וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדרה וחיפה בראש: רשימת החופים המלוכלכים ביותר בישראל

28.10.2020 / 10:12

לפי מדד "חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה, השנה חלה ירידה של 2% ברמת הניקיון הכללית בחופי ישראל, בין היתר בשל אתגר האכיפה בתקופת הקורונה. יש גם סיבה לאופטימיות: המדד הראשון באוקטובר 2020 - הנקי זה 8 שנים. בין החופים הנקיים ביותר: דור, אכזיב ומעגן מיכאל

בווידאו: המונים בכנרת ובשמורות הטבע/צילום: אימן ברגס רט"ג, קייקי כפר בלום והחברה לביטחון ראשל"צ

65% מחופי הים בישראל נמצאו נקיים לפחות ב-70% מהזמן בשנת 2020 - כך עולה ממדד "חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה. מדובר בירידה של 2% לעומת הנתון ב-2019. לפי המדד, מבית ינאי ודרומה נמצאו החופים נקיים יותר מאלו שממכמורת וצפונה, כשרבים מהם אף זוכים לציון "נקי מאוד".

רשימת החופים שנמצאו כמלוכלכים ביותר לפי אותו מדד, כוללת את רצועת החוף ממכמורת תל גדור, המשויכת לעיריית חדרה, רצועת החוף של המועצה האזורית חוף הכרמל משמורת הבונים לנווה ים וטיילת שקמונה של עיריית חיפה. בשטח השיפוט של עיריית נהריה נמצא חוף שזכה לציון "מלוכלך מאד" - מדרום לחוף "ישאסבסט" לשפך נחל הגעתון.

בין החופים בצפון שזכו לציון "נקי מאוד", חוף אכזיב של המועצה האזורית מטה אשר, שני חופי עיריית קריית ים, חוף הבונים של רשות הטבע והגנים וחוף דור. בנוסף אליהם, גם חוף מעגן מיכאל וחוף שדות ים של המועצה האזורית חוף הכרמל זכו לציון זה.

כמו כן, מהנתונים עולה כי לאורך השנים חלה מגמת שיפור ברמת ניקיון החופים. המדד הראשון לאוקטובר 2020 נמצא כנקי ביותר מאז 2012 - כש-84.85% מהחופים דורגו כנקיים.

חוף דדו, חיפה,14 במאי 2019. שלומי גבאי
חוף דדו בחיפה/שלומי גבאי

החופים שזכו לציון "נקי מאוד":

  • חוף אכזיב
  • חופי קריית ים
  • חוף דור
  • חוף הבונים
  • חוף מעגן מיכאל
  • חוף שדות ים

לדברי השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, בשל מגבלות קורונה, משרדה התמודד השנה עם מציאות מורכבת, שבאה לידי ביטוי גם ברמת ניקיון החופים.

במשרד אומרים כי מגיפת הקורונה הציבה אתגר לרשויות החוף, שנאלצו להתמודד עם כמות גדולה של מתרחצים בתקופות שבהן אפשר היה לשהות בים, וכוח אדם מצומצם לטיפול בפסולת בתקופות הסגר. עם זאת, מציינים במשרד שעונת הרחצה ב-2020 הייתה נקייה יותר לעומת שנים קודמות - 2018-2016.

"העברת התקציב שביצע המשרד לרשויות החופיות הניבה תוצאות, ונמשיך לפעול בכל דרך שנוכל כדי למגר את תופעת השלכת הפסולת בחופי הים, השייכים לכולנו", אמרה השרה גמליאל, תוך שהיא מודה כי "תכנית תגבור האכיפה שיזמנו הובילה לתוצאות שנראות בשטח, אך זה לא מספיק".

במסגרת תכנית חוף נקי, היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד מסייעת לרשויות החופיות בפעולות אכיפה בחופי הים בחודשי הקיץ. הסיוע ניתן בין היתר באמצעות מימון שמעביר המשרד למשטרת ישראל, המספקת ליווי של שוטרים לפקחי החוף של הרשות, במטרה ליצור הרתעה מול עברייני פסולת.

החופים המלוכלכים ביותר

  • רצועת החוף ממכמורת תל גדור
  • רצועת החוף ממשמורת הבונים לנווה ים
  • טיילת שקמונה
  • חוף "ישאסבסט"
הכנות לפתיחת חופי הרחצה בראשל"צ 19 במאי 2020. ראובן קסטרו
הקורונה הציבה אתגר גדול יותר לרשויות. הכנות לעונת הרחצה בראשל"צ, במאי/ראובן קסטרו

המשרד להגנת הסביבה העביר השנה סיוע חסר תקדים של יותר מעשרה מיליון שקלים לרשויות המקומיות שבתחומן חופים בלתי מוכרזים. מדובר בתמיכה הגדולה ביותר שניתנה עד כה על ידי המשרד לנושא זה. תקציב זה משמש את הרשויות לפעולות ניקוי בחופים שאינם מוכרזים.

על פי הערכות שונות, מדי שנה בעולם מושלכים לים ולאוקיינוס כשמונה מיליון טונות של פלסטיק. לפי דוח הניטור הלאומי של פסולת ימית לשנת 2019, שנערך על ידי המשרד להגנת הסביבה והמכון לחקר ימים, כ-70% מהפסולת בים מורכבת מחלקי שקיות ואריזות פלסטיק, כשהשנה נוספו לפסולת בחופים גם מסכות וכפפות חד פעמיות.

השרה גמליאל קראה לציבור להפחית את השימוש בפלסטיק. "גם בימים מאתגרים אלו, על כולנו להמשיך להימנע משימוש בכלים חד-פעמיים, ובמיוחד בשטחים הפתוחים", אמרה. "אני מאחלת לכולנו שבעונת הרחצה הבאה נחזור לשגרה ונשוב ליהנות מחופי ארצנו כבעבר".

מתחם הקרוואנים בחוף בצת ,14 במאי 2019. שלומי גבאי
"עלינו להימנע מכלים חד פעמיים, במיוחד בשטחים הפתוחים". חוף בצת, מאי/שלומי גבאי

ביום שישי, 30 באוקטובר, יתקיים "יום ניקוי החופים והים הגדול". במסגרתו יתקיימו פעולות ניקיון לאורך כמאה נקודות על חופי הים התיכון - מראש הנקרה שבצפון, ועד אשקלון בדרום, כולל חופי מפרץ אילת וחופי הכנרת. באירוע צפויים להשתתף אלפי מתנדבים, פעילי סביבה ואזרחים. מטרתו היא להשפיע על מקבלי ההחלטות בהקמת שמורות ימיות, איסור על הכנסת כלים חד פעמיים לחופים ואכיפה.

באירוע, המשרד להגנת הסביבה משתף פעולה עם קואליציית הים התיכון, המורכבת משורה ארוכה של גופים וארגונים, בהם החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, חיים וסביבה, מגמה ירוקה, צלול, אקואושן, תנועת הצופים וכן האיחוד האירופי, רשות הכנרת, שגרירות ארצות הברית בישראל, עיריות ורשויות לאורך החוף, איגוד הצוללנים וקהילות מקומיות שונות של שוחרי ים וסביבה.

"אם רוצים להגן על הים ולתת סיכוי לחי והצומח, צריך לתת להם את התנאים האופטימליים", אומר מייקל רפאל, רכז ארצי של קואליציית אנשי הים התיכון. "מבחינה מדעית, שמורות ימיות הן הפתרון היחיד שאנחנו מכירים כרגע, לבעיות רבות, בהן זיהום הים מפסולת. אכיפה ותמיכה ציבורית, הם תנאים הכרחיים להקמת שמורה ימית, שתעבוד כמו שצריך".

יום הניקיון הבינלאומי ניקוי חופים. יעל אילמר-גירון, החברה להגנת הטבע,
יום ניקוי החופים, בשנה שעברה/יעל אילמר-גירון, החברה להגנת הטבע

לדברי פזית שביד-שייט, מנהלת תחום קהילות ופעילות עירונית בחברה להגנת הטבע, "הסביבה הימית היא בעלת חשיבות רבה עבור האנושות ושאר היצורים החיים". לקראת יום ניקוי החופים, היא הסבירה כי "מדענים מעריכים שבשנת 2050, מסת פסולת הפלסטיק באוקיינוסים, תהיה שווה, או גדולה, ממסת היצורים החיים".

"האנושות זיהמה את הים והחופים וזה הזמן שלנו לתקן את זה. אנו מאמינים ומקווים, כי אירוע זה, למרות התקופה הנוכחית המאתגרת, יהווה את יריית הפתיחה, למיסוד אירוע ניקוי ענק, שיחזור על עצמו בכל שנה מעתה", הוסיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully