת מאבק בקבוצות אחרות.

בשעות הבוקר, אמר מפקד הכוחות המיוחדים במחוז, גנרל טפרה ממו, כי "רוב האנשים שהיו מעורבים בניסיון ההפיכה נעצרו, על אף שיש עוד כמה שלא". הוא לא פירט על מקום הימצאותו של אסמנו.

תושבים בעיר בהר דר דיווחו על ירי כבד שנמשך לפחות ארבע שעות, ועל האטה במהירות האינטרנט, לצד דיווחים על תקריות גם בבירה אדיס אבבה. בשנים האחרונות ניתקו הרשויות את האינטרנט כמה פעמים בתקופות של מהומות ומסיבות אחרות. "חשבתי שזה רק סוג של תקרית נורמלית ואז התחלנו לשמוע ירי כבד", אמר לרויטרס מרצה מקומי בבירת אמהרה.

עוד באותו נושא

אתיופיה: ראש הממשלה "הוריד" חיילים מפגינים לשכיבות שמיכה

לכתבה המלאה
מפה - אתיופיה. אתר רשמי
מפה - אתיופיה/אתר רשמי

ראש הממשלה אביי נבחר לתפקיד בשנה שעברה, ושחרר אסירים פוליטיים, הסיר את האיסור על הקמת מפלגות והעמיד לדין בכירים שנאשמו בהפרת זכויות אדם. עם זאת, מאז עלה לשלטון, צמחה האלימות האתנית מחדש, שלפי האו"ם, הביאה לעקירתם של 2.4 מיליון אזרחים, והיא מתחוללת גם באמרה.

עם זאת, השינויים העמוקים שעשה אביי בצמרת הצבא ובשירותי המודיעין יצרו לו אויבים חזקים בקואליציית השלטון EPRDF, שהפילה את הדיקטטור מנגיסטו בסוף שנות ה-80. אביי החל בפירוק חלק מכוחה הבלתי-מוגבל, אך חוסר הוודאות במדינה הוביל לשגשוגן של קבוצות חמושות. סירה היה הרמטכ"ל השלישי בתוך שנה שמינה ראש הממשלה, קצין צבא לשעבר בעצמו.

אתיופיה אמורה לקיים בחירות לפרלמנט בשנה הבאה, וכמה קבוצות אופוזיציה קראו לשלטונות שלא לדחות אותן למרות האלימות ומספר העקורים הגדול.

(עדכון ראשון: 6:36)

רמטכ"ל צבא אתיופיה. אתר רשמי
היה רק שנה בתפקיד. הרמטכ"ל שנורה למוות/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully