וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות הביקורת באוצר: הדיון בוועדת השרים על עסקת חיל האוויר נדחה

26.10.2020 / 9:03

הדיון נדחה למחר לאחר הפרסום בוואלה! NEWS בעקבות טענות משרד האוצר על רכש כלי הטיס מארצות הברית. בין השאר, באוצר טענו כי קיימת בעייתיות במודל המימון לעסקה ששוויה מוערך במילארדי דולרים. במשרד הביטחון עובדים תחת לחץ לאישור הנושא לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב

בווידאו: המראת מטוסי F-35 מארה"ב לישראל/צילום: לוקהיד מרטין

הדיון בוועדת השרים להצטיידות בעניין עסקת הרכש של כלי טיס מארצות הברית שתוכנן להתקיים היום (שני) נדחה ביממה. לפי גורם במערכת הביטחון, סיבת הדחייה נעוצה בביקורת שמתח משרד האוצר על מודל המימון לעסקת הרכש בשווי מיליארדי דולרים, כפי שפורסם בוואלה! NEWS.

הגורם אמר כי כרגע יש "קשיים משפטיים משמעותיים" בקבלת החלטה על הסקת הרכש, ובמשרד ממתינים לחוות דעת בעניין של הייעוץ המשפטי של המשרד. לפי הערכות, הנושא יועלה בפני היועץ המשפטי לממשלה. דחיית הדיון מתרחשת בעיתוי קריטי, שכן במשרד עובדים תחת לחץ כדי להביא את אישורה לפני הבחירות בארצות הברית, שייערכו בעוד שבוע ב-3 באוקטובר.

העסקה, הכוללת רכישת טייסות קרב מסוג F-35 ו-F-15, מטוסים מתדלקים מסוג KC-46, מסוקי תובלה כבדים שזהותם טרם הוכרעה וחימושים מתקדמים, צברה תאוצה מצד משרד הביטחון בשבועות האחרונים. לטובת מימונה, המשרד מבקש לדחות פירעון הלוואה קודמת משנת 2021 לשנת 2028 - אך באוצר מתנגדים בטענה כי המהלך עלול להוביל לחוב של מיליארדי דולרים שיחרגו מהתקציב העומד לרשות משרד הביטחון.

F-35 עם נחיתתו בקפריסין. ----, אתר רשמי
על הפרק - רכישות מטוסים, מסוקים וחימושים מתקדמים. מטוס F-35/אתר רשמי, ----

התנגדות האוצר התגבשה לידי מכתב חריף ששלח אתמול ממלא-מקום ראש אגף תקציבים במשרד האוצר, יוגב גרדוס, למנכ"ל משרד הביטחון, אלוף במיל' אמיר אשל, בו הביע התנגדות למודל מימון עסקת מיליארדי הדולרים של חיל האוויר.

ההתנגדות נובעת מכך שב-2028 יסתיים החוזה לסיוע הביטחוני האמריקני, הנאמד ב-3.8 מיליארד דולרים בשנה. באוצר חוששים כי אם הממשל האמריקני יחליט לקצץ בתקציב, ישראל תהיה זו שתצטרך לגשר על הפערים הכספיים ולממש את הערבות במיליארדי דולרים, תוך חריגה מתקציב המדינה.

לקריאת המכתב המלא

יוגב גרדוס, ממלא מקום הממונה על התקציבים באוצר. משרד האוצר, אתר רשמי
חשש שהמדינה תצטרך לגשר על הפערים הכלכליים. גרדוס/אתר רשמי, משרד האוצר

גורמי ביטחון בכירים טענו כי העסקה היקרה קריטית לביטחון המדינה, ולכן יש להאיץ את הליך החתימה. במקביל החלו שיחות בין צה"ל ומשרד הביטחון למשרד האוצר לקראת הצגת מודל מימון העסקה. במשרד האוצר לא אהבו, בלשון המעטה, את המודל, והעבירו את המסר בצורה המקובלת בפורומים סגורים.

משרד האוצר הציג לחטיבת התכנון בצה"ל ולמשרד הביטחון דרכים חלופיות למימון העסקה, כגון שינוי סדרי העדיפויות בתוך כספי הסיוע האמריקני. כך, לדוגמה, ניתן לדחות או לצמצם רכש דלקים בשל הירידה התלולה בהיקף האימונים השנה. עוד הציעו באוצר לשלם עבור חלק מכלי הטיס בשקלים במקום בדולרים, או לבקש את אישור כלל משרדי הממשלה כדי לאפשר את החריגה התקציבית ברכש.

ואולם, לאחר שהבינו באוצר כי משרד הביטחון מתכוון להתעלם מההערות ולהציג את המודל בפני ועדת השרים לענייני הצטיידות, הוחלט להוציא את המכתב. כבר בפתח המכתב, שכותרתו "שימוש במנגנון עוקף תקציב לרכש של משרדי ממשלה", כתב גרדוס כי הבקשה של משרד הביטחון למימון העסקה "לא תואמת את דרכי התקציב המקובלות במדינה". מ"מ ראש אגף תקציבים אף הבהיר כי "לקיחת הלוואה חיצונית לתקציב היא עקיפה מפורשת של יסוד השיטה לקביעת תקציב מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully