וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירות במקום מפעלים מזהמים: המהלך שעשוי לשנות את חיפה אושר בממשלה

עודכן לאחרונה: 25.10.2020 / 18:11

השרים אישרו את הקמתה של ועדת מנכ"לים בין משרדית לפיתוח וקידום המפרץ. כשתוקם בפועל, בתוך 90 ימים יהיה עליה להגיש את מסקנותיה בדבר תכנית "מפרץ החדשנות", לפיה התעשייה המזהמת תפנה את שטחה לעשרות אלפי יחידות דיור ושטחי תעשייה. ראשת העיר: "כבר אין דרך חזרה"

בווידאו: נתניהו מתייחס לאישור ההסכם עם איחוד האמירויות/צילום: לע"מ

הממשלה אישרה היום (ראשון) את הקמתה של ועדת מנכ"לים בין משרדית שתעסוק בתוכנית לפיתוח מפרץ חיפה ועתיד התעשייה הכבדה באזור. מרגע הקמתה בפועל של הוועדה, בתוך 90 יום יהיה עליה להגיש את מסקנותיה לממשלה בדבר תכנית "מפרץ החדשנות" של רשות מקרקעי ישראל. לפי התוכנית, התעשייה המזהמת תתפנה משטח המפרץ, ועל שטחה יוקמו מתחם אורבני הכולל בין היתר 85 אלף יחידות דיור ושני מיליון מ"ר של שטחי תעסוקה.

ועדת המנכ"לים הבין-משרדית לפיתוח וקידום המפרץ תדון, בין היתר, בעתיד התעשייה הכבדה, בדגש על התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה; תשתיות האנרגיה במפרץ חיפה והשפעתן על משק האנרגיה הלאומי בעתיד; צורכי דיור ופיתוח עירוני של מטרופולין חיפה; פיתוח כלכלי ואזורי, הגברת הפריון ועידוד השקעות; צורכי תעסוקה עתידיים במטרופולין חיפה; סיכונים מחומרים מסוכנים; זיהום אוויר, שיקום קרקע והיבטים סביבתיים נוספים במפרץ חיפה.

בראש הוועדה יעמוד נציג משרד ראש הממשלה. היא תהיה מורכבת ממנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ, או נציג בכיר מטעמו; ראש המועצה לביטחון לאומי, מאיר בן שבת; היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט או משנהו; ראש המועצה הלאומית לכלכלה, אבי שמחון; מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, דוד יהלומי; מנכ"ל משרד ראש הממשלה החליפי, ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, מנכ"ל משרד האנרגיה, מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, מנכ"ל משרד הביטחון, מנכ"ל משרד הפנים, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל ומנכ"לית מנהל תכנון.

בתי הזיקוק בחיפה. ShutterStock
שטחי דיור ותעשייה במקום מפעלים. מפרץ חיפה/ShutterStock

לקראת ההצבעה, ראשת העיר חיפה, עינת קליש רותם, אמרה כי התהליך נמצא "בעיצומו ואין דרך אחורה". קליש רותם הביעה תמיכה בתוכנית "מפרץ החדשנות".

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, אמרה כי "אין מקום לתעשייה כבדה בלב המטרופולין. עלינו לפעול במהרה כשטובת הציבור בלבד עומדת לנגד עינינו. אני מודה לראש הממשלה בנימין נתניהו, שמוביל את הנושא לטובת תושבי חיפה והקריות. כפי שהתחייבתי, המשרד להגנת הסביבה בראשותי מקדם את המהלך הלאומי של סגירת מפעלי מתחם בז"ן בחיפה, תוך הצבת יעדים סביבתיים ברורים לשיקום הקרקע ולחיזוק מטרופולין חיפה".

עוד אמרה גמליאל כי "תעשיית הדלקים הפוסיליים שייכת לאתמול, האנרגיות המתחדשות שייכות למחר. החזון הוא שהתעשיות המזהמות יפנו את מקומן ומפרץ חיפה יהפוך להיות מוקד לפיתוח תעשיות ירוקות וחדשניות לטובת תושבי האזור".

בחודש אוגוסט ראש הממשלה נתניהו והשרה גמליאל סיכמו על הקמת ועדת המנכ"לים הבין-משרדית. הוועדה תפרסם את עיקרי התוכנית להערות הציבור, בטרם הגשתה לממשלה בתוך 90 יום ממועד הקמתה.

עוד בוואלה!

הוועדה לביקורת המדינה דנה בזיהום במפרץ חיפה: "אין אף גורם מתכלל"

לכתבה המלאה
הדמיה תכנית "מפרץ החדשנות" במפרץ חיפה. צ, צילום מסך
הדמיית תכנית "מפרץ החדשנות"/צילום מסך, צ

יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן), אמרה כי "הדרך לשינוי פני המפרץ עוד ארוכה, אך זהו צעד חשוב מאוד במאבק", והבטיחה: "נמשיך בוועדת הפנים והגנת הסביבה לעקוב וללוות את התהליך עד שיושלם".

מאיה יעקבס, מנכ"לית עמותת "צלול" לאיכות הסביבה, בירכה את השרה גמליאל על אישור הוועדה. "זוהי החלטה אמיצה נוספת של השרה, בשורה של החלטות אמיצות: הטלת דמי פיקדון על בקבוקים גדולים ועצירת הקמת משרפות פסולת. אנו חשים ברוח של שינוי ועשייה ומאחלים לה הצלחה בביצוע ההחלטות הללו".

מאיגוד הכימיה בהתאחדות התעשיינים נמסר כי "התעשייה הישראלית עשתה בעשור האחרון צעדים מהמשמעותיים בעולם ומשתמשת כיום בטכנולוגיות המתקדמות ביותר כדי לבסס פעילות כלכלית עם אחריות סביבתית מלאה. נשתף פעולה בכל תהליך מקצועי ואחראי אשר אלו מטרותיו".

טרם הדיון בממשלה, עו"ד שרית גולן, יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה, אמרה כי "הדיון הוא אבן דרך משמעותית במאבק הסביבתי ארוך השנים שלנו. הרכבת יצאה מן התחנה והמסקנות הצפויות להתקבל מוועדה זו בתוך 90 ימים צריכות להיות החלטיות ביחס להמשך התעשייה הפטרוכימית לצד ריכוזי אוכלוסייה. זה לא הולך ביחד".

גילה גמליאל. ראובן קסטרו
"תעשיית הדלקים הפוסיליים שייכת לאתמול". גמליאל/ראובן קסטרו

עובדי בז"ן מתחו ביקרות על התכנית, ותקפו בנושא את השרה גמליאל. חנן סונטג, יו"ר ועד עובדי בז"ן ודורון ניסן, יו"ר מועצת עובדי בז"ן, מסרו טרם הדיון כי "השרה גילה גמליאל שמה לה למטרה לרמוס את כבודם של עשרות אלפי עובדי בתי הזיקוק והמפעלים הפטרוכימיים במפרץ חיפה, בלי לדבר איתנו, בלי לשמוע את קולנו ובלי ללמוד את הנושא לעומק. אנו קוראים לראש ממשלת ישראל לדאוג לעתידם של עשרות אלפי עובדים מסורים שעובדים סביב השעון בכל ימות השנה, למען תושבי מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully