וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתוך שנה: חוק הפיקדון יורחב גם לבקבוקי שתייה של 1.5 ליטר

18.10.2020 / 17:31

השרה להגנת הסביבה החליטה כי גם בקבוקים גדולים יחויבו בפיקדון, בדומה לזה שהוטל על בקבוקים ופחיות קטנים יותר. תינתן למשק תקופת היערכות עד להרחבת החוק בפועל. לאחר השלמת המהלך, ה"מיחזוריות" ייעלמו מהרחובות ויוחלפו במכונות אוטומטיות בנקודות מרכזיות

בווידאו: הפגנה מחוץ לביתה של השרה גמליאל/צילום: ניב אהרונסון

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל החליטה היום (ראשון) להחיל את חוק הפיקדון על בקבוקי המשקה הגדולים, כפי שארגוני הסביבה דורשים זה שנים. לפי החלטת השרה, תינתן למשק תקופת היערכות של כשנה, תוך התחשבות באתגרי משבר הקורונה. המשרד היה אמור להשיב היום לבג"ץ מדוע לא יעשה זאת, לאחר שפעם אחר פעם נדחתה התשובה לעתירה שהגישה עמותת אדם טבע ודין.

העמותה, כמו ארגוני סביבה נוספים, קראו בחודש שעבר לשרה להחיל את החוק לאלתר. זאת, כיוון ששיעור הבקבוקים הגדולים שממוחזרים באופן וולנטרי על ידי הציבור - למשל באמצעות "כלובי המחזור" המוצבים בערים - אינו משיג את היעדים שנקבעו ליצרנים כשנחקק חוק הפקדון המקורי ב-1999.

השרה גמליאל הכריזה היום כי "עושים היום היסטוריה במדינת ישראל, עם החלטה חשובה שקיבלתי להחיל פיקדון על בקבוקי 1.5 ליטר". לדבריה, "הדרך הטובה ביותר לנקות את המרחב הציבורי מבקבוקים ריקים ולעודד מחזור, היא באמצעות החלת פיקדון גם על הבקבוקים הגדולים".

מחזור בקבוקים ומחזוריות בתל אביב, נובמבר 2015. ראובן קסטרו
ייעלמו מהרחובות בקרוב. מחזורית בתל אביב/ראובן קסטרו

גמליאל הוסיפה כי, "מדובר בצעד נכון מבחינה סביבתית וכלכלית כאחד: הפיקדון יביא לחיסכון של עשרות מיליוני שקלים ויוריד את יוקר המחיה. יש כאן Win-Win-Win לסביבה, לחברה ולכלכלה".

בשנת 2016 נערכה בדיקה על ידי המשרד עצמו, באמצעות חברת רואי החשבון ימין ג'ורג'י, שהעלתה כי יצרני המשקאות לא הגיעו ליעד האיסוף הקבוע בחוק - 55%, אלא הגיעו ליעד של 44% בלבד. לפי בדיקת אדם טבע ודין' יצרני המשקאות לא הגיעו גם ליעד זה, ועמדו בשנת 2016 על 35% איסוף לכל היותר. די היה בנתוני המשרד כדי לחייב החלה אוטומטית ומיידית של החוק, אך זה לא קרה.

עוד בוואלה!

בעולם שבו ראש ממשלה מכהן עם כתב אישום, שרה תתפטר בגלל ביקור בטבריה?

לכתבה המלאה

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין, בירך את השרה גמליאל על ההחלטה ואמר כי "מדובר במהלך היסטורי בהגנה על הסביבה בישראל". לדבריו, "החלת החוק תסיים תקופה שבה עשרות מיליוני בקבוקי פלסטיק מזהמים מוצאים דרכם בכל שנה למרחב הציבורי, לחופים ולשמורות הטבע. הציבור הישראלי ירוויח עשרות מיליוני שקלים מדי שנה מהחזר הפיקדון, וישראל תיישר קו עם מדינות אירופה ותהיה מדינה נקייה ובריאה יותר לציבור ולסביבה".

ארגוני הסביבה, בהם החברה להגנת הטבע, אקואושן, גרינפיס, צלול, הרשת הירוקה, אזרחים למען הסביבה והורים למען האקלים, טוענים כי מדובר במהלך חברתי נכון. הארגונים ציינו כי השכבות החלשות הן המרוויחות הגדולות מחוק הפיקדון.

על פי העבודה הכלכלית של המשרד להגנת הסביבה שפורסמה לפני כחודש, הציבור יקבל באופן ישיר כ-90 מיליון שקלים מדי שנה כהחזרים על רקע חוק הפיקדון. "היבט זה, שהינו חשוב בכל מקרה, משנה חשיבות בימים אלו על רקע המשבר הכלכלי והבריאותי הנוכחי", הבהירו.

גילה גמליאל. ראובן קסטרו
"לנקות את המרחב הציבורי מבקבוקים ריקים". השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל/ראובן קסטרו

עוד הוסיפו בארגוני הסביבה, כי זהו מהלך כלכלי נכון עבור הציבור, הרשויות המקומיות והמשק בכללותו וכי על פי העבודה הכלכלית של המשרד, הרשויות המקומיות יחסכו מיליוני שקלים עם הרחבת חוק הפיקדון. לדבריהם, מסקרים שונים עולה שהציבור, לרבות מעל ל-70% מהחרדים, תומך בהחלת החוק על בקבוקים גדולים וחיכה למהלך.

מעבר לכך, בארגונים טענו כי מדובר במהלך סביבתי נכון וכי חוק הפיקדון על מכלי משקה הוא חוק סביבתי המיישם את העיקרון "המזהם משלם", המחייב את יצרני המשקאות לקחת אחריות על הפסולת שהם מייצרים ולא להעביר את האחריות לטיפול בה לציבור, לרשויות המקומיות או לדורות הבאים.

מאיה יעקבס, מנכ"לית עמותת "צלול", בירכה גם היא על החלטת השרה "לעמוד לצדו של הציבור והטבע". היא מסרה כי "זהו צעד אמיץ ומבורך. בהחלטתה מצמידה השרה ערך כלכלי לבקבוקים גדולים ובכך מעודדת אנשים לאסוף את אשפת הפלסטיק, ומאפשרת הכנסה מאיסוף הבקבוקים לנזקקים". בעמותה קראו ליצרני הבקבוקים "לא לגלגל את העלויות לצרכנים ולהצטרף למאמץ העולמי להפחית זיהום ושימוש בפלסטיק".

מחזור בקבוקים ומחזוריות בתל אביב, נובמבר 2015. ראובן קסטרו
מחזור בקבוקים בתל אביב/ראובן קסטרו

יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה ח"כ מיקי חיימוביץ' בירכה אף היא על הרחבת חוק הפיקדון, ומסרה כי מדובר בהחלטה חשובה. "בשעה טובה החליט המשרד להגנת הסביבה על הרחבת חוק הפיקדון על בקבוקי משקה גדולים העשויים פלסטיק. זהו צעד חשוב שעשויה להיות לו השפעה דרמטית על הטבע שלנו, ועל כמויות הפסולת המוטמנת".

מנגד, באיגוד יצרניות המזון בהתאחדות התעשיינים וחברות המשקאות לא משתכנעים, וציינו כי "מדובר בספין ציני על חשבון הציבור, שיעלה לו ביוקר מחייה". לדברי האיגוד, "בסביבת השרה שכחו לציין שהמהלך יהיה כרוך בעליית מחירים לצרכן, זאת לצד סרבול תהליך המחזור".

באיגוד הוסיפו כי "טענותיה של השרה להורדת יוקר המחיה תוך כדי ההחלטה, הן לא פחות מלעג לרש, תרתי משמע. יוזכר פעם נוספת כי לשרה גמליאל הוצגו הצעות שונות שהיו מגדילות משמעותית את היקפי המחזור, מבלי לפגוע בכיס הצרכנים. לצערנו, השרה בחרה להטיל על הציבור, בשיא המשבר הכלכלי, מס חדש מתוך שיקולים תמוהים".

גמליאל על יצרניות המזון: "מזהמות ומנצלות את המשבר"

השרה גמליאל הגיבה בחריפות למתקפה מצד איגוד יצרניות המזון וחברות המשקאות. "הציניות של חברות המשקאות המרוויחות סכומי עתק, אינה מפתיעה. הן דרסו ברגל גסה את הסביבה וזרו חול בעיני הציבור במהלכים יחצ"ניים שהתחפשו למיחזור, ועכשיו הן מאיימות לגלגל את הזיהום שהן יצרו לכיס של הצרכן. במשך שנים אנחנו רואים את הבקבוקים הגדולים מזהמים את הטבע והסביבה - הגיע הזמן שחברות המשקאות ייקחו אחריות ויפסיקו לאיים. המזהם - משלם".

לדבריה, "החברות מנצלות את המשבר הכלכלי כדי לייצר אווירה שלילית כלפי ההחלטה, אבל אני לא אאפשר להן". היא הבהירה כי "זו לשון החוק - הן לא עמדו ביעדי המיחזור ולכן החלטתי להחיל את חוק הפיקדון. הגיע הזמן שחברות המשקאות יפסיקו לזהם ולהתנער מאחריות"

גמליאל הוסיפה כי "על-פי חוות דעת כלכלית שהוצגה בפניי, החלת הפיקדון צפויה לחסוך לציבור צרכני המשקאות הממחזר קרוב ל-60 מיליון שקל בשנה, תצמצם את התופעה הבלתי רצויה של השלכת בקבוקי פלסטיק במרחב הציבורי ותעודד הקמת מפעל מיחזור לפלסטיק בישראל. על-כן המהלך צפוי לתרום להורדת יוקר המחיה, בעיקר עבור הצרכנים הממחזרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully