וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחסות הקורונה: המדינה דרשה להגביל תחרות בין קופות החולים - הכנסת סירבה

4.11.2020 / 19:13

משרד הבריאות, בתמיכת שלוש קופות חולים, ביקש לצמצם מעבר של מבוטחים בין הקופות ל-7,500 איש בלבד עד מרץ 2021, בטענה לעומס בשל הקורונה. הממונה על התחרות: זה יפגע בשירות. יו"ר הוועדה חיים כץ דרש ממנכ"לי הקופות מידע נוסף: "אל תהיו גיבורים בחושך"

בווידאו: גמזו במפקדת אלון מעריך שיש פי 10 חולים מכפי שיודעים/צילום: לע"מ

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת דחתה היום (רביעי) את הצעת משרד הבריאות וקופות החולים, שביקשו להגביל את התחרות בין הקופות בגלל משבר הקורונה. יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ (הליכוד), סירב לאשר את התקנות ודרש לקבל ממנכ"לי הקופות מידע נוסף ונתונים על הקצאת המשאבים המופנים לקליטת מבוטחים חדשים, שגורמים לטענתם להאטה בטיפול בקורונה.

משרד הבריאות, בתמיכת שלוש קופות חולים, ביקש להגביל מעבר של מבוטחים בין הקופות עד 15 במרץ 2021. על פי ההצעה, הקופות יוכלו לקלוט עד תאריך זה רק 7,500 מבוטחים חדשים שהיו חברים בקופה אחרת לפני כן, כדי לאפשר לקופות להתפנות לטיפול בקורונה. התקופה האמורה תחולק לשלושה שלבים, שבכל אחד מהם יוגבל מספר בקשות המעבר לעד 2,500, ומספר המעברים יחולק שווה בשווה בין ארבע קופות החולים. ההצעה החריגה ממניין המעברים חיילים משוחררים ועולים חדשים, ומעברים הנדרשים לבני משפחה החברים בקופות שונות.

לכל אזרח ישנה אפשרות לעבור בין ארבע קופות החולים - כללית, מאוחדת, לאומית ומכבי - לפי בחירתו. המעבר מתבצע דרך הדואר או האתר של הקופה באחת משש נקודות היציאה הקבועות בחוק. על פי הנתונים של משרד הבריאות, בכל תקופה כזו עוברים כ-35 אלף מבוטחים בין קופה לקופה. לטענת משרד הבריאות התקנות נועדו להקל על קופות החולים בתקופת משבר הקונה, שיוכלו להתמקד בטיפול במשבר הבריאותי, ולא יוטרדו בגיוס מבוטחים נוספים.

קופת חולים כללית הר חומה ירושלים. ראובן קסטרו
כ-35 אלף מבוטחים עוברים בין קופה לקופה. סניף כללית בי-ם/ראובן קסטרו

משרד הבריאות ביקש להגביל את התקנות החדשות, עד לאמצע חודש מרץ. בפועל, המשמעות היא הגבלת התחרות בתשעת החודשים הקרובים, שכן על המבוטח להגיש את הטפסים עד 15 במרץ - אחרת יוכל לעבור רק בנקודת היציאה הבאה. החשש הגדול שהצורך הזמני הזה יהפוך לקבוע וכי הגבלת המעבר תימשך מעבר ללוח הזמנים המדובר ותוריד את איכות השירות.

עוד בוואלה!

משרד הבריאות הורה לקופות החולים: לא לבדוק אנשים ללא תסמיני קורונה

לכתבה המלאה

"התקנות יאפשרו לקופות להתמודד טוב יותר עם המשבר"

בפנייה ששלח שר הבריאות יולי אדלשטיין ליו"ר הוועדה כץ, נכתב כי ההצעה נועדה להקל את הקופות שצריכות להסיט משאבים להתמודדות עם המגיפה. "בתקופה מורכבת זו נדרשות קופות החולים למשימות נוספות רבות הנובעות מהתפרצות נגיף הקורונה וכי קיימת חשיבות רבה בהפניית משאביה של הקופה למשימות אלה ובהפחתת העומס הניהולי מגורמי המקצוע".

בדברי ההסבר להצעת התקנות נכתב כי "גיוס וקליטת מבוטחים חדשים דורשים משאבי ניהול וכוח אדם מהקופה כאשר אלו כוללים כוח אדם מנהלי לתיאום המעברים וכן תשומת לב ראשונית מוגברת של כוח האדם הרפואי הפוגש לראשונה מטופלים חדשים וצריך לעמוד על מצבם הכולל, היסטוריה רפואית ותכניות טיפול".

בדיקות סרולוגיות לאיתור נוגדנים לנגיף הקורונה בקופת חולים מכבי, רמת השרון 29 ביוני 2020. ראובן קסטרו
הקופה היחידה שסירבה להצטרף למהלך. בדיקות סרולוגיות בסניף מכבי ברמה"ש/ראובן קסטרו

מנכ"ל משרד הבריאות, חזי לוי, אמר בדיון כי מדובר באילוץ זמני. "אנחנו מכבדים את זכותו של האזרח לעבור בין הקופות ואת התחרות, אבל בתקופה הזאת זה עלול להסיט משאבים ותשומת לב מטיפול במשבר הקורונה. אנחנו רוצים שהתקציב ילך עכשיו להתמודדות עם תחלואת החורף, למבצעי החיסון, לאשפוזי בית, מעקב אחר חולים ועוד ולכן אנחנו מבקשים לייצר יציבות בשוק לתקופה מוגבלת. שלוש מתוך ארבעת הקופות הצטרפו לבקשה".

מנכ"ל לאומית שירותי בריאות, חיים פרננדס, הסביר בדיון מדוע הקופה תומכת בתקנות: "החל מחודש מרץ ועד עכשיו אנחנו בעבודה מסביב לשעון. ברור שהקורונה עדיין כאן ואנחנו נערכים לגל נוסף - מגדילים את עמדות הדיגום, קונים הרבה יותר חיסוני שפעת וצריכים גם כוח אדם שיחסן וכל זאת לצד התחלואה הרגילה. התקנות יעזרו לקופות להתמודד טוב יותר עם המשבר. בלאומית יש היום עשרות עובדים שמתעסקים במכירות ומעברים. הם יוכלו להשתלב במוקדים שנותנים שירות טלפוני, יש היום הרבה יותר פניות - אף עובד לא ילך הביתה".

"נמצא את עצמנו בלי תחרות בין קופות החולים"

עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על התחרות ברשות התחרות, התריעה על השלכות אפשריות של אישור התקנות: "בסופו של דבר, הקופות, גם אם הן מקצועיות ודואגות לרווחת המבוטחים, מונעות מתחרות שגורמת להן לנסות להשתפר, לחדש, לקצר תורים ולתת שירות טוב יותר. אם אנחנו מחסלים את התחרות הזאת, זה לא אומר שהקופות יתעמרו במבוטחים - אבל המוטיבציה להשתפר תרד. בפועל התקנות מגבילות את המעבר עד חודש יולי, זו תקופה ארוכה. אם הקופות והמשרד יתרגלו למצב הזה והתקנות יוארכו שוב ושוב, נמצא את עצמנו במצב שבו אין תחרות".

הקופה היחידה שסירבה להצטרף למהלך היא מכבי שירותי בריאות. עדו הדרי, מנהל מערך דוברות וקשרי ממשל בקופה, התנגד: "אנחנו מבקשים להמשיך את התחרות כמו שהיא. גוף שלא יכול להמשיך להתחרות וגם לטפל יכול להפסיק על דעת עצמו. שני מעברים זה 80-70 אלף ישראלים שהרצון שלהם לעבור מוגבל".

חברי הכנסת שלקחו חלק בדיון התריעו גם הם מפני הפגיעה בתחרות. ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) אמר: "יש כאן ניסיון לנצל את משבר הקורונה כדי לעצור תחרות שמיטיבה עם הצרכן בתירוצים מופרכים. דווקא בתקופה כזאת צריך להגביר את התחרות כדי שהשירות יהיה טוב יותר. אני קורא לכם למשוך את התקנות המבישות האלה". ח"כ אורנה ברביבאי (יש עתיד-תל"ם) הוסיפה: "לתקנות האלה אין שום קשר לקורונה. אין שום סיבה שבאצטלה של קורונה רגולטור כלשהו יקבל החלטה עבור האזרח לאיזו קופה הוא ישתייך, ואיזה שירותים יקבל".

כץ סיכם את הדיון עם דרישה לשקיפות מלאה יותר: "אני בעד תחרות, היא מיטיבה שירות. לפני הדיון הקופות אמרו שהן מסכימות עם התקנות כדי לא להילחם בשביל מספר חודשים. עם זאת, שמענו כאן דברים מטרידים ואני דורש ממנכ"לי הקופות להגיע לדיון נוסף, להביא את הנתונים והנימוקים. כל הגיבורים בחושך - שיבואו באור. עד אז לא נאשר את התקנות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully