וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירי כדי לפצוע: כוחות הביטחון בצ'ילה נאשמים בתקיפת מפגינים

לפי דוח של ארגון אמנסטי אינטרנשיונל, כוחות הביטחון בצ'ילה פצעו בכוונה משתתפים בהפגנות נגד הממשלה, תוך שימוש. חמישה נהרגו מכוח מופרז של הצבא והמשטרה, הנמצאים תחת פיקודו של הנשיא פיניירה, ואלפים נפצעו קשה, עונו או הותקפו מינית. "לא מדובר בכמה תפוחים רקובים"

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

כוחות הביטחון בצ'ילה פצעו בכוונה אנשים שהשתתפו בהפגנות האחרונות נגד הממשלה - כך עולה מדוח של ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל. לפי הארגון, המטרה היא להרתיע אזרחים מלהשתתף בהפגנות נוספות. משרד ההגנה של צ'ילה דחה על הסף את המסקנות בדוח, ואמר כי אלו "שקרים".

בדוח של אמנסטי נכתב כי הכוח המופרז שהפעילו כוחות הביטחון גרמו למותם של חמישה בני אדם בעוד שאלפים נפצעו קשה, עונו או הותקפו מינית. מאז תחילת המחאה, נהרגו 22 בני אדם ויותר מ-2,300 איש נפצעו.

לפי אריקה גווארה-רוסס, מנהלת תחום אמריקה באמנסטי, לא מדובר במעשים מבודדים או ספורדיים של כוחות הביטחון, בעיקר הצבא והמשטרה הלאומית, הנמצאים תחת פיקודו של הנשיא סבסטיאן פיניירה. "הכוונה של כוחות הביטחון הצ'יליאניים ברורה: לפצוע מפגינים כדי להרתיע את המחאה", אמרה בהצהרה שמסרה לכתבים. לא מדובר בכמה תפוחים רקובים ברשויות אכיפת החוק. אלו מתקפות מתמשכות באזורים שונים במדינה".

הפגנות נגד הממשלה בסנטיאגו שבצ'ילה ב-22 בנובמבר 2019. רויטרס
22 נהרגו ויותר מ-2,300 איש נפצעו מתחילת המחאה. ההפגנות בסנטיאגו, צ'ילה/רויטרס

שר ההגנה של צ'ילה, אלברטו אספינה, אמר לכתבים מחוץ לארמון הנשיאות כי הטענות בדוח הן "חמורות בצורה יוצאת דופן ושקריות לחלוטין", ולדבריו הן חסרות ביסוס. הוא אמר כי החיילים שנפרסו ברחובות למשך תשעה ימים, בזמן מצב החירום שעליו הכריז בחודש שעבר הנשיא התנהגו בצורה "מקצועית וממושמעת". לדבריו, במקרים שבהן "ייתכן שנעשו טעויות, הן נחקרות על ידי בתי משפט אזרחיים בשיתוף פעולה מלא של הכוחות המזוינים".

בהמשך לדוח של אמנסטי, בעוד שבועיים או שלושה יפורסם דוח נוסף של חוקרים מטעם האו"ם, שהשלימו אתמול את משימתם במדינה. הצוות אמר בהצהרה כי הוא ראיין יותר מ-200 בני אדם, כולל שוטרים, חיילים וקורבנות, ואמר כי הוא שמע "עדויות מטרידות רבות".

מישל בצ'לט, נשיאת צ'ילה לשעבר ונציבת האו"ם לזכויות אדם, אמרה לסטודנטים צ'יליאנים בלונדון כי יפורסמו "אבחנה נרחבת והמלצות" בנושא. "כשאתה שומע שלכל כך הרבה אנשים היו פציעות בעיניים, ההתרשמות שלי היא שכוחות הביטחון לא פועלים על פי הפרוטוקול", היא אמרה.

עוד בוואלה!

המחאה שאחרי הנפילה: מה עומד מאחורי גל ההפגנות באמריקה הדרומית?

לכתבה המלאה
נשיא צ'ילה סבסטיאן פיניירה, 24 באוקטובר 2019. AP
"הכוונה הייתה ברורה: לפצוע מפגינים כדי להרתיע את המחאה". פיניירה/AP

אתמול התחדשו הפגנות האלימות, וחנויות ומבני ציבור נבזזו ועלו באש. יותר ממאה בני אדם נפצעו, ומערכת התחבורה הציבורית בבירה סנטיאגו שובשה. הייתה זו העלאת מחירי הנסיעה במטרו שהציתה את ההפגנות הסוערות במדינה, ולמרות הרפורמות הסוציאלית שמקדמת הממשלה מאז, יחד עם הבטחה לקיים משאל עם על שינוי החוקה שנכתבה עוד בימי הדיקטטורה הימנית של אוגוסטו פינושה, הרחובות עדיין לא נרגעו.

ההפגנות נמשכות במספרים קטנים יותר, כשמניעים אותן חוסר האמון בפוליטיקאים בכך שיקיימו את הבטחותיהם לשינוי משמעותי, וכן הזעם הציבורי על האלימות המשטרתית. במהלך ימי המחאה, בית החולים בעיר הנמל הצפונית קוקימבו נבזז והוצת, עימותים פרצו בין המשטרה לבין המפגינים בקונספסיון שנמצאת אף היא בצפון המדינה, תחנות רכבת תחתית רבות נסגרו בסנטיאגו וקניון נשרף עד היסוד בעיר הבירה.

הפגנות נגד הממשלה בסנטיאגו שבצ'ילה ב-22 בנובמבר 2019. רויטרס
ההפגנות בסנטיאגו, צ'ילה/רויטרס

שר הפנים של צ'ילה גונזלו בלומל הביע תקווה לשלום ול"שיקום הסדר הציבורי". לדבריו, רגיעה ברחובות אין משמעותה הפסקת הדרישה מהממשלה לפתירת סוגיות הקשורות לצדק חברתי ולזכויות אדם. "כולן מחויבות בסיסיות של המדינה", הוא אמר. "אנחנו קוראים לכל הכוחות החברתיים והפוליטיים מדינה לשלב ידיים למען השלום".

סימוני ארנסיביה, עובדת מוניציפלית בת 32 מסנטיאגו, אמרה לרויטרס שהיא תמשיך להתגייס למען חינוך לעניים ופנסיות. "נכון שהיה הסכם פוליטי, אבל עכשיו אנחנו לא רואים תשובות קונקרטיות", היא אמרה. "היו לנו עוד עובדי נמל שהכריזו על שביתה ביום שני, ובכך הם עלולים להפריע לייצוא מתעשיות הכרייה, היערות והפירות של צ'ילה".

הפגנות נגד הממשלה בסנטיאגו שבצ'ילה ב-22 בנובמבר 2019. רויטרס
ההפגנות בסנטיאגו/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully