וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המועמדת של טראמפ לעליון אושרה בסנאט והושבעה: "אפעל ללא כל הטייה"

עודכן לאחרונה: 27.10.2020 / 8:54

הרוב הרפובליקני בסנאט הצביע כמעט פה אחד בעד איימי קוני בארט, וזמן קצר לאחר מכן נערך אירוע השבעה לשופטת השמרנית. טראמפ בירך: "היא תמלא את מקומה של גינסבורג, שהייתה חלוצה למען נשים". עם מינוייה, ההטייה ימינה בבית המשפט צפויה להתחזק למשך שנים רבות

בווידאו: המועמדת של טראמפ לעליון בשימוע בסנאט/רויטרס

הסנאט בארצות הברית אישר הלילה (שלישי) את מינויה של השופטת איימי קוני בארט לבית המשפט העליון. אישור מינויה של בארט, המועמדת של הנשיא דונלד טראמפ לתפקיד, התקבל ברוב של 52 תומכים, לעומת 48 מתנגדים. בכך מתחזקת ההטייה הימנית בבית המשפט למשך שנים רבות, עם רוב של שישה שופטים שמרנים מול שלושה ליברלים בלבד.

רק רפובליקנית אחת, הסנאטורית סוזן קולינס, העומדת בפני בחירות במדינתה מיין, התנגדה למינוי. סגן הנשיא מייק פנס לא השתתף בהצבעה, בעקבות קריאותיהם של עשרה סנאטורים דמוקרטים, בהם גם מנהיג המיעוט הדמוקרטי צ'אק שומר, להתרחק מהאולם נוכח התפרצות הקורונה בבית הלבן.

זמן קצר לאחר האישור, בבית הלבן ערכו אירוע חגיגי לכבוד מינויה של בארט. במהלך הטקס השביע שופט העליון השמרן קלרנס תומאס את בארט באחת משתי השבועות שנדרשות לשופטים. בהמשך היום ינהל שופט בית המשפט העליון הראשי ג'ון רוברטס את ההשבעה הרשמית, בטקס נפרד שייערך בבית המשפט.

במהלך האירוע, התפאר טראמפ באישור מינוי המועמדת השלישית שלו לבית המשפט העליון. "זהו יום חשוב עבור אמריקה", הכריז הנשיא. "משפחת בארט כבשה את הלב של העם האמריקני. היא תמלא את מקומה של רות ביידר גינסבורג, שהייתה חלוצה אמיתית למען זכויות נשים".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ צופה בשופט בית המשפט העליון קלרנס תומאס משביע את איימי קוני בארט בבית הלבן בוושינגטון. 27 באוקטובר 2020. אי-פי, AP
"זו הייתה בחירה טובה". בארט מושבעת לעיני טראמפ בבית הלבן/AP, אי-פי

בנאום קצר שנשאה אחריו, הכריזה למעשה בארט על עצמאות מטראמפ ומהמדיניות שלו, בעודו עומד מאחוריה. "השבועה החגיגית שנשאתי הערב, פירושה שאעשה את העבודה ללא חשש או הטייה כלשהי, ואעשה זאת ללא תלות פוליטית או קשר להשקפותיי", אמרה. לאחר הטקס, עמדו טראמפ ובארט יחד על מרפסת הבית הלבן, לקול מחיאות כפיים מהקהל.

מינויה של בארט בא כשבוע לקראת הבחירות לנשיאות ארצות הברית. יריבו של טראמפ, המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן, תקף בחריפות וניצל את ההזדמנות כדי לקרוא לבוחריו לממש את זכות ההצבעה. "האישור הנמהר וחסר התקדים של מינוי בארט באמצע מערכת הבחיכות אמור להיות תזכורת מהדהדת לכל אמריקני לכך שכל קול נחשב", אמר.

מוקדם יותר אמרה המועמדת לתפקיד סגנית הנשיא, קמלה האריס, כי מדובר במהלך "לא לגיטימי". היא הוסיפה כי "הרפובליקנים כפרו ברצון של העם האמריקני".

הקהל המרוחק באירוע השבעת השופטת החדשה של בית המשפט העליון בארה"ב איימי קוני בארט בבית הלבן בוושינגטון. 27 באוקטובר 2020. רויטרס, רויטרס
הקהל המרוחק באירוע השבעת בארט בבית הלבן, הלילה/רויטרס, רויטרס

הטקס בבית הלבן התקיים בצל הביקורת שסופג טראמפ על ניהול משבר הקורונה, וכחודש לאחר אירוע אחר בו על פי ההערכות הנשיא עצמו נדבק בנגיף. הפעם, בטקס ההשבעה, נראו יותר אנשים עוטי מסיכות בקהל, והמושבים מוקמו הרחק אחד מהשני כדי להבטיח ריחוק חברתי.

גם לפני אישור המינוי, חגג טראמפ בעצרת שקיים בפנסילבניה את המינוי הצפוי של בארט לעליון, ואמר לקהל: "זו הייתה בחירה טובה, לא?". הוא הוסיף כי הוא שמח שבארט לא מתמודדת לנשיאות, וכי עדיף לו להתמודד נגד המועמד הדמוקרטי, ג'ו ביידן.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ושופטת בית המשפט העליון החדשה איימי קוני בארט בבית הלבן בוושינגטון, לאחר אישור מינויה בסנאט. 27 באוקטובר 2020. רויטרס, רויטרס
"יום חשוב עבור אמריקה". טראמפ ובארט במרפסת הבית הלבן, הלילה/רויטרס, רויטרס

עד היום, אף מועמד לבית המשפט העליון לא אושר על ידי הסנאט בסמוך כל כך לבחירות לנשיאות, כשיותר מ-58 מיליון איש כבר הצביעו בבחירות המוקדמות, לקראת יום הבחירות ב-3 בנובמבר. טראמפ אמר פעמים רבות כי הוא רוצה להצביע על מועמדותה למקרה שההכרעה בבחירות לנשיאות תגיע לפתחו של בית המשפט העליון.

המהירות שבה אושר המינוי של בארט, בת 48, גרמה לחילוקי דעות עמוקים בין הדמוקרטים והרפובליקנים, המחזיקים ברוב של 53 סנאטורים מתוך מאה והצביעו כמעט פה-אחד בעד, כולל מי שהסתייג בתחילת ההליך מהחיפזון שבאישור מועמדותה של השופטת הקתולית השמרנית. רק חברת סנאט רפובליקנית אחת, סוזן קולינס, הצביעה נגד המינוי. בארט תירש את מקומה של השופטת הליברלית רות ביידר גינסבורג, שהלכה לעולמה בחודש שעבר.

מפגינות נגד מינויה של איימי קוני בארט לבית המשפט העליון בארה"ב, בשערי ביהמ"ש. לקראת אישור המינוי בסנאט. 27 באוקטובר 2020.. אי-פי, AP
מפגינות נגד מינויה של בארט לעליון בשערי ביהמ"ש, היום/AP, אי-פי

מנהיג הדמוקרטים שומר אמר כי הרוב הרפובליקני "שורף את האמינות שלו באש" בהצבעה על מינוי בארט לעליון כל כך קרוב לבחירות, בעיקר לאחר שחסמו מהלך דומה של הנשיא הדמוקרטי ברק אובמה בשנת הבחירות של 2016. "האמת היא שאישור המועמדות הזו היא חלק ממאמץ של עשרות שנים כדי להטות את מערכת המשפט לימין הקיצוני", הוסיף.

לעומתו, מנהיג הרוב הרפובליקני מיטש מקונל הגן על אישור מועמדותה של בארט. "אין לנו שום ספק שאם לדמוקרטים היתה אפשרות כזו, גם הם היו מאשרים את המינוי", אמר מקונל. "אי אפשר לזכות בהכול, ולבחירות יש השלכות".

מנהיג הרוב הרפובליקני מיטש מקונל לאחר אישור מועמדותה של איימי קוני בארט לבית המשפט העליון. 27 באוקטובר 2020. אי-פי, AP
"אי אפשר לזכות בהכול". מנהיג הרוב הרפובליקני מיטש מקונל לאחר אישור מועמדות בארט/AP, אי-פי

בארט צפויה להשתתף בשימוע דרמטי שיתקיים ב-10 בנובמבר, ויעסוק בעתירה של ממשל טראמפ והרפובליקנים לביטול רפורמת הבריאות של הנשיא הקודם ברק אובמה. החוק, המכונה אובמה-קר, עזר למיליוני אמריקנים לרכוש ביטוח רפואי והגן על אלו הסובלים מבעיות בריאותיות.

מתנגדי המינוי של בארט חוששים כי היא עלולה לפגוע בזכויות נשים, להט"ב, סביבה, הגירה, הצבעה וסוגיות אחרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully