וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוב מוחץ בצ'ילה בעד החלפת החוקה: "לידה מחדש"

78% רצו להחליף את החוקה שנכתבה בימיו של הרודן פינושה, וקבעו גם כי מי שינסח אותה יהיו אזרחים ולא פוליטיקאים. על המסמך החדש יצביעו ב-2022. הנשיא הימני בירך, אך הבהיר שזו תחילת הדרך. התושבים, שיצאו להפגנות זעם על אי-השוויון לפני שנה, חגגו: "הניצחון שייך לעם"

בווידאו: אזרחי צ'ילה החליטו לבטל את החוקה מימי פינושה/צילום: רויטרס

אזרחי צ'ילה הצביעו ברוב מוחץ בעד החלפת החוקה מימי הדיקטטורה של אוגוסטו פינושה - כך עולה מספירת קרוב ל-90% מהקולות במשאל העם, שבעקבותיהן פרצו הלילה (שני) חגיגות בכמה ערים במדינה. 78% הצביעו "כן" על ביטול החוקה הישנה, וקבעו גם בשאלה השנייה במשאל העם כי החוקה החדשה תנוסח על ידי אסיפת נבחרים שתהיה מורכבת מאזרחים בלבד, מחציתם נשים ומחציתם גברים, ולא תכלול גם פוליטיקאים, בעדות לחוסר האמון בהם.

הנשיא סבסטיאן פניירה, שהעלה את הנושא למשאל עם אחרי הפגנות ענק בשנה שעברה נגד אי-השוויון, הכיר בתוצאה ושיבח את ההצבעה נטולת התקריות. לדבריו, "זו התחלה של דרך שבה על כולנו לצעוד יחד". זאת הייתה אחת הדרישות המרכזיות של המפגינים במדינה העשירה ביותר בדרום אמריקה, אך שבה הפערים הכלכליים עצומים.

"עד עכשיו, החוקה פילגה אותנו", אמר הנשיא. "מהיום, עלינו לעבוד יחד כדי שהחוקה החדשה תהיה מסגרת של אחדות, יציבות והעתיד". הנשיא, מהמרכז-ימין, ראה את אחוזי התמיכה בו צונחים במהלך המהומות בשנה האחרונה, פנה אל אלו המתנגדים לשינויים בחוקה, המשתייכים לאגף השמרני בפוליטיקה. לדבריו, כל חוקה חדשה חייבת לכלול את "מורשת דורות העבר, רצון דור ההווה והתקווה של הדורות בעתיד". פניירה התייחס לחששות שלפיהן לא ניתן יהיה לעמוד בציפיות הגבוהות מהחוקה החדשה, ואמר: "משאל העם הוא לא הסוף, אלא התחלה של דרך".

תומכי תנועת "אני מאשר" מגיבים לאחר ששמעו את תוצאות משאל העם על שינוי החוקה בצ'ילה, וולפראיסו, 26 באוקטובר 2020.. רויטרס
78% הצביעו "כן" על ביטול החוקה הישנה. התומכים בשינוי חוגגים בצ'ילה/רויטרס

החוקה הנוכחית עברה ב-1980, תחת שלטונו של פינושה, ש-17 שנות שלטונו הצבאי התאפיינו בדיכוי, עינויים והעלמות של מתנגדי משטר, פעילי שמאל ואחרים. הוא היה אחד מכמה רודנים ברחבי אמריקה הלטינית שזכו לתמיכת ארצות הברית בשל התנגדותם לקומוניזם בזמן המלחמה הקרה. פינושה עלה לשלטון ב-1973 אחרי שהנשיא הסוציאליסטי סלבדור איינדה הודח בהפיכה והוצא להורג.

משאל העם הושלם בסיומה של שנה סוערת בצ'ילה, אך עתה מתחיל החלק הקשה יותר - מי יהיה חלק מחברי הגוף שינסח את החוקה החדשה, וכיצד היא תראה. עד אפריל אמורים להיבחר 155 חברי האסיפה החוקתית, ולהם תהיה שנה לנסח חוקה חדשה שתעלה למשאל עם נוסף ב-2022. משאל העם היה אמור להיערך כבר באפריל, אך נדחה בשל סגר שהטילה הממשלה אחרי התפרצות קשה של נגיף הקורונה במדינה.

עם קבלת התוצאות, המילה "לידה מחדש" הוקרנה על מבנה במרכז סנטיאגו הבירה, נהגים צפרו במכוניותיהם, חלק רקדו על הגגות ואחרים הלמו בסירים ובמחבתות. בין החוגגים היה בולט דגלם של בני המפוצ'ה הילידים, שיבקשו הכרה גדולה יותר בחוקה החדשה שתידרש לעבור ברוב של שני שלישים.

עוד בוואלה!

שנה אחרי מחאת הענק, בצ'ילה מצביעים אם לבטל את החוקה של פינושה

לכתבה המלאה
נציגים סופרים פתקי הצבעה לאחר סגירת הקלפיות בבית ספר ששימש כקלפי במהלך משאל העם על שינוי החוקה בצ'ילה. 26 באוקטובר 2020. רויטרס
המשאל הושלם בסיומה של שנה סוערת. ספירת פתקי ההצבעה בצ'ילה/רויטרס

רבים הביעו תקווה שחוקה חדשה תשנה את אופיה הקפיטליסטי של החוקה של פינושה, ותבטיח שוויון זכות בתחום הבריאות, הפנסיות והחינוך.

"הניצחון שייך לעם, זו תודה למאמצים של כולם שהגענו לרגע הזה של חגיגה", אמר דניאל, בן 37, במהלך החגיגות בסנטיאגו. "מה שמשמח אותי יותר מהכול זו ההשתתפות של הצעירים הרוצים לעשות שינוי".

סוגיות נוספות שצפויות לעלות בחוקה החדשה הן הזכות למשא ומתן קיבוצי, זכויות מים ואדמה והפרטת מערכות הבריאות, החינוך והפנסיה.

תאגיד הכרייה הלאומי, שתחתיו פועלות חברות במדינה שהיא יצואנית הנחושת הגדולה ביותר בעולם, הביע תקווה ל"הסכמה רחבה על עקרונות ונורמות" שיאפשרו את המשך פעילות המגזר לצד אזרחי צ'ילה, ולרגולציה שתותיר לו יכולת להמשיך ולשגשג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully