וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות התחממות מי הים: "שונית האלמוגים באילת בסכנה"

24.9.2019 / 6:00

דוח משרד להגנת הסביבה טוען כי שונית האלמוגים באילת ושוניות נוספות מהעולם נמצאות בסכנה עקב שינויים בטמפרטורת המים, העשויים להוביל לתמותה מסיבית של אלמוגים. "יש לשים את שמירת שונית האלמוגים באילת בראש סדר העדיפויות", אמרו במשרד להגנת הסביבה

צילום: רשות הטבע והגנים, עריכה: עמית שמחה

שונית האלמוגים באילת - כמו גם שוניות נוספות ברחבי העולם - עלולה להיות בסכנה לאור עלייה גורפת בטמפרטורת מי הים - כך עולה מדוח הניטור הלאומי במפרץ אילת בשנת 2018 של המשרד להגנת הסביבה, המתפרסם היום (שלישי). הדוח נכתב על ידי ד"ר יונתן שקד ופרופ' אמציה גנין מהמכון הבין-אוניברסיטאי למדעי הים באילת, וממנו עולה כי העלייה בטמפרטורת המים עשויה להוביל לתמותה מסיבית של אלמוגים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אוצר טבע נדיר". שונית האלמוגים באילת/מערכת וואלה!, צילום מסך

ב-20 השנה האחרונות הורע מצבן של שוניות האלמוגים בעולם ונצפית תמותה מסיבית של אלמוגים כתוצאה מהתחממות מי הים. המשרד להגנת הסביבה מנהל מאז 2004 תוכנית ניטור לאומית של הים האדום בכלל ושל מצב השונית בפרט לאור הסוגיה. הניטור מתבצע על ידי המכון הבין-אוניברסיטאי למדעי הים באילת, במימון הקרן למניעת זיהום הים של המשרד להגנת הסביבה ובהנחיית ובליווי ועד מדעי מנהל.

מהדוח עולה כי מצב השונית אמנם ממשיך להיות יציב בשל עמידותה לשינויי הטמפרטורה, אולם, לא ניתן לחזות מהו סף הטמפרטורות שבהן יתחיל להיווצר נזק לשונית. באשר לטמפרטורת המים, נרשמה מגמת עלייה כאשר הטמפרטורה השנתית הממוצעת שנמדדה בפני הים בשנת 2018 הייתה הגבוהה ביותר שנמדדה ב-30 השנה האחרונות. עוד נמסר בדוח כי אף שכלובי הדגים כבר אינם נמצאים באילת, ממשיכים הדיווחים על טפילי דגים, מה שמסכן את השונית.

כותבי הדוח קראו לנקוט משנה זהירות בכל הנוגע לפעולות העלולות לפגוע בשונית, לרבות פיתוח מואץ בחופים ומניעת הזרמה של חומרי מזון (נוטריינטים) לים; לאסור כליל דיג של דגים אוכלי אצות בצפון המפרץ ולפעול להגנתם מפני פגעים נוספים מעשה ידי אדם; להקפיד על אכיפת האיסור לפגוע בקיפודי ים לאורך חופי אילת ובפרט בקרבת השונית; ולקדם הכרזת שמורת טבע ימית בחוף הצפוני במטרה להגן על מרבדי עשבי הים שם.

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט. חיים צח לעמ, אתר רשמי
"השונית היא אחד מנכסי הטבע של מדינתנו". סמט/אתר רשמי, חיים צח לעמ

השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, אמר כי משרדו ימשיך לעקוב אחרי ההתפחויות. "מפרץ אילת עומד בפני אתגרים סביבתיים משמעותיים ואנו נמשיך לעקוב אחר השינויים ולנטר את המפרץ, לצד נקיטת פעולות שישמרו עליו כדי שגם הדורות הבאים יוכלו ליהנות משונית האלמוגים ומהמגוון הביולגי שקיים בה", אמר.

חוף אילת הים האדום. ליאור נאור,
עומד בפני אתגרים סביבתיים משמעותיים, מפרץ אילת/ליאור נאור

"לים חשיבות עצומה בוויסות הטמפרטורה הגלובלית, אך יש לכך גם מחיר לסביבה הימית הרגישה", אומר גיא סמט, מנכ"ל המשרד, "בכל יום, אנחנו מקבלים תזכורת לשינויי האקלים העוברים על העולם. העלייה בטמפרטורת המים ושינויים במצב במפרץ אילת עלולים לגרום נזק לשונית האלמוגים, שהיא אחד מנכסי הטבע של מדינתנו".

לפי ד"ר ארנה מצנר, מנהלת תחום בכיר במדע ומחקר במשרד להגנת הסביבה ורני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד, מצב שונית האלמוגים באילת יציב, בעיקר בשל פעולות המשרד להגנת הסביבה ורשות שמורות הטבע והגנים - אך עם זאת, יש לבחון בקפידה את הפיתוח המואץ המתוכנן במפרץ. "יש לשים את שמירת שונית האלמוגים באילת בראש סדר העדיפויות בכל החלטה לקידום פיתוח במפרץ אילת, על-מנת לשמור עליה לדורות הבאים, בפרט בעולם שבו שוניות אלמוגים מתפקדות הופכות לאוצר טבע נדיר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully