וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המועמדת של טראמפ לעליון: קתולית אדוקה המתנגדת להפלות

עודכן לאחרונה: 27.9.2020 / 14:33

איימי קוני בארט שיבחה את גינסבורג הליברלית, שאת מקומה היא אמורה לתפוס, אך הליברלים חוששים מפגיעה בזכויות נשים ולהט"בים, אובמה-קר והסביבה. עד לפני 4 שנים היא הייתה פרופסורית לא מוכרת, ובקרוב בארט בת ה-48 היא תוכל להשפיע על אמריקה למשך עשורים רבים

בווידאו: טראמפ מכריז על מועמדות איימי קוני בארט לעליון/צילום: רויטרס

איימי קוני בארט, המועמדת של הנשיא דונלד טראמפ לבית המשפט העליון של ארצות הברית, הייתה פרופסורית לא מוכרת למשפטים עד לפני ארבע שנים ועלייתה המטאורית מדאיגה את הדמוקרטים וחוגי השמאל בארצות הברית.

הם חוששים שעם מינוייה הצפוי בסנאט, ככל הנראה עוד לפני הבחירות, תחומים רבים היקרים ללבם יספגו מכה קשה. בארט בת ה-48 היא קתולית אדוקה, ומתוארת כבעלת אידיאולוגיה הפוכה לזו של רות ביידר גינסבורג הליברלית. מותה של הסמל הפמיניסטי בגיל 87 בשבוע שעבר העניק לימין הזדמנות להגדיל את הרוב השמרני בבית המשפט העליון לשישה לעומת שלושה שופטים ליברלים בלבד.

טראמפ מינה אותה לשופטת בבית משפט פדרלי לערעורים בשיקגו ב-2017, ומקורביו סיפרו כי היא משכה את תשומת לבו במהלך שימועים שעברה בסנאט, ועסקו בין היתר בהשפעת האמונה שלה על החלטותיה המשפטיות.

בטקס בבית הלבן, שבו הציג את בארט כמועמדת שלו, אמר הנשיא שהיא תהיה השופטת הראשונה בבית המשפט העליון שהיא אימא לילדים בבית ספר. אם המינוי שלה אכן יאושר, היא תהיה בסך הכול השופטת החמישית אי-פעם. גינסבורג הייתה השנייה.

השופטת איימי קוני בארט בטקס הכרזת מועמדותה לבית המשפט העליון בבית הלבן, 26 בספטמבר 2020. רויטרס
"החיים מתחילים בהתעברות". בארט בטקס בבית הלבן, אתמול/רויטרס

בארט הוסיפה כי בכוונתה לשפוט בסגנון שופט בית המשפט העליון לשעבר אנטונין סקאליה, שמת ב-2016, ונחשב לשמרן נחרץ שהיה מיודד עם גינזבורג. בארט אף עבדה פעם כפקידה עבורו. לדבריה, תפקיד השופט מתמקד בהחלת החוק ולא בפירושו. "הפילוסופיה השיפוטית שלו היא גם שלי", אמרה. "על שופט להחיל את החוק כלשונו, שופטים אינם קובעי מדיניות".

היא תיארה אותו בתור המנטור שלה, וכמי שהיה בעל השפעה אדירה על חייה. בין היתר, סקאליה הצביע בעד הגבלת הזכות להפלות, היה בין המתנגדים לאישור נישואים חד-מיניים - הוא כינה זאת "הפיכה שיפוטית" - ותמך בהרחבה בזכות לשאת נשק.

מפגינה נגד המינוי של איימי קוני בארט מחוץ לבית המשפט העליון של ארה"ב בוושינגטון, 26 בספטמבר 2020. רויטרס
"פנאטית אידיאולוגית". מפגינה נגד בארט מחוץ לבית המשפט העליון, אתמול/רויטרס

בהרכבו העתידי והשמרני עוד יותר, בית המשפט העליון עשוי לקחת את ארצות הברית ימינה בכל הנוגע לסוגיות בוערות, כמו צמצום הזכות להפלות, הרחבת זכויות הדת, ביטול חוקים לפיקוח על כלי נשק, בלימת הרחבת זכויות קהילת הלהט"ב ותמיכה בהגבלה על זכויות המצביעים. עשוי להיות לו גם תפקיד מכריע בבחירות בנובמבר, כשטראמפ כבר מכין את הקרקע למאבקים משפטיים ביריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן.

"חוקת ארצות הברית נוסחה כדי לת לבוחרים הזדמנות להשמיע את קולם על זהות חברי בית המשפט העליון", מסר ביידן בהצהרה עוד בזמן הטקס. "הרגע הזה הוא עכשיו, והקול שלהם צריך להישמע. הסנאט לא צריך לפעול למילוי המושב עד שאזרחי ארצות הברית יבחרו את הנשיא הבא ואת הקונגרס הבא".

בארט ציינה בדבריה בטקס בבית הלבן את "תקרות הזכוכית" ששברה גינסבורג, שביום שישי הייתה לאישה הראשונה אי-פעם, ולאדם היהודי הראשון אי-פעם, הזוכה להצבת ארונו בגבעת הקפיטול בוושינגטון.

למרות השבחים שהעניקה לשופטת הליברלית, והושטת היד שלה ליריביה האידיאולוגיים בדומה למנטור שלה, פעילים ליברליים חוששים מרגרסיה בתחומים רבים שבהם היו פסקי דין פורצי דרך בשנים האחרונות, כמו בתחום זכויות הקהילה הגאה.

"השופטת גינסבורג הייתה עורכת דין מבריקה, שהקדישה את חייה לקידום שוויון מגדרי וזכויות אזרח לכולם", אמרה מייגן האצ'ר-מייס, בכירה בתנועת השטח Indivisible. "איימי קוני בארט לא יכולה לטעון לאותו הדבר. הרעיון שהיא תוכל להחליף את RBG בבית המשפט העליון הוא עלבון לחייה ולמורשת של RBG".

בארט חביבה על ארגונים המתנגדים להפלות ורוצים לבטל את הפסיקה ההיסטורית של רו נגד ווייד מ-1973, ופעילות ופעילים חוששים שהיא תתמוך בחוקים המגבילים את הזכות להפלות במדינות השונות. "החיים מתחילים בהתעברות", אמרה בעבר השופטת מאינדיאנה השמרנית.

"רקורד שיפוטי זעום"

פעילים אחרים ציינו את החשש שלהם מהפגיעה בסביבה, לאור התנגדותה הצפויה להגבלות על תאגידים מזהמים. "השופטת בארט היא פנאטית אידיאולוגית החסרה את המזג לפסוק בצורה הוגנת עבור האינטרסים של כל האמריקנים", אמר ברט הארטל, מנהל היחסים עם הממשל במרכז למגוון ביולוגי. "הרקורד השיפוטי הזעום שלה מראה שהיא עוינת לסביבה והיא תטרוק את דלתות בית המשפט בפני תומכי האינטרס הציבורי, לשמחתם של התאגידים המזהמים. הצדק הסביבתי, הסביבה שלנו ובעלי החיים שעל סף הכחדה יסבלו אם יאושר המינוי של בארט".

בנוסף לכך, בארט עשויה כבר להיות חלק מההרכב שידון ב-10 בנובמבר בעתירה של הרפובליקנים לביטול אובמה-קר, חוק המעניק טיפול רפואי בר-השגה. הדמוקרטים צפויים להתמקד בעתיד החוק שעבר ב-2010 במהלך השימועים בסנאט.

טראמפ, שנפגש השבוע עם בארט, מאמין שבית המשפט העליון יידרש להכריע בבחירות, דבר שקרה פעם אחת בהיסטוריה האמריקנית, בשנת 2000. הנשיא אמר כי "חשוב שיהיה לנו תשעה שופטים", כשהוא מקדם את הטענות חסרות הביסוס לזיופים נרחבים אפשריים דרך ההצבעה בדואר, שאינה תופעה חדשה בפוליטיקה האמריקנית.

שלט בעצרת של הנשיא דונלד טראמפ הקורא למלא את בית המשפט העליון, 26 בספטמבר 2020. רויטרס
שלושה שופטים בכהונה אחת. שלט בעצרת של טראמפ בעד המינוי לעליון, הלילה/רויטרס

בריאן פאלון, מנהל ארגון "דורשים צדק", אמר כי "עמדותיה של בארט אולי קורצות לבייס של טראמפ, אבל הם יבהירו לכולם שמה שעומד על הפרק הוא לא פחות מהמשך הקיום" של אובמה-קר והזכות להפלות. "הדמוקרטים בסנאט צריכים להיות ערוכים להתנגד לבחירה הזאת בכל מחיר", הדגיש.

עם זאת, לדמוקרטים יש מעט אפשרויות. לרפובליקנים רוב של 53-47 בסנאט ורק שתי סנאטוריות רפובליקניות הביעו התנגדות לקידום המועמדת לבית המשפט העליון לפני הבחירות. הצבעה צפויה בחודש הבא.

בארט תהיה המינוי השלישי של טראמפ לבית המשפט העליון, לצד איוש 200 שופטים במשרות שיפוט פדרליות. הצעד מחזק את הנשיא בקרב אוונגליסטים נוצרים ושמרנים אחרים, אך זה יכול גם להניע את הבוחרים הליברלים בנובמבר להצביע במספרים גדולים.

כשופטת בבית המשפט לערעורים, בארט תמכה בחלק מחוקי ההגירה הנוקשים ביותר של הנשיא. היא גם ניסחה פסיקה המקלה על סטודנטים המואשמים בתקיפות מיניות בקמפוס לתבוע את מוסדותיהם.

קתרין גלן פוסטר, נשיאה ומנכ"לית הארגון נגד הפלות "אמריקנים מאוחדים למען החיים", שיבחה את טראמפ על כך שהוא בחר "בחירה אמיצה ושאפתנית" ותיארה את בארט בתור "היורשת הטובה והמוכשרת ביותר" לגינזבורג. טראמפ היה הנשיא המכהן הראשון שהשתתף בצעדת החיים השנתית נגד הפלות בוושינגטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully