וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

37 הרוגים ברעידת האדמה בטורקיה ויוון, אם וילדיה חולצו אחרי 18 שעות

רעידת האדמה שהכתה בעוצמה 7 בים האגאי ממשיכה לגבות קורבנות, עם יותר מ-800 פצועים. לפי הרשויות במדינות, 24 נהרגו באזור איזמיר, ובאי סאמוס מתו שני נערים בהתמוטטות קיר. 196 רעשי משנה נרשמו. עשרות תושבים חולצו בחופי מערב טורקיה, והחיפושים אחר ניצולים נמשכים

בווידאו: רעידת אדמה בעוצמה 7 הורגשה לחופי יוון, מבנים בטורקיה קרסו/צילום: רויטרס

מניין ההרוגים ברעידת האדמה בטורקיה וביוון עלה ל-37, וכ-900 איש נפצעו - כך הודיעו היום (שבת) הרשויות במדינות. הרעש שהכה אתמול בים האגאי, בעוצמה 7.0, הביאה להתמוטטות בניינים ולמה שהרשויות כינו "מיני צונאמי".

מרבית ההרוגים - 35 - הם במערב טורקיה, בהם ילד שחולץ מהריסות יחד עם אמו ושניים מאחיו אחרי כ-18 שעות תחת ההריסות בעיר איזמיר. הצוותים מנסים לחץ ילד רביעי שמתחת להריסות, ובסך הכול חולצו כמאה איש מאז אתמול. באי סאמוס היווני נהרגו שני נערים, בן ובת, אחרי שהתמוטט עליהם קיר.

המכון הגאולוגי של ארצות הברית אמר כי מקור הרעש היה 14 קילומטרים לחופי העיירה קרלובסי שבסאמוס. טורקיה ויוון שוכנות באחד ממוקדי הרעש הפעילים ביותר בעולם.

נזקי רעידת האדמה שהורגשה לחופי יוון וטורקיה והובילה לקריסת מבנים. איזמיר, טורקיה. 31 באוקטובר 2020. רויטרס
עשרות תושבים חולצו. צוותי החילוץ באיזמיר, הבוקר/רויטרס

ראש עיריית איזמיר, שבה מתגוררים שלושה מיליון תושבים ומאופיינת בבנייה לגובה, סיפר כי לפחות 20 בניינים נחרבו. עשרות חולצו על ידי מחפרים ומסוקים ששימשו את צוותי ההצלה לחיפוש אחר ניצולים. לדבריו, כ-180 איש נותרו לכודים בעיר הנמל שלחופי הים האגאי.

"בינתיים, אנחנו מאושרים לשמוע על נסים שקרו בזכות העבודה של צוותי החילוץ", אמר ראש העיר טונץ' סוייר לרשת פוקס המקומית.

הנשיא רג'פ טייפ ארדואן אמר בנאום שנשא בשידור חי בטלוויזיה כי 885 איש נפצעו, 15 מהם במצב אנוש. שר הבריאות בממשלתו אמר כי 243 איש עדיין מטופלים בבתי החולים, שמונה מהם במצב אנוש.

בתיעוד רעידת האדמה ברשתות החדשות נראים נהרות של מים מציפים את רחובות הערים ססמה וספריהיסאר וחלקים נרחבים ממחוז איזמיר, כמו גם באי היווני סאמוס, במה שהגורמים הרשמיים תיארו כ"מיני צונאמי". עם זאת, לא הוצאו אזהרות מפני מקרה אמת של צונאמי.

נזקי רעדידת האדמה שהורגשה לחופי יוון והובילה לקריסת מבנים. איזמיר, טורקיה. 31 באוקטובר 2020. רויטרס
מבנה שקרס באיזמיר, היום/רויטרס
נזקי רעידת האדמה שהורגשה לחופי יוון וטורקיה והובילה לקריסת מבנים. איזמיר, טורקיה. 31 באוקטובר 2020. רויטרס
תושבי איזמיר, הבוקר/רויטרס

באחד מאתרי ההריסות באיזמיר, שר החקלאות בקיר פקדמירלי הצליח לשוחח בטלפון עם ילדה לכודה. "אנחנו מבקשים ממך להישאר רגועה", אמרה לה בשידור חי. "אנחנו ננסה להרים את הלבנים ולהגיע אלייך". רשת הטלוויזיה "NTV" הודיעה ששישה בני אדם היו לכודים באתר זה, בהם בת דודתה של הילדה.

צוותי הסיוע הקימו כ-300 אוהלים לתושבים שאיבדו את בתיהם, וכ-600 נוספים בדרכם. מדינות שונות בעולם הציעו עזרה, כולל ישראל, ושלחו את תנחומיהן.

באי סאמוס, ליד מוקד הרעש, התושבים ברחו אל הרחובות בבהלה. "זה היה כאוס", אמר סגן ראש העיר, גיורגוס דיוניסיו. "מעולם לא חווינו משהו דומה לזה". הרשות להגנת האזרח ביוון שלחה לתושבי האי הודעת טקסט ובה התריעו: "הישארו בחוץ והתרחקו מבניינים".

הרעש הקטלני האחרון ביוון היה ביולי 2017, אז נהרגו שני בני אדם באי קוס.

נזקי רעדידת האדמה שהורגשה לחופי יוון והובילה לקריסת מבנים. איזמיר, טורקיה. 31 באוקטובר 2020. רויטרס
לפחות 20 בניינים נחרבו. צוותי החילוץ באיזמיר, הלילה/רויטרס

רעידת האדמה, שהורגשה הן באיסטנבול והן באתונה, הביאה עמה הזדמנות דיפלומטית לשתי האויבות ההיסטוריות שמצויות במשבר חריף בים התיכון.

אתמול התקשר ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטאקיס לארדואן באופן חריג כדי להביע את תנחומיו ותמיכתו. "על אף המחלוקות בינינו, אלו הם זמנים בהם אזרחינו צריכים להתייצב אחד ליד השני", כתב בטוויטר.

"תודה לך, ראש הממשלה", צייץ ארדואן בתגובה. "לסולידריות בין שתי השכנות הללו בזמנים קשים יש חשיבות גדולה יותר מהרבה דברים אחרים בחיים".

שיתוף פעולה בין שתי המדינות אחרי רעידת האדמה הקטלנית ב-1999, שבה נהרגו יותר מ-17 אלף איש בצפון-מערב טורקיה, הוביל להתחממות ביחסים בין המדינות, במה שמכונה "דיפלומטיית רעידות אדמה". מחלקת המדינה בארצות הברית אמרה כי זה "מחמם את הלב" לראות את שיתוף הפעולה בין אנקרה לאתונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully