וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבינט הקורונה אישר: פתיחת המסחר תידחה, בתי הכנסת ייפתחו בראשון

עודכן לאחרונה: 30.10.2020 / 9:53

השרים קבעו כי מתווה יציאה מהסגר יכלול שישה שלבים בלבד במקום תשעה, וכי חנויות הרחוב ייפתחו ב-8 בנובמבר בכפוף למצב התחלואה. עוד הוחלט כי תבוצע עבודת מטה בנוגע להמשך פתיחת מערכת החינוך בכיתות ה'-י"ב. אדלשטיין וכץ הצביעו נגד סעיפי מתווה פתיחת המסחר

בווידאו:נתניהו מתייחס למתווה החזרה ללימודים ואומר שפתיחת החנויות תהיה זהירה/צילום: לע"מ, וואלה! NEWS

קבינט הקורונה אישר אמש (חמישי) את תכנית ששת השלבים ליציאה מהסגר, אך החליט לדחות את פתיחת המסחר וחנויות הרחוב ליום ראשון הבא. זאת, לאחר שמוקדם יותר באותו יום אישרו השרים את מתווה החזרת ללימודים לכיתות א'-ד'. פתיחת החנויות תתבצע בהתאם לנתוני התחלואה, כך שירידה לממוצע שבועי של 500 נדבקים ביום או פחות תאפשר את הקדמתה.

במסגרת השלב הראשון מבין ששת השלבים, שאושרו במקום התשעה שעליהם הוסכם קודם לכן, בתחילת השבוע הקרוב ישובו לפעילות בתי הכנסת תחת מגבלה של עד עשרה אנשים, וכן טיפולי אחד על אחד, מספרות, מכוני קוסמטיקה. הצימרים ייפתחו גם הם בתחילת השבוע, תחת מתווה מותאם למשפחות גרעיניות וללא שימוש בחדרי אוכל או בריכות ציבוריות.

כמו כן, החליט הקבינט כי יוקם צוות בין-משרדי שיבצע עבודת מטה הנוגעת להמשך פתיחת מערכת החינוך בכיתות ה'-י"ב. הצוות יורכב ממשרדי החינוך, הבריאות, האוצר, ההשכלה הגבוהה ומשרד ראש הממשלה, שיגבשו המלצה על השלבים הבאים לחזרת הכיתות לפעילות.

חנויות סגורות ברחוב אלנבי בתל אביב. ראובן קסטרו
חנויות סגורות בתל אביב, החודש/ראובן קסטרו

החלטת קבינט הקורונה על פתיחת העסקים

  • ביום ראשון הקרוב:
  • בתי כנסת
  • מספרות
  • מכוני קוסמטיקה
  • טיפולי אחד על אחד
  • צימרים
  • ביום ראשון הבא:
  • חנויות ומסחר קמעונאי

ההחלטה הגיעה לאחר שההצבעה על המתווה נעצרה בעקבות התנגדותו של שר הבריאות יולי אדלשטיין. לדבריו, הצבעתו נגד הגיעה משום שלא היה מוכן שהמסחר ייפתח בעוד שבוע במקום בעוד שבועיים. על כך השיב לו ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני לא מבין את עמדתך". גם שר האוצר ישראל כץ התנגד להצעה, מהסיבה ההפוכה - סירובו לדחיית פתיחת החנויות.

שרת התיירות אורית פרקש הכהן בירכה על החלטת הקבינט. "לאחר מאמצים רבים שלי, אני שמחה מאוד על החלטת קבינט הקורונה מהלילה להקדים את פתיחת הצימרים למשפחות גרעיניות החל מיום ראשון הקרוב. צאו ותהנו ובכך גם תסייעו לענף התיירות הכפרית, רק על כולנו האחריות לשמור על הכללים ועל הבריאות של כולנו".

בניגוד לה, יו"ר ועדת הקורונה, ח"כ יפעת שאשא ביטון, תקפה הבוקר את ההחלטה ואמרה כי היא "מחסלת כלכלית" את הסוחרים ובעלי החנויות. "החלטת הממשלה לדחות את פתיחת חנויות הרחוב והשווקים בשבוע - שגויה ומיותרת", אמרה.

לדברי שאשא-ביטון, מדובר בצעד שגורם "סתם סבל מיותר לבעלי חנויות הרחוב וסוחרי השווקים שנשחקים כלכלית ללא תקווה וללא סיוע מספיק מהממשלה. אני מבינה את הצורך לזהירות, אבל בסוף מרוב זהירות - הממשלה מחסלת כלכלית את הסוחרים".

פתיחה מספרה בפתח תקווה  26 באפריל 2020. ראובן קסטרו
ייפתחו בראשון הקרוב. מספרה בפתח תקווה/ראובן קסטרו

מוקדם יותר אתמול, נמסר מלשכת שר האוצר כי לא הושגו הסכמות בין משרדי האוצר והבריאות. כץ אמר כי ביקש מנתניהו לתמוך בעמדתו לפתיחת חנויות הרחוב והעסקים הקטנים כבר ביום ראשון הקרוב. "משרד הבריאות נוהג באטימות ומנהל מאבק יוקרה על גבם של העוסקים הזעירים, שפתחו עסק בעשר אצבעות ונמצאים כעת על סף קריסה", מסר.

"משרד הבריאות לא מכיר את המגזר העסקי, אין לו מושג", המשיך כץ בדיון. "אנחנו באנו עם ממצאים, גרפים וטבלאות. כל הזמן באנו עם נתונים שחשבנו בדיונים שאמורים להשפיע. משרד הבריאות לרגע אחד לא הביא נתון לגבי מה שקורה ברשתות, מה קורה בעסק קטן, וכמה הדבקות יש שם".

אדלשטיין יצא נגד דבריו של שר האוצר. "אני מוחה על המושג אטימות לב. המושג שייך למערכת הבריאות, רק רופאים יכולים לקבוע מי צריך צנתור", אמר, ופנה לשרים: "לא תהיה דרך לברוח מהכרעה". הוא הוסיף כי "העמדה שלנו ברורה ומבוססת. אנחנו מבקשים לקבל את החלטת הקבינט על המדרגות של שבועיים בין השלבים, יש סיכון גדול מאוד.

"בהצעה שלנו כל המסחר ייפתח ביחד בשלב השלישי אם נהיה זהירים. ראש הממשלה קבע שהיציאה תהיה אחראית ומדורגת. אם נקח מכל הבא ביד - זה לא יהיה כך". לדבריו, "אין פה ויכוח בין בריאות לכלכלה. כל תוספות של הקלות בשלב הקרוב, במספרים הנוכחים של התחלואה, פוגעת בצורה קשה במוטו של יציאה אחראית ומדורגת".

תפילה בבית כנסת במאה שערים, 18 בספטמבר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
יוגבלו עד עשרה אנשים. בית כנסת במאה שערים, בחודש שעבר/פלאש 90, יונתן זינדל

גם שר הכלכלה עמיר פרץ דרש לפתוח את המסחר, ותהה מדוע משרד הבריאות לא מציג נתוני תחלואה ברשתות השיווק. "אני בעד לפתוח את חנויות הרחוב ומרכזי מסחר פתוחים. כיוון שפתיחה מצומצמת רק תגביר את הצפיפות ותגדיל את התחלואה", אמר. "אני לא מבין איך עד היום משרד הבריאות לא הציג בפנינו את השפעת מרכזי השיווק כמו רמי לוי ואחרים כי דוקא העובדה שרק הם פתוחים הצפיפות גדולה יותר".

פרץ הוסיף כי "חנויות רבות רוכשות סחורה מבעוד מועד בהתאם לעונה. במידה והחנויות יישארו סגורות, הן ייאלצו לזרוק לפח את כל הסחורה לעונת הקיץ והקושי שלהם יהיה כפול - גם ללא הכנסות וגם אובדן של סחורה שהם כבר שילמו עליה".

תדרוך שר הבריאות יולי אדלשטיין, בית החולים הדסה, 15 ביולי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
"לא תהיה דרך לברוח מהכרעה". אדלשטיין/פלאש 90, יונתן זינדל

ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, יצאה נגד פתיחת חנויות הרחוב בעוד שבוע, במקום בעוד שבועיים כפי שהוחלט בתכנית המקורית. לדבריה, במצב כזה לא ניתן יהיה לראות נתונים אמינים לגבי השפעת הפתיחה של כיתות א'-ד'.

"אני מאוד מבקשת לא לעשות שינויים ולפעול לפי אחוז בדיקות חיוביות ולא מספר נדבקים", אמרה אלרעי-פרייס. "מקדם ההדבקה המעודכן שלנו הוא בכלל מ-18 לאוקטובר. אין לנו עדיין את הנתונים של השלב הראשון שנפתח. לכן זה יהיה חמור לפתוח שלב שני מבלי שיודעים מה ההשפעות של השלב הראשון".

שר האוצר ישראל כץ בדיון ועדת הכספים של הכנסת, 20 ביולי 2020.. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
תקף את רגב במהלך הדיון. כץ/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

שר החוץ גבי אשכנזי טען כי יש צורך בטיפול בתחלואה בחברה הערבית. "אתם מסתכלים על זה סטרילי מדי, היום אנחנו יודעים לומר למה מקדם ההדבקה עולה - זו החברה הערבית", אמר בקבינט. "למה אנחנו לא מטפלים עכשיו במה שגורם לזה לעלות? על זה אנחנו צריכים לדבר. השלב הבא הוא בן ערובה של מה שאנחנו צריכים לטפל בו עכשיו. אנחנו עושים דיון כאילו אנחנו חיים ביקום נפרד".

הוא הוסיף כי "מה שקורה זה כמו שנופלים טילים במקום מיוחד ואנחנו נעשה צבע אדום בכל הארץ ונכניס את כולם למקלטים. יש לנו כלים לקבל החלטות ממוקדות ונכונות".

גם פרקש הכהן טענה כי עיקר התחלואה כרגע היא במגזר הערבי. "אני מבטאת את רוב עמדת השרים ומשרד הבריאות - אנחנו יודעים איפה ההדבקות, זה במגזר מסוים (המגזר הערבי - ב"ר), רואים את זה בחתונות. שם צריך להסתער ולטפל, הבעיות לא בחנויות הרחוב ולא בצימרים", אמרה.

השרה פרקש הכהן הוסיפה כי "יש מחירים גדולים לחברה שאני לא רואה בניתוחים של משרד הבריאות - בריאות הנפש, לחץ והתאבדויות בגלל קשיים כלכליים. עשינו את הבדיקה הזאת עם מומחים לבריאות הנפש ורואים את העלייה. הבדיקות של משרד הבריאות צריכות לעלות לשלב יותר רב מימדי, השיח צריך להיות פחות של חירשים".

נתניהו נגד כץ: "מי שמצייץ מתוך הישיבות - לא צריך להיות שר"

במהלך ישיבת הקבינט, שר האוצר תקף את כחול לבן בחשבון הטוויטר שלו, לאחר שקראו לו להוכיח שאינו מונע משיקולים פוליטיים ולהעביר תקציב לשנת 2021. "כחול לבן עוד פעם נלחמים כאריות ונופלים כזבובים. סיפרו כל היום שיאבקו בעד החנויות והעסקים הקטנים וכעת מסתדרים בשלשות ופועלים נגד", כתב. "אני מכבד את מי שיש לו עמדה אחרת מדעתי, אבל לא את המתקפלים והלא ישרים. אם העסקים הקטנים צריכים לסמוך עליכם, עדיף להם שיארזו".

בעקבות כך, נתניהו יצא נגד כץ ואמר: "ראיתי הכל, אבל לא ראיתי מישהו מצייץ מתוך קבינט קורונה. מי שמצייץ מתוך ישיבות ממשלה - לא צריך להיות שר".

כץ אף התעמת בדיון עם שרת התחבורה מירי רגב. "מדינת ישראל צריכה לסייע לעיר כמו באר שבע שתושבי שדרות באים לשם בכדי לראות סרט", אמר שר האוצר. פרץ השיב לו כי "יש בשדרות סימנטק", ורגב אמרה: "כץ לא ידע כי לא היה שם".

שר האוצר תקף את רגב בתגובה, ואמר לה: "הייתי עשרות פעמים בשדרות. עזרתי לפריפריה לפני שבכלל חלמת להיות שר התחבורה". היא השיבה לו "אל תיקח אישי", וכץ סיכם: "הבנו את הבדיחה - נתקדם". לאחר מכן, רגב זעמה על כך שהשיחה בין השניים פורסמה בוואלה! NEWS: "הכל דולף מכאן", אמרה.

לשרי הקבינט הובאה הצעת פשרה לפיה צימרים ייפתחו מיום ראשון הקרוב. לפי ההצעה, פתיחת המסחר וחנויות הרחוב תידחה בשבוע, ליום ראשון הבא, ובהן יוכלו להיות עד חמישה לקוחות בו זמנית. זאת, בכפוף לירידה ל-500 נדבקים ביום. כמו כן, בשבוע הבא יוצג מתווה לימודים לתלמידי כיתות ה'-י"ב.

חזרה לשגרה - תלמידים חוזרים ללימודים, בית ספר שמעוני בגבעתיים, 17 במאי 2020. ראובן קסטרו
כיתות א'-ד' יחזרו ללימודים ביום ראשון. בית ספר בגבעתיים, מאי/ראובן קסטרו

מוקדם יותר אתמול קבינט הקורונה אישר את מתווה הלימודים, לפיו כיתות א'-ד' ישובו לבתי הספר ביום ראשון, במודל של ארבעה ימים בשבוע. על פי המתווה, הכיתות יפוצלו כך שכמות התלמידים לא תעלה על 20 בכיתה, למעט החרגות שיאפשרו לעד 10% מהכיתות ללמוד בקבוצות של עד 24 תלמידים, תוך מתן עדיפות למוסדות הנמצאים באזורים בעלי שיעור תחלואה נמוך.

הכיתות יעורבבו בצהרונים, אך הובהר כי יעשה מאמץ מרבי לצמצמם ערבוב קבוצות בפעילות הצהרונים. ניתן יהיה לצרף ילדים של עד שלוש קבוצות קבועות מאותה שכבת גיל, ובלבד שמספרם לא יעלה על 28 ילדים.

בנוסף לכך, הוחלט כי הפעילות תתקיים כך שכל איש צוות יוכל ללמד שלוש קבוצות לכל היותר, למעט מורים לחינוך גופני, ובלבד שבכל עת הוא עוטה מסיכה ושומר על מרחק של שני מטרים לפחות בינו לבין התלמידים.

כל התלמידים והמורים יחוייבו לעטות מסיכות בלימודים, לרבות תלמידי כיתות א' ו-ב', והתלמידים יאכלו את ארוחותיהם בשטח פתוח.

מעבדות המכון וצילומים של נגיף הקורונה 25 באוקטובר 2020. משרד הביטחון והמכון למחקר ביולוגי, אתר רשמי
"הקורונה ממש לא מאחורינו, המצב שברירי". מעבדת קורונה/אתר רשמי, משרד הביטחון והמכון למחקר ביולוגי

נתניהו אמר מוקדם יותר אתמול כי אם תהיה עלייה בתחלואה בנגיף הקורונה בעיר מסויימת והיא תהפוך לאדומה - יוטל עליה סגר. "לא אהסס להגיד לקבינט הקורונה לסגור אותה", מסר בהצהרה לתקשורת. "לא משנה איפה היא, ואם זו עיר יהודית, ערבית או חרדית".

לדבריו, ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו עובד על "הגדרה ברורה של הנקודה שבה מטילים מחדש סגר על ערים". הוא הדגיש כי "זה ייעשה רק על בסיס נתוני תחלואה - ולא אף שיקול אחר".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרה לתקשורת. קובי גדעון / לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
"הקורונה ממש לא מאחורינו". נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון / לע"מ

נתניהו שיבח התמודדותה של ישראל עם הגל השני של המגיפה. "יש כאן הצלחה גדולה בהפחתת שיעור התחלואה, לא קיבלנו את זה בקלות", אמר. "סגר אינו דבר קל, הוא דבר קשה מאוד. הוא משנה את סדרי החיים ופוגע בתחומים רבים, אך אלמלא פעלנו כך - היינו במקום אחר לגמרי".

לצד זאת, ראש הממשלה הזהיר כי "הקורונה ממש לא מאחורינו, מצבנו השתפר - אך הוא מאוד שברירי". הוא הוסיף כי ישראל ממשיכה במאמצים להשגת חיסונים לקורונה. "זה המפתח ליציאה מהמגיפה", אמר.

לדבריו, "מכאן אני יוצא לדיון לגבי פתיחה זעירה ואחראית של חנויות הרחוב. אני קשוב למצוקה ואנו עושים הכול כדי לפתוח את העסקים".

יו"ר ימינה נפתלי בנט בכנס סרוגים בירושלים. 2 בספטמבר 2019. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"היה אפשר להימנע מהגל השני". בנט/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר ימינה ח"כ נפתלי בנט תקף את נתניהו. "מי שמתייחס לסגר השני כהצלחה, יחגוג גם את ההצלחה של הסגר השלישי. בתכנון מקצועי ורציני היה אפשר להימנע מהגל השני. זו לא הייתה גזירת גורל כפי שמנסים למכור לציבור בפעלולי יחצנות", מסר.

לדבריו של בנט, "הממשלה עוסקת רק בפוליטיקה במקום בניהול המשבר. מיליוני הורים מודאגים ורבבות בעלי עסקים שקרסו, משלמים מחיר נורא על הניתוק של שרי הממשלה שמעולם לא הוציאו חשבונית או נאלצו לפטר עובד. בניהול מקצועי וממוקד, אפשר להימנע מסגר שלישי, אפשר לשקם את הכלכלה. אם הממשלה הרימה ידיים, עליה לפנות את מקומה למי שמסוגל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    9
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully