וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה אחרי מחאת הענק, בצ'ילה מצביעים אם לבטל את החוקה של פינושה

הסקרים חוזים תמיכה גדולה בניסוח חוקה חדשה, שתחליף את זו שלפי המפגינים מיטיבה עם העשירים. ההצבעה מתנהלת תחת הגבלות הקורונה, שפגעה קשה במדינה. החוקה החדשה תעמוד למשאל עם נוסף ב-2022, והמתנגדים מזהירים מפגיעה ביציבות. "להשאיר מאחור את צילה של הדיקטטורה"

בווידאו: משאל עם בצ'ילה על שינוי החוקה/צילום: רויטרס

אזרחי צ'ילה יצביעו היום (ראשון) במשאל עם על שינוי החוקה, שהיה אחד הדרישות המרכזיות של המפגינים בשנה שעברה. מחאת הזעם נגד אי-השוויון והאליטה באחת הכלכלות המפותחות ביותר באמריקה הלטינית פרצה בסתיו שעבר, והיא התחדשה עם ההקלה בסגר שהוטל לבלימת מגיפת הקורונה.

הקלפיות ייפתחו בשעה 8:00 לפי שעון מקומי, וייסגרו כעבור 12 שעות, שעתיים יותר מהרגיל בשל הרצון להימנע מהתקהלויות בעת מגיפת הקורונה. האזרחים יכריעו אם לתמוך או להתנגד לחוקה חדשה, ואם היא צריכה להיות מנוסחת בידי גוף אזרחי נבחר מיוחד בן 150 חברים, שיהיה מחולק שווה בשווה בין נשים לגברים, ויכלול גם נציגים מקהילות הילידיות, או על ידי גוף שיכלול הן אזרחים והן מחוקקים.

הכנות למשאל עם בצ'ילה, 25 באוקטובר 2020. AP
חצי מיליון נדבקו בקורונה. טיהור קלפי בסנטיאגו, אתמול/AP

על פי הסקרים, התמיכה בהחלפת החוקה שנוסחה בימיו של הרודן אוגוסטו פינושה תזכה ברוב גדול. כל בעלי זכות הבחירה במדינה בת 18 מיליון התושבים ראשים להצביע, אך ההצבעה אינה חובה. הרשויות הזהירו כי חולי קורונה שייתפסו בקלפיות מסתכנים במעצר ובהעמדה לדין. עמדות בדיקה הוקמו במרחק של לפחות 20 מטר מהכניסה לקלפיות, שם גורמים רשמיים יוודאו שהמצביעים אינם נמצאים ברשימת החייבים בבידוד.

"הזכות להצביע של אדם חולה מעמידה בסכנה את הזכות לבריאות של אלפי אנשים", אמר התובע הכללי חורחה אבוט במייל ששלח לגורמים במערכת אכיפת החוק.

חיילים, שהפכו למראה שבשגרה ברחובות צ'ילה מאז הכרזה על מצב חירום במהלך המהומות בשנה שעברה ופעם נוספת אחרי התפרצות הקורונה במרץ, יפקחו על ההצבעה מבפנים, כששוטרים ייפרסו מחוץ לקלפיות.

מעצר מפגין במהלך מחאה נגד אי-שוויון בסנטיאגו, צ'ילה, 23 באוקטובר 2020. AP
דורשים שינוי. מעצר מפגין במחאה בסנטיאגו, שישי/AP

מתנגדי החוקה הנוכחית, שגובשה על ידי חיימה גוזמן, יועצו הקרוב של פינושה, ב-1980, טוענים שהיא מיטיבה עם העשירים במדינה. מאז היא רק שונתה כדי להפחית את כוחם של הצבא ושל הנשיא.

"צ'ילה מכריעה", ו"אני רוצה שלום אז אני מצביע נגד" הם חלק מכתובות הגרפיטי שרוססו במרכז סנטיאגו הבירה, שנה אחרי שכמיליון איש יצאו לרחובות העיר בהתקוממות החברתית הגדולה ביורת בתולדות צ'ילה. 30 בני אדם נהרגו ואלפים נפצעו במהומות, עד שהנשיא הימני סבסטיאן פיניירה הסכים לערוך משאל עם על חוקה חדשה.

במרכז העיר נמכרו עותקים בצע כחול של החוקה כמזכרות. "תלמדו איך הם הפריטו את המים שלנו", צעק אחד המוכרים בדוכן רחוב.

ההפגנות החלו במקור במחאה על העלאת מחירי התחבורה הציבורית, והתרחבו מאז להפגנות נגד חוסר השוויון החברתי והכלכלי במערכת הבריאות, החינוך והפנסיה, שנותר מתקופת שלטונו של פינושה בין 1973 ל-1990.

משאל עם נוסף בעוד שנתיים

אם אכן יהיה רוב לניסוח חוקה חדשה, זו תועמד למשאל עם נוסף ב-2022. "המטרה הראשונה של ההליך החוקתי הזה היא להשאיר מאחור את צלה של הדיקטטורה של פינושה", אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית מרסלו מלה, מומחה למדע המדינה מאוניברסיטת סנטיאגו. "זאת כדי לנסח חוקה חדשה ללא החטא המקורי שבו היא נעשתה תחת שימוש בכוח".

לדבריו, המטרה הנוספת היא "לפתור דרך אמצעים פוליטיים ולא אלימים בעיות מבניות בתפקוד הדמוקרטיה של צ'ילה", כמו אי-שוויון ואפליה חברתית.

המתנגדים לשינוי החוקה, בהם חברי פרלמנט שמרנים, מזהירים כי ההליך עלול לפגוע בעשרות שנים של יציבות כלכלית ולהרתיע משקיעים זרים, על רקע האלימות שהתחוללה במהלך ההפגנות.

שיעור ההצבעה במשאל העם קשה לחיזוי, לאור ההתפרצות הקשה של הקורונה בצ'ילה, עם יותר מחצי מיליון נדבקים וקרוב ל-14 אלף מתים. הקלפיות עברו טיהורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully