וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא מצב חירום": על אף ההנחיה, לא ניתן טיפול טלפוני לנפגעות תקיפה מינית ‎

בחצי השנה שעברה מאז פרסום ההנחיה המאפשרת סיוע רפואי ראשוני התקבלו פניות בודדות, "אך לא הגיעו לכדי מתן טיפול". המספר הנמוך נובע ככל הנראה מחוסר מודעות לאפשרות, שלא זוכה לקידום בבתי החולים. משרד הבריאות: "פגיעה מינית היא טראומתית אך לא מצב חירום לפי החוק"

בווידאו: הפגנות נגד רצח נשים ברחבי הארץ/צילום: יואב איתיאל

משרד הבריאות הודיע כי יאפשר סיוע רפואי ראשוני טלפוני לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית בעקבות הקורונה, אך בפועל הדבר לא מיושם. לדברי המשרד, רק בכמה מקרים אחדים היו ניסיונות לקבל את המענה הטלפוני, אולם הטיפול שהובטח כבר לפני חצי שנה לא ניתן גם להם. בנוסף לכך, במשרד טענו כי אירוע פגיעה מינית אינו עומד בהכרח בקריטריונים של "מצב חירום רפואי" לפי החוק.

"כל המרכזים מקבלים שיחות ייעוץ טלפוני מאנשי מקצוע בשטח לגבי תיאום הפניה או ייעוץ לגבי מקרים כמו: משטרה, עובדים סוציאליים, בתי חולים, מרכזי סיוע וכו' באופן שוטף ורציף. בחלק מהמרכזים התקבלו פניות בודדות שביררו את אפשרות המענה של המרכז בטלפון, אך לא הגיעו לכדי מתן טיפול", השיב משרד הבריאות לשאלת וואלה! NEWS בנושא.

ביחד נשים סוף לאלימות- עצרת מחאה נגד אלימות כלפי נשים, גן צ'ארלס קלור, תל אביב, 1 ביוני 2020. ראובן קסטרו
"נמנעת זכותם של תושבי ישראל לקבל טיפול חירום". הפגנה נגד אלימות כלפי נשים, יוני/ראובן קסטרו

מנהלת הלובי למלחמה באלימות מינית יעל שרר אמרה כי היא לא מופתעת. "משרד הבריאות הוציא הוראות לבתי החולים לספק שירות חירום לנפגעי ונפגעות אלימות מינית גם אונליין, אבל ההוראה זוכה להתעלמות מבתי החולים. משרד הבריאות יודע זאת ומודה שאינו מצליח לאכוף את ההנחיות שקבע", אמרה.

לדבריה של שרר, כבר בתחילת משבר הקורונה, בחודש מרץ, פנו "למשרד הבריאות בדרישה לקבוע סטנדרט אחיד ומחייב לקבלת טיפול חירום רפואי אונליין לכל מי שנזקקת לו במדינת ישראל, ללא אפליה וללא התניה, ולאכוף את ההנחיות עד ליישומן המלא. לצערנו, נכון להיום נמנעת זכותם של תושבי ישראל לקבל טיפול חירום אונליין כפי שמגיע להם תוך הפרה בוטה של חוק זכויות החולה".

בחודש אפריל הוציא המשרד את ההנחיות בנושא, לפיהן נפגעות ונפגעי תקיפה מינית יוכלו לקבל ייעוץ רפואי ראשוני בטלפון מהצוות בחדרים האקוטיים במקרים חריגים, ולא יחויבו להגיע פיזית לצורך טיפול. ככל הנראה, מספר הפניות הנמוך שהתקבל מאז נובע מכך שרבים אינם יודעים על האפשרות לקבלת המענה. המודעות לכך עדיין אינה גבוהה, ובתי החולים מקדמים אותה באופן חלקי בלבד.

השבוע פורסם בוואלה! NEWS כי השיחה עם רופא מותנית בשיחה קודמת עם עובדת סוציאלית. "בשעות הערב והלילה השיחה הראשונית מגיעה בדרך כלל למיון לאח אשר יעביר את הפנייה לעובדת הסוציאלית הכוננית של המרכז. לא תתאפשר שיחה רק עם רופא", נכתב במצגת של משרד הבריאות שהוצגה בשולחן עגול בנושא.

האגודה לזכויות האזרח והלובי למלחמה באלימות מינית פנו למשרד הבריאות בדרישה לבטל את ההתניה ואמרו כי הדבר סותר את חוק זכויות החולה. "כפיית שיחה כזו על נשים (וגברים) שזה עתה הותקפו מינית, וחסימת דרכן לטיפול רפואי עד שזו תתבצע, עשויה להעצים אצלן את הטראומה", כתבו. שרר הסבירה בנוסף כי מדובר בהליך שאינו אפשרי עבור נפגעת שצריכה לעבור בין כמה שלוחות שונות ולספר על התקיפה שעברה.

ביחד נשים סוף לאלימות- עצרת מחאה נגד אלימות כלפי נשים, גן צ'ארלס קלור, תל אביב, 1 ביוני 2020. ראובן קסטרו
מודעות נמוכה לאפשרות לקבל טיפול טלפוני. הפגנה נגד אלימות כלפי נשים בתל אביב/ראובן קסטרו

משרד הבריאות: "אירוע תקיפה מינית - לא בהכרח מצב חירום"

במשרד הבריאות מסרו כי גם במרכז האקוטי, הנוהל הוא שבשלב ראשון הנפגע נפגש עם עובדת סוציאלית המלווה את ההליך, שתפקידה "לבצע הערכת צרכים ראשונית ולהעביר את הטיפול לאנשי המקצוע המתאימים - כולל רופא, לפי הצורך. זהו הנוהל בהגעה פיזית למרכז - וכך הנוהל גם במצבים החריגים בהם הוחלט לאפשר, באופן חריג לתקופה הנוכחית, לתת מענה טלפוני. רק בעקבות הטענות שעלו בתחילת המגיפה עלה קושי להגיע למוסד רפואי בתקופה זו", נמסר.

עוד מסרו במשרד, כי "אירוע פגיעה מינית הוא אירוע טראומתי וקשה, ובעל השלכות נפשיות ופיזיות, אך אינו נכנס בהכרח להגדרת 'מצב חירום רפואי' שבחוק זכויות החולה. במיוחד, קשה לטעון כי מדובר במצב חירום רפואי כמוגדר בחוק, כאשר הנפגע/ת לא מגיע/ה כלל למוסד הרפואי והקשר הוא טלפוני".

לטענת המשרד, "לדעתנו כיום ההצדקה להמשיך נוהל חריג זה פחתה והמקרים בהם יש צורך בכך נדירים מאוד. להמחשת חריגות הדרישה, חשוב לציין שיש קושי רפואי ואף משפטי במתן טיפול תרופתי, כגון בתרופות החייבות במרשם - למטופל לא מוכר, שלא נוכח פיזית בבית החולים ולא נבדק על ידי הרופא. יש לזכור שלחלק מהטיפול התרופתי במצב כזה עלולות להיות השלכות על הבריאות וצורך בהמשך מעקב. במצב כזה, יש חשיבות גבוהה אף יותר לשיחה מקדימה עם העובד הסוציאלי, בירור הנסיבות, אימות הזיהוי, ובדיקה האמנם יש צורך בשיחה מרחוק עם רופא או שנדרש פתרון אחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully