וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מותה של ביידר גינסבורג מעצב מחדש את הבחירות לנשיאות ארה"ב

19.9.2020 / 14:14

טראמפ קיבל הזדמנות להסיט את הדיון מהקורונה, ולהלהיב את הימין עם הרחבת הרוב השמרני בעליון. הדמוקרטים זועמים אחרי שהרפובליקנים מנעו מאובמה למנות שופט בתרחיש דומה ב-2016, ומקווים למשוך נשים החוששות מביטול הזכות להפיל. "זה יכול להשפיע משמעותית על הבחירות"

בווידאו: שופטת העליון ביידר גינזבורג הלכה לעולמה בגיל 87/צילום: רויטרס

מותה של שופטת בית המשפט העליון של ארצות הברית רות ביידר גינסבורג הוביל לפתיחת מאבק פוליטי חריף סביב מחליפה, והקרב על המושב שהתפנה בפתאומיות עלה למרכז סדר היום בבחירות לנשיאות שייערכו בעוד חודש וחצי.

גינסבורג, שמתה הלילה (שבת) בגיל 87 בעקבות סיבוכים מסרטן הלבלב, הייתה תומכת חריפה בזכויות נשים והייתה השופטת הליברלית המובילה בבית המשפט העליון. מותה של השופטת היהודיה מעניק לנשיא דונלד טראמפ הזדמנות להרחיב את הרוב השמרני לשישה מול שלושה, בתקופה של פילוג עמוק באמריקה. לפני מותה, היא אמרה כי התקווה הגדולה ביותר שלה הוא שהיורש שלה ימונה אחרי הבחירות.

יועצים פוליטיים אומרים שהנשיא הרפובליקני, שכבר מינה שני שופטים שמרנים לאורך כהונתו - ניל גורסץ' ב-2017 וברט קבאנו ב-2018 - יקבל עתה חיזוק למאמציו לשנות את השיח מהטיפול שלו במגיפת הקורונה, שגבתה את חייהם של כ-200 אלף אמריקנים. הנושא צפוי לדרבן הן את בסיס תומכיו השמרני, והן את הדמוקרטים החוששים משינוי מאזן הכוחות בבית המשפט העליון.

"זה הולך להצית קרבות ענק. זה יכול להשפיע בצורה משמעותית על הבחירות", אמר דייוויד גרגן, יועץ פוליטי שכיהן בארבעה ממשלים שונים, רפובליקנים ודמוקרטים.

רות ביידר גינסבורג לצד שופטי בית המשפט העליון מאזינים לנשיא דונלד טראמפ בעת השבעת השופט ברט קוואנו, 8 באוקטובר 2018. AFP, אתר רשמי
ינסה לשלהב את הבייס שלו. ביידר גינסבורג בטקס ההשבעה של השופט קבנאו, 2018/אתר רשמי, AFP

מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל, כבר אמר שהוא מתכוון להצביע על כל מועמד שטראמפ יציע, ואילו הדמוקרטים קראו מיד להשאיר את המושב ריק עד לאחר 20 בינואר, אז יושבע הזוכה בבחירות ב-3 בנובמבר.

טראמפ מפגר אחרי יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן בסקרים חודשים ארוכים, והדמוקרטים ניסו למסגר את הבחירות כמשאל עם על טראמפ, ובמיוחד על תגובתו למגיפה.

"כל שבוע שבו דונלד טראמפ לא צריך לדבר על נגיף הקורונה הוא דבר חיובי עבורו", אמר ג'ואל פיין, יועץ אסטרטגי דמוקרטי שעבד בקמפיין של הילרי קלינטון ב-2016. "מבחינה היסטורית, הרפובליקנים מצביעים על בית המשפט. אני חושב שחלק מהרפובליקנים יראו זאת כהפתעה באוקטובר לחיזוק ההתלהבות בבסיס הבוחרים שלהם", אמר פיין. "אבל אני חושב שהפרוגרסיבים מבינים את מה שעומד על הפרק בבחירות האלו טוב יותר מאי-פעם".

הדמוקרטים עדיין זועמים על סירובם של הרפובליקנים לקדם את המועמד של הנשיא הקודם ברק אובמה לבית המשפט העליון, מריק גרלנד, אחרי מותו של השופט השמרן אנטונין סקאליה ב-2016. מקונל אמר אז כי הסנאט לא צריך לבחור מועמד לבית המשפט בשנת בחירות, אך הוא שינה את העמדה שלו מאז והדמוקרטים מאשימים אותו בצביעות.

נרות זיכרון במדרגות בית המשפט העליון של ארה"ב בוושינגטון אחרי מותה של השופטת רות ביידר גינסבורג, 19 בספטמבר 2020. רויטרס
"שלום RBG". אתר הנצחה מאולתר למרגלות בית המשפט העליון, הלילה/רויטרס

טראמפ כבר ניסה לנצל את ההתלהבות בימין ממינוייו לבית המשפט, כשהוסיף בתחילת החודש 20 שמות לרשימת המועמדים שלו. הארגון "רשימת סוזן ב' אנתוני", אחד הקולות הבולטים ביותר נגד הפלות, אמר כי ההזדמנות של הרפובליקנים למלא את המושב בבית המשפט העליון היא "נקודת מפנה עבור האומה במאבק להגן על החלשים ביותר, העוברים".

ביידן, מצדו לא פרסם רשימה של מועמדים פוטנציאליים לבית המשפט העליון, אך התחייב לבחור באישה שחורה אם יתפנה אחד המושבים בזמן כהונתו. הדמוקרטים מקווים להשתלט מחדש על הסנאט, והרפובליקנים מסתכנים בכך שהליברלים יאמצו הצעות רדיקליות יותר במקרה שטראמפ יחליף את גינסבורג ויפסיד בנובמבר. בין ההצעות שהועלו, עוד בטרם מותה של השופט הוותיקה וחלוצת זכויות הנשים, הייתה הרחבת בית המשפט העליון כדי לאזן את המינויים של טראמפ.

קייטון דוסון, יועץ רפובליקני ולשעבר יו"ר המפלגה הרפובליקנית בקרוליינה הדרומית, אמר כי השינויים בבית המשפט העליון יכולים לסייע לטראמפ בקרב רפובליקנים מתונים. לדבריו, הם אולי לא אוהבים אותו אישית, אך תומכים במדיניות שלו. "זה יבסס עבורו את הקולות האלו", אמר דוסון.

ואולם, הוא הוסיף כי קידום מזורז של המועמד לבית המשפט העליון ממש לפני הבחירות עלול לפגוע בסופו של דבר ברפובליקנים, במיוחד בסנאטורים המתמודדים בקרבות קשים על כהונה נוספת בנובמבר, בהם סוזן קולינס ממיין ומרתה מקסאלי מאריזונה.

הזכות להפלות בסכנה?

פעילים שמרנים מקווים במשך שנים להשיג מספיק קולות בבית המשפט העליון כדי להפוך את הפסיקה ההיסטורית רו נגד ווייד מ-1973, שאישרה הפלות ברחבי המדינה. ב-2016, בזמן הקמפיין, הבטיח טראמפ למנות שופטים שיבטלו את הפסיקה הזו. עם זאת, בחודש יולי, למרות הרוב השמרני, העליון ביטל חוק נגד הפלות בלואיזיאנה ברוב של חמישה מול ארבעה.

אנדרו פלדמן, יועץ אסטרטגי שעוסקים בסוגיות פרוגרסיביות, אמר כי האיום על הזכות להפיל עשוי להחמיר את מצבו של טראמפ בקרב נשים בוחרות. "כשתבקש מהנשים מהפרברים האלו על זכות הבחירה, אני אקח את הצד שלנו בוויכוח הזה בכל יום נתון", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully