וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

19 הרוגים ברעידת אדמה עוצמתית שהכתה בטורקיה ויוון

סוכנויות הידיעות, יואב איתיאל ואמיר בוחבוט

עודכן לאחרונה: 30.10.2020 / 22:40

הרעש, בעוצמה 7.0 בים האיגאי, הורגש באתונה ובאיסטנבול. הרשויות בטורקיה מדווחות על 17 הרוגים ומאות פצועים, וביוון דווח על שני קורבנות נוספים. נזק רב נגרם למבנים באיזמיר ובאי היווני סאמוס, והרחובות הוצפו. למרות המתיחות, שתי המדינות יסייעו זו לזו

בווידאו: רעידת אדמה בעוצמה 7 הורגשה לחופי יוון, מבנים בטורקיה קרסו/צילום: רויטרס

19 בני אדם נהרגו ועוד כ-700 נפצעו ברעידת אדמה בעוצמה 7.0, שהורגשה בים האגאי וזעזעה את חופי טורקיה ויוון - כך הודיעה היום (שישי) הרשות לניהול אסונות וחירום בטורקיה. 17 מההרוגים אותרו בטורקיה ושני בני נוער נמצאו מתים באי היווני סאמוס. הרעידה הורגשה היטב בחופי מערב טורקיה באזור איזמיר ובאזור המרמרה, שם העריכו את הרעידה בעוצמה 6.6.

בטורקיה העריכו כי מוקד הרעש היה כ-17 ק"מ מחופי מחוז איזמיר, בעומק של 16 ק"מ מתחת לפני הקרקע. במרכז הגיאולוגי האמריקני הגיעו למסקנות אחרות, וקבעו כי מוקד ההתרחשות היה ממוקם כ-33.5 קילומטרים מחופי טורקיה, ובעומק של עשרה קילומטרים. הרעידה לא הורגשה בישראל.

רעידת האדמה הורגשה היטב בשתי המדינות. ביוון הגיעו הדיה גם לבירה אתונה, ואילו תושבי האי סאמוס בים האגאי, אי עם אוכלוסייה של כ-45 אלף תושבים, הוזעקו להתרחק מאזורי החוף, מחשש למיני-צונאמי.

נזקי רעדידת האדמה שהורגשה לחופי יוון והובילה לקריסת מבנים באיזמיר, טורקיה 30 באוקטובר 2020. AP
קריסת מבנים באזור איזמיר, טורקיה, היום/AP

שר הביטחון בני גנץ הנחה את צה"ל להיערך למתן סיוע חירום לטורקיה, בשל הנזקים החמורים שנגרמו כתוצאה מרעידת האדמה, בעיקר באזור איזמיר. בעקבות זאת התקיימה שיחה בין נציגי צה"ל לנספח הצבאי הטורקי בישראל, ובה הועבר לשלטונות הטורקים כי מערכת הביטחון משתתפת בצערם על האסון, ונכונה להוציא משלחת באופן מיידי, שתסייע בחילוץ ממבנים שנהרסו באזור ובפריסת בית חולים שדה שיטפל בפצועים הרבים.

גנץ אמר כי "מדינת ישראל וכוחות הביטחון תמיד יושיטו את ידם לסייע הומניטארית לאזרחים שנפגעים בכל מקום, תוך שימוש ביכולות ובניסיון שנצברו בצה"ל לאורך שנים להתמודדות עם מצבי חירום". הנספח הצבאי טרם השיב אם טורקיה תקבל את הסיוע.

ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיטסוטקיס שוחח עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, בעקבות רעידת האדמה, ואמר לו כי "לא משנה כמה הבדלים יש בינינו, אלו זמנים שאנשינו צריכים לעמוד יחד". בין המדינות מתיחות גוברת בשל מאבק סביב זכויות על אזורים במזרח הים התיכון הנחשבים עשירים במשאבי טבע. מוקדם יותר, שוחחו גם שרי החוץ של שתי המדינות והביעו נכונות לסייע זה לזה ולשתף פעולה.

נזקי רעדידת האדמה שהורגשה לחופי יוון והובילה לקריסת מבנים באיזמיר, טורקיה 30 באוקטובר 2020. רויטרס
נזקי רעידת האדמה באיזמיר, היום/רויטרס
נזקי רעדידת האדמה בסאמוס, יוון 30 באוקטובר 2020. -, אתר רשמי
נזק למבנים שנגרם ברעידת האדמה בסאמוס, היום/אתר רשמי, -

בטורקיה הורגשה הרעידה בכל מרחב החוף המערבי של המדינה, כולל הבירה איסטנבול. מבנים רבים קרסו בטורקיה כתוצאה מהרעידה. שר הפנים הטורקי סולימאן סוילו העריך כי שישה בניינים קרסו בשני מחוזות בעיר החוף איזמיר.

מנגד, ראש עיריית איזמיר, טונק סויר, העריך את מספר המבנים שקרסו בכ-20, והבהיר כי בחלק מהמבנים שלא קרסו הופיעו סדקים משמעותיים. לפי חלק מהדיווחים, בהריסות חלק מהבניינים שקרסו נלכדו בני אדם, והרשויות מנסות לחלץ אותם.

"אנו עומדים לצד אזרחינו המושפעים מרעידת האדמה בכל האמצעים של מדינתנו", כתב בטוויטר נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן. "פעלנו בכדי להתחיל את העבודה הנחוצה באזור עם כל המוסדות והשרים הרלוונטיים". משרד הביטחון הטורקי הודיע כי הקים חוליה לטיפול במשבר, והקצה לשם כך מסוקים ומטוסים לאיתור ניצולים.

תיעוד ההצפה ברחובות איזמיר

אנשים מבוהלים בעקבות רעדידת האדמה שהורגשה לחופי יוון והובילה לקריסת מבנים באיזמיר, טורקיה 30 באוקטובר 2020. AP
אנשים מבוהלים באיזמיר, טורקיה/AP

"זו הייתה רעידת אדמה גדולה מאוד, לא זוכר אירוע גדול יותר", אמר אנטימיוס לקאס, ראש הארגון לתכנון אנטי-סיסמי ביוון. "מעולם לא חווינו דבר כזה", אמר ג'ורג' דיוניסיו, סגן ראש העיר, הנושאת את שם האי. "אנשים נבהלו", סיפר דובר משטרת יוון, והוסיף כי נגרם נזק לכמה מבנים ישנים באי.

רעידות אדמה אינן דבר חריג באזור. רעש אדמה בעוצמה 6.0 הורגש בחודש מאי האחרון באי היווני כרתים - כך לפי המכון הסיסמולוגי האירופי בים התיכון. על פי המכון, רעש האדמה היה בעומק של 10 ק"מ מתחת לפני הקרקע. לא דווח על נזק ולא על נפגעים.

כמו, רעשים נוספים בעוצמה פחותה הורגשו השנה גם באזור ישראל. רעידת אדמה בעוצמה 3.6 הורגשה בחודש אפריל בדרום הארץ, צפונית לעין יהב ובסמוך לחצבה שבערבה. חמישה ימים קודם לכן הייתה רעידה נוספת באזור, בעוצמה 4.3. מוקד הרעידה היה שלושה ק"מ בעומק הים, במרחק 70-75 ק"מ דרומית לעיר.

נזקי רעדידת האדמה בסאמוס, יוון 30 באוקטובר 2020. -, אתר רשמי
"לא זוכר רעידת אדמה גדולה יותר". נזק למבנים בסאמוס, היום/אתר רשמי, -
נזקי רעדידת האדמה שהורגשה לחופי יוון והובילה לקריסת מבנים באיזמיר, טורקיה 30 באוקטובר 2020. -, אתר רשמי
מבנה שקרס באיזמיר בעקבות רעידה האדמה/אתר רשמי, -

גם טורקיה ידעה רעידות אדמה חזקות. לפחות 35 בני אדם נהרגו בחודש ינואר ברעידת אדמה בעוצמה 6.8 שהכתה במזרח טורקיה, בעומק של כעשרה ק"מ. שר הפנים סולימאן סוילו מסר כי מוקד הרעש היה במחוז אלאזיג, שנמצא כ-550 ק"מ ממזרח לבירה אנקרה. בנוסף לכך, יותר מ-900 פצועים אושפזו בבתי החולים באזור.

רעידת אדמה קטלנית נוספת התרחשה במזרח טורקיה כעבור חודש. תשעה בני אדם נהרגו וכמאה נפצעו ברעידה שהתרחשה באזור הגבול עם איראן, בעוצמה 5.7. כמו כן, כאלף מבנים קרסו.

יותר מ-17 אלף בני אדם נהרגו באוגוסט 1999, כשרעידת אדמה בעוצמה 7.6 הורגשה במערב המדינה, באזור איזמיר, וכחצי מיליון תושבים נותרו אז ללא בית. ב-2011 רעידת אדמה נוספת הורגשה במערב המדינה בעיר ואן ובעיירה ארסיס, שם נהרגו 523 בני אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully