וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ בחר בשופטת השמרנית איימי קוני בארט כמועמדת לעליון

עודכן לאחרונה: 27.9.2020 / 10:11

הנשיא הציג את השופטת בת ה-48 בטקס בבית הלבן: "מהמוחות המבריקים באמריקה". בארט, קתולית אדוקה ואם לשבעה: "שופטים לא קובעים מדיניות". הרפובליקנים מאיצים את המינוי בסנאט לפני הבחירות כד להגדיל את הרוב השמרני ל-6 מול 3. ביידן קרא להמתין. "גינסבורג מתהפכת בקבר"

בווידאו: טראמפ מכריז על מועמדות איימי קוני בארט לעליון/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הכריז הלילה (ראשון) על המועמדת שלו לבית המשפט העליון - השופטת השמרנית איימי קוני בארט. היא צפויה למלא את מקומה של השופטת הליברלית רות ביידר גינסבורג, שמתה בשבוע שעבר בגיל 87. הדמוקרטים זועמים ודורשים להמתין עד אחרי הבחירות, אך הרפובליקנים מחזיקים ברוב בסנאט ומתכוונים לקדם זאת במהירות.

"אני מתכבד להציע היום לבית המשפט העליון את אחד מהמוחות המבריקים בתחום המשפט והמחוננים ביותר של ארצנו", הכריז טראמפ בטקס חגיגי בבית הלבן. לאחר מכן, פנה לבארט, החביבה על החוגים השמרניים, ואמר כי היא "בעלת כישורים רבים לתפקיד".

"אני אוהבת את ארצות הברית ואני אוהבת את חוקת ארצות הברית", אמרה בארט בת ה-48, והוסיפה כי האמון שנתן בה טראמפ הוא כבוד גדול עבורה. בנוסף לכך, היא שיבחה את גינסבורג, ואמרה שהיא הייתה "אישה בעלת כישרון והשפעה עצומים". השימועים בסנאט יתחילו ב-12 באוקטובר.

בארט היא קתולית אדוקה ואם לשבעה, שניים אומצו מהאיטי. הם היו בקהל יחד עם בעלה, עורך דין במקצועו. טראמפ מינה אותה לשופטת בבית משפט פדרלי לערעורים בשיקגו ב-2017. הנשיא אמר שהיא תהיה השופטת הראשונה בבית המשפט העליון שהיא אימא לילדים בבית ספר. אם המינוי שלה אכן יאושר, היא תהיה בסך הכול השופטת החמישית אי-פעם. גינסבורג הייתה השנייה.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מציג את מועמדותה של השופטת השמרנית איימי קוני בארט לבית המשפט העליון. 27 בספטמבר 2020. רויטרס
"מהמוחות המשפטיים המבריקים של ארצנו". טראמפ ובארט, היום/רויטרס

בארט הוסיפה כי בכוונתה לשפוט בסגנון שופט בית המשפט העליון לשעבר אנטונין סקאליה, שמת ב-2016, ונחשב לשמרן נחרץ שהיה מיודד עם גינזבורג. בארט אף עבדה פעם כפקידה עבורו. לדבריה, תפקיד השופט מתמקד בהחלת החוק ולא בפירושו. "הפילוסופיה השיפוטית שלו היא גם שלי", אמרה. "על שופט להחיל את החוק כלשונו, שופטים אינם קובעי מדיניות".

היא תיארה אותו בתור המנטור שלה, וכמי שהיה בעל השפעה אדירה על חייה. בין היתר, סקאליה הצביע בעד הגבלת הזכות להפלות, היה בין המתנגדים לאישור נישואים חד-מיניים - הוא כינה זאת "הפיכה שיפוטית" - ותמך בהרחבה בזכות לשאת נשק.

בהרכבו העתידי והשמרני עוד יותר, בית המשפט העליון עשוי לקחת את ארצות הברית ימינה בכל הנוגע לסוגיות בוערות, כמו צמצום הזכות להפלות, הרחבת זכויות הדת, ביטול חוקים לפיקוח על כלי נשק, בלימת הרחבת זכויות קהילת הלהט"ב ותמיכה בהגבלה על זכויות המצביעים.

עוד בוואלה!

האישה הראשונה בהיסטוריה: ארונה של ביידר גינסבורג הוצב בגבעת הקפיטול

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מציג את מועמדותה של השופטת השמרנית איימי קוני בארט לבית המשפט העליון. 27 בספטמבר 2020. רויטרס
"שופטים אינם קובעי מדיניות". בארט, היום/רויטרס

ההכרזה מזניקה רשמית את המאבק בסנאט, שבו צפויים הרפובליקנים לנצח ולקחת את בית המשפט העליון עוד יותר ימינה. עם 53 רפובליקנים בסנאט לעומת 47 דמוקרטים בלבד, המינוי של בארט נראה ודאי, אך הדמוקרטים ינסו להקשות על המהלך ככל שהם יכולים.

מנהיג הרוב בסנאט, מיץ' מקונל, פרסם ביום שבת הצהרה ברקע המועמדות. "השופטת איימי קוני בארט היא משפטנית מרשימה במיוחד ומועמדת כשירה מאוד לבית המשפט העליון של ארצות הברית", אמר מקונל.

עם זאת, המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן שב על קריאתו להמתין עם המינוי עד שזהות המנצח ב-3 בנובמבר תהיה ידועה. "הסנאט לא צריך לפעול למילוי המקום הזה עד שאזרחי ארצות הברית יבחרו בנשיא הבא ובקונגרס הבא", אמר סגן הנשיא לשעבר, שמוביל על הנשיא הרפובליקני המכהן בסקרים.

"גינסבורג מתהפכת בקבר"

הדמוקרטים עדיין זועמים על סירובו של אותו מקונל ב-2016 לשקול את המועמד של הנשיא ברק אובמה לבית המשפט העליון, אחרי מותו של סקאליה, בתירוץ שמדובר בשנת בחירות. הבחירה בבארט היא הפעם הראשונה מאז 1956 שבה הנשיא מציג מינוי לבית המשפט העליון סמוך כל כך לבחירות.

בארט עשויה כבר להיות חלק מההרכב שידון ב-10 בנובמבר בעתירה של הרפובליקנים לביטול אובמה-קר, חוק המעניק טיפול רפואי בר-השגה. הדמוקרטים צפויים להתמקד בעתיד החוק שעבר ב-2010 במהלך השימועים בסנאט.

"השופטת גינסבורג ודאי מתהפכת בקברה בגן עדן", אמר מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר. "לראות שמי שהם בחרו בו ככל הנראה מתכוון לבטל את כל הדברים שגינסבורג עשתה". לפי משפחתה של השופטת היהודיה, בקשתה האחרונה לפני מותה היה שימתינו עם מינוי המחליף שלה עד אחרי הבחירות.

קול מכריע בבחירות

בארט היא המועמדת הצעירה ביותר לבית המשפט העליון מאז המינוי של קלרנס תומאס השמרן ב-1991, אז היה בן 43. גם שני השופטים הקודמים שמינה טראמפ - ניל גורסץ' ב-2017 וברט קבנאו ב-2018, צעירים מספיק כדי להישאר בתפקיד שלהם במשך עשורים רבים.

טראמפ, שנפגש השבוע עם בארט, מאמין שבית המשפט העליון יידרש להכריע בבחירות, דבר שקרה פעם אחת בהיסטוריה האמריקנית, בשנת 2000. הנשיא אמר כי "חשוב שיהיה לנו תשעה שופטים", כשהוא מקדם את הטענות חסרות הביסוס לזיופים נרחבים אפשריים דרך ההצבעה בדואר, שאינה תופעה חדשה בפוליטיקה האמריקנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully