וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו בדיון לזכר רבין בכנסת: יש גם כיום הסתה מפורשת לרצח רה"מ

עודכן לאחרונה: 29.10.2020 / 14:59

בישיבה מיוחדת במליאה לציון 25 שנה לרצח רבין, קרא ראש הממשלה לגנות בתוקף "כל אלימות פוליטית מכל מחנה שהוא", והדגיש כי "גם אווירה של השתקת יריבים פוליטיים היא סכנה לחברה חופשית". לפיד: "ההסתה חזרה בידי אותם אנשים"

בווידאו: נתניהו בישיבת הזיכרון לרבין בכנסת אומר שיש הסתה נגדו/צילום: ערוץ הכנסת

מליאת הכנסת התכנסה בצהריים (חמישי) לישיבת מיוחדת, לציון 25 שנה לרצח ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין. לצד חברי הכנסת, הישיבה נערכה במעמד נציגות מבני משפחת רבין, נשיא המדינה ראובן ריבלין, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון השופט חנן מלצר, יו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג. רבין נרצח על ידי יגאל עמיר ב-4 בנובמבר 1995 בעצרת תמיכה בהסכמי השלום שהתקיימה בכיכר מלכי ישראל בתל אביב, תחת הסיסמה "כן לשלום, לא לאלימות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא בנאומו בדיון "לגנות בתוקף כל אלימות פוליטית מכל מחנה שהוא. צרור יריות בכיכר לא היה ולא יהיה דרך להכרעה דמוקרטית". חברי הרשימה המשותפת יצאו כשנתניהו החל לדבר. לדברי נתניהו, "הדמוקרטיה תלויה בכך שהתקשורת לא תהיה כפופה לקול אחד ואחיד. זו הגדולה של הרשתות החברתיות. הן תורמות תרומה חשובה לדמוקרטיה - אך גם שם אסור שתהיה שום הסתה לרצח ואלימות מכל צד שהוא. גם אווירה של השתקת יריבים פוליטיים היא סכנה לחברה חופשית".

הוא טען כי כשם שהייתה הסתה נגד רבין, כך ישנה הסתה גם כיום, כלפיו וכלפי בני משפחתו. "היום, 25 שנים אחרי, יש הסתה ברורה לרצח ראש ממשלה ובני ביתו, ואיש כמעט אינו פוצה פה", אמר. ח"כ יאיר גולן צעק לעבר נתניהו בתגובה: "מי מסית נגדך לרצח?", ונתניהו השיב כי הוא לא רוצה להקריא ציטוטים, ויוכל לשלוח אותם לחברי הכנסת לאחר הישיבה.

25 שנה לרצח יצחק רבין, כנסת ישראל, 29 באוקטובר 2020. דוברות הכנסת – שמוליק גרוסמן., אתר רשמי
אולם המליאה לקראת הדיון, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת – שמוליק גרוסמן.

נתניהו תיאר את חילוקי הדעות בינו ובין ראש הממשלה שנרצח. "במסגרת הפולמוס על הסכמי אוסלו, עמדתי על עמדה שמנוגדת לממשלה דאז, זו הייתה חובתי. הערכתי את יצחק רבין ואת תחושת השליחות שלו, אבל במקביל חלקתי עליו". לדבריו, "הטעות הייתה בתפיסה ששלום עושים עם אויבים. האמנתי אז ואני מאמין גם היום ששלום עושים עם אויבים שהחליטו להפסיק להיות אויבים. הטעות הייתה בראיית קורבנות הטרור כקורבנות שלום, אין דבר כזה. טרור הוא טרור ושלום הוא שלום".

הוא הזכיר גם את הסכם השלום עם ירדן, וציין את חוזי השלום עם האמירויות, בחריין וסודן מהשבועות האחרונים. "יצחק רבין ראוי לתודות העם כולו על ההסכם עם ירדן שפער סדק חשוב בחומת ההתנגדות הערבית", אמר, "26 שנים חלפו מאז הסכם השלום שלנו עם מדינה ערבית עד להסכמים שנחתמו לאחרונה. בניין השלום נבנה לבנה אחר לבנה".

לדבריו, "אם נתמיד במדיניות שהתוויתי, אז יצטרפו עוד מדינות להסכמי השלום האחרונים שחתמנו. הפלסטינים בלמו כל יוזמה לחימום היחסים עם מדינות ערב. התוקפנות של האיסלאם הקיצוני יצר את התנאי הראשון לשינוי היחסים. התנאי השני היה התנגדותנו הנחרצת להסכם הגרעין עם איראן".

25 שנה לרצח יצחק רבין,ראש הממשלה בנימין נתניהו מליאת כנסת, כנסת ישראל, 29 באוקטובר 2020. דוברות הכנסת – שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
"הערכתי את רבין ואת תחושת השליחות, אבל חלקתי עליו". נתניהו במליאה/אתר רשמי, דוברות הכנסת – שמוליק גרוסמן

עוד לפני דבריו של נתניהו, פתח יו"ר הכנסת יריב לוין את הישיבה במליאה בדקת דומייה לזכרו של רבין, ואמר בנאומו כי "רבין, היה נכון להיאבק על מה שהאמין בו ולהוביל מהלכים שנראו בעיניו נחוצים, גם כאשר היו שנויים במחלוקת. היו רבים שהאמינו בדרכו, היו רבים שחלקו עליה. אבל ממרחק השנים אי אפשר שלא לחוש הערכה לרבין המנהיג והאדם, ולתרומתו לתקומת המדינה ולבניין הארץ".

גם לוין השווה בדבריו בין השיח הציבורי האלים לפני הרצח לבין השיח הציבורי כיום. "גם בחלוף עשרים וחמש שנה מאותו רצח נורא, שנאת האחים, ההסתה הפרועה, ההתלהמות, וכן גם האלימות, לא עברו מעולמנו. אולי ההיפך הוא הנכון. אנו עדים בימים אלו, לקיטוב, לשיח מתלהם, ולאווירה שאין לה מקום גם כאשר ישנם חילוקי דעות עמוקים. בוגד, עבריין, קלגס, קומיסר - הן רק דוגמאות מעטות לשלל גילויי האלימות המילולית, הנאצות וההסתה המופנים כמעט מדי יום כלפי ראש הממשלה, כלפי שרים, כלפי חברי כנסת וכלפי מנהיגי ציבור אחרים. השיח הבוטה משתולל ברחובות, ולצערי אף צד ואף אחד אינו נקי ממנו".

יו"ר הכנסת אמר עוד כי "הרשתות החברתיות והקלות שבה מסרים מועברים ומופצים, רק מעצימות את האתגר המונח בפנינו כאזרחים, ואת האחריות המוטלת עלינו כמנהיגים, להיאבק בהסתה ולבלום את גילויי האלימות. עלינו לעצור זאת, והאחריות לכך מוטלת על כולנו, משמאל ומימין. מתוך הכנסת ומחוצה לה. עלינו לעשות זאת כדי למנוע את הרצח הבא, אבל לא רק משום כך. אין לאף חברה אנושית תקומה, ולא תהיה למדינת ישראל תקומה ללא פיוס, ללא אחדות, ללא יכולת לנהל שיח נוקב, ביקורתי, אך מכבד וענייני".

25 שנה לרצח יצחק רבין, מליאת כנסת, כנסת ישראל, 29 באוקטובר 2020. דוברות הכנסת – שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
דקת הדומייה בכנסת, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת – שמוליק גרוסמן

ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס בדבריו לדמותו של רבין כמנהיג. "הניסיון לטעון שלרבין לא היתה מורשת מלבד העובדה שנירצח, הוא נסיון להכחיש את ההיסטוריה. רבין לא מוגדר בידי מותו, הוא מוגדר בידי חייו. המורשת של רבין היא מודל המנהיגות שלו. הוא הגדיר לנו את הערכים של מנהיג ישראלי, ומאז אנחנו בוגדים בהם ללא הרף", אמר לפיד.

"הוא האמין שמנהיג צריך לומר אמת. לקחת אחריות כשעושים טעויות. להיות נדיב בקרדיטים כשיש הצלחות. בעיקר להגדיר מטרות. לא לשרוד מיום ליום. להגדיר מהו הדבר הגדול שאתה רוצה להשיג, ולפעול למענו בכל דרך. לקחת סיכונים, לספוג את הכישלונות והחבטות, לעשות גם את הדברים שאף אחד לא אוהב. זו היתה המנהיגות של רבין. זו המנהיגות שחסרה היום בממשלה", הוסיף לפיד, וציין את המחויבות של רבין לשלום. "מה שהוא הוריש לנו היא האמת הפשוטה, אנחנו צריכים להמשיך לנסות להביא שלום. לא בטוח שנצליח, אבל אסור לנו להפסיק לנסות. אנחנו לא אמורים להוריש לילדינו את הפלסטינים. אנחנו לא אמורים להוריש להם את הסכסוך".

"המורשת שלו היא עשיית הדבר הנכון גם כשזה קשה. הוא תו התקן. אנחנו מסתכלים עליו, אנחנו מסתכלים על האנשים שמובילים היום את המדינה, ואי אפשר להחמיץ את ההבדל", אמר לפיד, וטען כי ההסתה ממשיכה להתנהל. "מדינת ישראל נמצאת באחד הרגעים הקשים בתולדותיה. זו לא רק המגיפה. זה מה שקורה בתוכנו. ההסתה חזרה. אותה הסתה, בידי אותם אנשים. הפילוג, השסע, השבטיות - כולם כאן. אנחנו חיים בעולם שכל מושג האמת שלו מעורער. האמת והשקר מקבלים מעמד שווה. האלימות לגיטימית. השנאה היא כלי פוליטי. ההנהגה כושלת".

יו"ר מפלגת העבודה ושר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ, הקביל גם הוא בדבריו לשיח הציבורי האלים, אז כהיום. "כמו בימים הנוראים ההם לפני הרצח, גם היום הכתובת על הקיר. כמו אז, גם היום המילה בוגד איננה קו אדום יותר. ונזרקת חדשות לבקרים לחלל האוויר. מפגינים מותקפים. איומים נשלחים לכל כיוון, רשעות ובוטות איש כלפי אחיו הפכו למדד לפופולריות", אמר פרץ.

הוא קרא להתנער משיח קיצוני. "בכוחך להשתמש בכישורייך הרבים על מנת לאחד ולא לפלג. ליצור מכנה משותף רחב ככל האפשר. אך אם תבחר להשתמש ביכולותייך אלה כדי לספק את הצורך הפוליטי האישי, תביא לסכנה גדולה לעם, תמתח את החבל עד שהוא יקרע לחלוטין, ויהיה בלתי אפשרי להחזיר את הגלגל לאחור", אמר פרץ, "התנער מהקיצוניות, נהל את עניינך האישיים הרחק מהמיקרופונים, נהג בממלכתיות ובכבוד באלו שאתה עצמך מינית".

"השנאה מבעבעת בתוכנו"

אירועי הזיכרון נפתחו עם טקס האזכרה הממלכתי "נר יצחק" הנערך בבית הנשיא, במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין ובני משפחת רבין, שעלו לאחר מכן לקברו של ראש הממשלה שנרצח.

בטקס הזהיר ריבלין מהשסע הפוליטי הגובר. "אני חושש שהלהבות הגבוהות שבתוכנו מסכנות את הבית שלנו, של כולנו. מסכנות את המרקם הישראלי שבנינו בעמל רב כל כך", אמר. הנשיא הדגיש כי רצח רבין היה "פוליטי" וכי "הרוצח הנתעב של ראש הממשלה חשב שיש לו לגיטימציה לחסל כך, הלכה למעשה, את קיומה של אי-הסכמה פוליטית חריפה ועמוקה".

ריבלין התריע מפני האלימות בחברה הישראלית והתריע מפני רצח פוליטי נוסף. "25 שנים אחר כך המדינה נקרעת כמו ים-סוף בין שני מחנות והשנאה מבעבעת לנו מתחת לרגליים", אמר. "לא יכול להיות שיונפו שלטים שקוראים למותם של אזרחים, שעיתונאים יחיו תחת איומים, שאזרחים יכו אזרחים, שתופנה אלימות מילולית קשה כלפי שוטרים. ולא יכול להיות שיהיה מי שיעז להעלות בדעתו שרצח פוליטי, של ראש ממשלה, שר, נשיא, חבר כנסת, אפשרי בכלל".

25 שנה לרצח רבין: אירועי הזיכרון המרכזיים

  • 10:00 - טקס האזכרה הממלכתי בבית הנשיא
  • 13:00 - ישיבה מיוחדת במליאת הכנסת
  • 18:00 - חנוכת אנדרטת הזיכרון המשופצת בכיכר רבין בת"א
  • 19:00 - "עצרת הנרות הגדולה" בכיכר רבין בת"א
  • 19:00 - טקס נעילת יום הזיכרון, שישודר באופן מקוון

בהמשך היום תיחנך אנדרטת הזיכרון המשופצת בכיכר רבין בתל אביב, ובאותו מקום תוצג "עצרת הנרות הגדולה", במסגרתה יודלקו 25 אלף נרות נשמה, בשעה 19:00. במקביל ישודר טקס הנעילה ליום הזיכרון, במעמד נשיא המדינה ודליה רבין. טקס אלטרנטיבי ייערך בשעה 20:00 בחיפה.

את היום ילוו גם שורת אירועי מחאה ברחבי הארץ. משמרות של תנועות הנוער יוצבו בצמתים במחאה על השיח הציבורי האלים, עם הכותרות "עם ישראל אתה חסר", ו"יזכור ישראל, שכולנו ישראלים". גם תנועת הדגלים השחורים צפויה למחות במהלך, בעיקר בכיכר רבין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully