וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פערים בגיוס אלפי בני נוער בשל הקורונה, בצה"ל חוששים כי לא יעמדו בעומס

28.10.2020 / 22:20

רופא בכיר בבסיס הקליטה והמיון לצה"ל מתריע כי לאור הפערים בגיוסם של כ-15 אלף מלש"בים שלא עברו את תהליך הצו הראשון בעקבות המגיפה, המערכת הצבאית לא תעמוד בעומס תהליכי המיון. גורמים באגף כוח אדם: "אכן צפוי נחשול של מתגייסים, אך יש תכנית לסגור אותם"

בווידאו: מח"ט הנח"ל על גיוס טירונים תחת מגבלות הקורונה/צילום: דובר צה"ל, עריכה: אביחי ברוך

אגף כוח אדם (אכ"א) בצה"ל ביצע בימים האחרונים שינויים לקיצור הליכי המיון של בני נוער המיועדים לשירות ביטחון (מלש"בים). זאת, במטרה להשלים פער של יותר מ-15 אלף מלשב"ים שלא עברו את תהליך הצו הראשון בעקבות הגל הראשון של מגיפת הקורונה, מתוכם 4,500 רק מלשכת הגיוס בתל השומר. כעת, בכירים בצה"ל מזהירים כי הצבא לא יעמוד בעומס הצפוי בטיפול במלש"בים וכי ישנם אתגרים בלתי פתירים כמו מחסור חמור בכוח אדם, בין היתר בשל חובת הבידוד.

רופא בכיר בבסיס הקליטה והמיון "מיטב" שבתל השומר, התריע בפני מפקדים בכירים באכ"א כי בשל המצב, המערכת הצבאית תתקשה להתמודד עם תהליכי המיון, ובהתאם לא ניתן יהיה לסיים בהקדם את פערי המיונים שנוצרו בשנה האחרונה. לדבריו, כתוצאה מכך יווצרו פערי תכנון במשך השנתיים הקרובות.

באכ"א אמרו כי הם מכירים את הטענות שהעלה הרופא, אך הבהירו כי עד תחילת חודש דצמבר הפער ייסגר ואלפי בני נוער יסיימו את תהליך הצו הראשון. זאת, תחת ההנחה שלא יהיה גל התפרצות שלישי של קורונה, שיחייב את צה"ל לסגור בשנית את לשכות הגיוס ברחבי הארץ.

גיוס בני ישיבות בלשכת גיוס, 
תל השומר, רמת גן 22 במרץ 2020. ראובן קסטרו
עדיין קיימים אתגרים בלתי פתירים. גיוס בתל השומר/ראובן קסטרו

אחד הגורמים באגף אמר כי הוא מבין את חששותיו של הרופא הבכיר. "בזווית הראייה שלו הוא מאוד צודק. הוא רואה נחשול גדול של בני כיתות י"א שעלו כעת, בהם יותר מ-20 אלף נערים שיעשו צו ראשון בשנה הקרובה ועוד 4,000 שעדיין לא סיימנו איתם - אך יש תכנית לסגור אותם".

עם זאת, גורמים נוספים ב"מיטב" התעקשו כי למרות המוטיבציה הגבוהה והשינויים המהותיים שבוצעו במערכות המידע - עדיין קיימים אתגרים בלתי פתירים. אחד הגורמים טען כי ישנן תקלות בשלב אימות הנתונים, בעיקר עקב העומס על מערכות המידע ונפילת שרתים.

באכ"א טענו כי יש מעקב אלקטרוני אחר כל טפסי המלש"בים. עם זאת, באגף הבהירו כי חלק מהפערים שנוצרו עד כה נובעים מכך שהשאלונים והטפסים עוברים ממערכת אינטרנטית אזרחית למערכת צבאית מסווגת, ומחשש לפגיעה ברשת מתבצעת בדיקה לכל פריט. באכ"א אף הודו שיש תקלות ברשת, אך הוסיפו כי מענה אגף התקשוב מהיר מאוד.

בעיה נוספת עליה מתריעים בבסיס הקליטה והמיון בתל השומר היא הכשל בשליחת פרטים וטפסים אישיים. אחד הגורמים ציין כי למרות שמלש"בים שולחים את הטפסים הנדרשים למדריך הנוער (מד"ן) באמצעות וואטסאפ או דואר אלקטרוני - הם לא תמיד מגיעים ליעדם. זאת משום שהמדריכים לא תמיד מזינים את הפרטים במחשב.

עוד בוואלה!

כדי להשלים את פערי הקורונה, צה"ל משנה את המיונים בלשכת הגיוס

לכתבה המלאה
הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי ביקר ביום הגיוס לחיל השריון בשרשרת החיול בבסיס "תל השומר". 10 באוגוסט 2020. דובר צה"ל
עדיין מתבצעות התאמות לייעול תהליך הצו הראשון. כוכבי בבסיס תל השומר/דובר צה"ל

באכ"א ביקשו לגלות סבלנות משום שעדיין מתבצעות התאמות לייעול תהליך הצו הראשון, ולא רק למען קיצורו. "יש לנו מערכת שנקראת 'ליגת מיטב', לפיה אנחנו יודעים בכל רגע נתון כמה אנשים סיימו את התהליכים בצו הראשון ומה הפער הקיים".

באכ"א התריעו בפני המלש"בים כי בני נוער שלא ימלאו אחר השאלונים, ויעבירו את כל הטפסים הנדרשים 14 יום לפני מועד הצו הראשון - המבחן שלהם בלשכת הגיוס יידחה לפחות ב-14 יום. בהתאם לכך, יתחיל בשבוע הבא קמפיין הסברה ברשתות האינסטגרם והפייסבוק לגבי סוגיית שיתוף הפעולה ומילוי השאלונים.

באכ"א הדגישו כמה סיבות נוספות שיקשו על תהליך הגיוס של חודש נובמבר - הנחשב לאחד הגיוסים הגדולים בצה"ל. באגף טוענים כי מלבד האתגר בקליטת כלל המידע על המלש"בים, חלק מבני הנוער לא משתפים פעולה במילוי טפסים והעברת מידע ללשכות הגיוס, קיים מחסור ברופאים וחיילים המשרתים ב"מיטב" נמצאים בבידוד. כתוצאה מכך, נוצרו פערים בכוח האדם האמון על הטיפול בגיוס, וכן נוצרה שחיקה בקרב היחידות.

כך לדוגמה, חיילות בקורס מאבחנות פסיכוטכניות נאלצו להיכנס לבידוד למשך שבועיים, באופן שמנע מהם להשלים בפרק זמן סביר את השיעורים ולהשתלב בתהליך הגיוס. בניסיון לגשר על פערים מסוג זה, חיילי מילואים גויסו למשימה.

צה"ל: "המיונים לצבא לא נפגעו"

דובר צה"ל מסר בתגובה כי "בעקבות התפרצות נגיף הקורונה, במהלך תקופת הסגר הראשון הופסקו המיונים והזימונים בלשכות הגיוס. בסיום תקופת הסגר הראשון חודשו כלל המיונים והזימונים לזכאיים לכך. יש לציין כי המיונים בצה"ל ככלל, וזימון לימי סיירות וגיבושים בפרט, לא נפגעו".

"בנוסף, מלש"ב הסבור כי תקופת הסגר פגעה ביכולתו להתמיין לתפקיד מסוים, יוכל לפנות למוקד מיטב וייעשה המירב על מנת לאפשר לו את זכאותו, ככלל לא מוכרת פגיעה שכזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully