וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות הפגינו נגד אלימות כלפי נשים ברחבי הארץ: "הממשלה מתעלמת, נוספות יירצחו"

עודכן לאחרונה: 21.10.2020 / 22:45

המוחים התכנסו בת"א, חיפה, באר שבע ומוקדים נוספים בקריאה לייצר הרתעה וענישה ראויה שימנעו את המקרים הבאים. זאת, בעקבות רצח שתי הנשים השבוע בב"ש ובחיפה בהפרש של שעות. "יצאנו לזעוק את זעקתן של אלו שכבר לא איתנו. אנו קוראים למדינה להתעורר"

בווידאו: הפגנות נגד רצח נשים ברחבי הארץ/צילום: יואב איתיאל

מאות מפגינים התכנסו הערב (רביעי) בכ-20 מוקדים ברחבי הארץ, במחאה נגד אלימות כלפי נשים. זאת, לאחר הירצחן השבוע של שתי נשים על ידי בני זוגן, בבאר שבע ובחיפה, בהפרש של שעות בודדות בין המקרים. ההפגנות נערכו בין היתר בתל אביב, ירושלים, באר שבע, חיפה, אורנית, רמת גן, כרמיאל, חדרה וערים נוספות.

המוחים קראו לממשלה ולמערכת אכיפת החוק לייצר הרתעה וענישה הולמת שימנעו את מקרי הרצח הבאים, ולתקצב את תכנית הלאומית למאבק באלימות כלפי נשים.

כמה עשרות נשים יהודיות וערביות הפגינו בצומת מקסים בחיפה במחאה על רצח נשים ואוזלת ידה של המדינה והרשויות במיגור האלימות. הנשים נשאו שלטים בעברית וערבית וקראו "ביבי תתעורר, דם נשים אינו הפקר" ו"20 נשים בכל שנה - איפה המדינה?".

הפגנת כנגד רצח נשים כיכר הבימה, תל אביב  21 באוקטבור 2020. ראובן קסטרו
"איפה המדינה?". ההפגנה בכיכר הבימה, היום/ראובן קסטרו
הפגנת כנגד רצח נשים כיכר הבימה, תל אביב  21 באוקטבור 2020. ראובן קסטרו
"קול דמי אחיותינו צועקים אליי מן האדמה". הפגנה בכיכר הבימה, הערב/ראובן קסטרו

פאוזייה פייסל, משכונת עין הים בחיפה, הגיעה גם היא להפגנה. "הבת שלי נרצחה על ידי בעלה בנצרת לפני כעשר שנים, והכאב ממשיך. כל יום אני חושבת עליה", אמרה לוואלה !NEWS. "כל שנה נרצחות 20 נשים כי בתי משפט לא נותנים עונשים מספיקים. הוא עוד כמה שנים יצא מבית הסוהר והיא אף פעם לא תשוב אלינו".

פייסל הוסיפה כי "הבת שלי הייתה מורה, הוא קינא בה שהיא מוצלחת והרג אותה. ככה אמרו השופטים. צריך לעצור את זה ולהגיד שדם נשים לא הפקר".

להפגנה סמוך לאנדרטת הנופלים בצומת צמח הגיעו בני משפחתן של תהילה נגר ועינב רוגל, שנרצחו על ידי בני זוגן. "אני כאן הערב כי כל יום נרצחת אשה ואין מי שירתיע את הרוצחים. הם לא מפחדים, ואנחנו כן", אמרה נטלי, אחותה של תהילה. "אני כאן בשביל אחותי תהילה, שלא רק שלא צעקה - גם לא דיברה, כי היא פחדה. מטריד אותי שאנחנו מגדלים דור של בנות בעולם שהוא לא בטוח. אין מי שיגן עליהן ויבטיח להן שזה לא יקרה".

הפגנת כנגד רצח נשים בחיפה  21 באוקטבור 2020. -, אתר רשמי
פאוזייה פייסל עונדת תליון עם תמונת בתה שנרצחה בידי בעלה. חיפה, היום/אתר רשמי, -
הפגנת כנגד רצח נשים בראש פינה 21 באוקטבור 2020. -, אתר רשמי
מפגינה בראש פינה, הערב/אתר רשמי, -

מארגנות המחאה מתנועת "אני אישה" מסרו כי המדינה מתעלמת מהאלימות הגואה כלפי נשים. "תקציב של 250 מליון שקלים לתכנית הלאומית למאבק באלימות כלפי נשים לא עבר משנת 2017, על אף שהיא אושרה והכסף היה אמור לעבור כבר מזמן", אמרו.

"זה עולה לנו בדם של נשים וזו אוזלת יד של הממשלה, שמתעלמת מהנושא בצורה בוטה. זאת, בזמן שמעונות מתמלאים עד אפס מקום בנשים וילדיהן שחווים אלימות קשה בתוך הבתים. בתקופה האחרונה, בה נכפה על כולנו להסתגר בחסות הקורונה, מגיפת האלימות המגדרית עולה בעשרות אם לא מאות מונים ומספר הנרצחות עולה", הוסיפו מארגנות המחאה.

הפגנת כנגד רצח נשים כיכר הבימה, תל אביב  21 באוקטבור 2020. ראובן קסטרו
"אל תשלח ידך אל הנערה". ההפגנה בת"א, היום/ראובן קסטרו

לדברי המארגנות, "זו תופעה שהפכה למכת מדינה ואין מענה וטיפול מטעם הממשלה. אנחנו קוראות למערכת האכיפה ולמערכת המשפט לייצר הרתעה ולדאוג לענישה ראויה שימנעו את הרצח הבא, את האונס הבא, ואת האלימות הקשה שחוות נשים על רקע מגדרי בלבד".

יו"ר נעמת, חגית פאר, אמרה במהלך ההפגנה בבאר שבע כי "נמצאים כאן נשים וגברים שאכפת להם, שנמאס להם. יצאנו לרחובות לזעוק ולהשמיע את קולן של אלו שכבר אינן איתנו. הגיע הזמן למעשים ולא לדיבורים - די כבר. אני קוראת לממשלה להתעורר - דם נשים אינו הפקר".

הפגנת כנגד רצח נשים כיכר הבימה, תל אביב  21 באוקטבור 2020. ראובן קסטרו
"דם נשים אינו הפקר". הפגנה בכיכר הבימה, הערב/ראובן קסטרו
הפגנת כנגד רצח נשים כיכר הבימה, תל אביב  21 באוקטבור 2020. ראובן קסטרו
"מגיפת האלימות המגדרית עולה במאות מונים". הפגנה בכיכר הבימה, היום/ראובן קסטרו

מוקדם יותר, כמאה בני אדם הפגינו מחוץ לכנסת בירושלים נגד אלימות כלפי נשים. המוחים קראו לח"כים לדאוג לביטחון האישי של הנשים, ולשים סוף לאלימות כלפיהם. "רוצות מעשים במקום תירוצים, דורשות תקציבים ולא ציוצים", קראו.

להפגנה הצטרפו שר הביטחון בני גנץ, שר המשפטים אבי ניסנקורן, שר הרווחה איציק שמולי, שרת הקליטה והעלייה פנינה תמנו שאטה, שרת הקליטה עומר ינקלביץ וחברי כנסת נוספים.

מחאה נגד אלימות ורצח נשים, מול הכנסת, 21 באוקטובר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
"ממשלת ישראל ישנה". ההפגנה מחוץ לכנסת, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

"הנושא הזה חשוב לי מאוד. אני מבין את הכעס ואת האכזבה ולא אהסס גם במחיר של צעקות לבוא לפה על מנת להראות את חשיבות הנושא מבחינתי", אמר גנץ בהפגנה. "אני לא בוחן אם עשרות הנשים שנרצחו הן חילוניות או דתיות, מאיזה עיר או יישוב הן מגיעות ואיזה פתק בקלפי הן שמות - טיפול בנושא הזה קריטי לחברה הישראלית. היכולת להילחם בתופעה זו תלויה גם היא, בתקציב למדינת ישראל שיאפשר מלחמה למען אוכלוסיות שזקוקות לנו".

השרה ינקלביץ הצטרפה לדבריו של יו"ר מפלגה. "נשים וגברים מכל הציבורים משמיעים את הקול של נשים שכבר לא יכולות לעשות זאת. אלימות נגד נשים היא לא רק אלימות פיזית. לעיתים היא באה גם כאלימות רוחנית, מילולית וכלכלית. אבל תפקידנו כשליחי ציבור לעשות את הכל כדי שנשים יפסיקו להיות קורבן לבני זוגן בכל צורה שהיא".

מחאה נגד אלימות ורצח נשים, מול הכנסת, 21 באוקטובר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
ההפגנה מחוץ לכנסת, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

את המאבק באלימות נגד נשים העירו שני מקרי הרצח האחרונים. אישה בת 67, אירנה גריבנב, נמצאה ביום שני ללא רוח חיים בבית בבאר שבע לאחר שעל פי החשד נרצחה על ידי בן זוגה. האירוע התרחש שעות ספורות בלבד לאחר הרצח של נג'אח מנסור, תושבת קריית חיים בת 35. החשוד ברצח הוא בן זוגה של מנסור, בן ה-28. גופתה נמצאה בדירתם של השניים.

יום לאחר מכן הוארך מעצרם שני הגברים החשודים בבתי המשפט. מעצרו של ולדימיר ספיטלניקוב, שנעצר בחשד לרצח גריבנב, הוארך בבית משפט השלום בבאר שבע עד ליום רביעי הבא, 28 לאוקטובר. בית משפט השלום בקריות האריך בשמונה ימים את מעצרו של מרואן סמרי - תושב ג'דיידה מכר בן 28 - החשוד ברצח מנסור בחיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully