וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: הסכמה ישראלית למכירת F-35 לאמירויות ניתנה רק אתמול

24.10.2020 / 20:01

ראש הממשלה התייחס להאשמות מצד גנץ כי הוא הסתיר ממערכת הביטחון את המו"מ על מכירת המטוסים המתקדמים לאבו דאבי ואמר כי "רק אחרי השגת ההסכם האמריקנים העלו בפנינו את הנושא". גנץ: "מערכת הביטחון לא נחשפה למו"מ על מערכות הנשק שהתקיים דרך רה"מ"

בווידאו: הצהרת נתניהו על מכירת מטוסי ה-F35 לאמירויות/צילום: לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה הערב (שבת) פעם נוספת את טענותיו של שר הביטחון בני גנץ כי הוא הסתיר ממערכת הביטחון את המו"מ על מכירת מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות מצד ארצות הברית, כחלק מהסכם השלום בין ישראל למדינה.

נתניהו אמר כי "רק אחרי השגת ההסכם עם האמירויות האמריקנים העלו בפנינו את הנושא". לדבריו, רק אתמול נינתה ההסכמה הישראלית לעסקה, בעקבות התחייבות אמריקנית לשמירה על היתרון האיכותי של צה"ל.

"אני יכול להגיד שאין שום יסוד לאמירה הזו שהיה משא ומתן חשאי, ולא הייתה התניה להסכם שלום במכירת ה-F-35. רק אחרי בקשת ההסכם הועלתה הבקשה", אמר נתניהו בתשובה לשאלת כתבים בנושא. "אני וגנץ שלחנו משלחת מקצועית של משרד הביטחון שדנה עם הפנטגון בנוגע לסוגיה הזאת".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, 17 באוקטובר 2020. לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית

בעקבות דבריו של נתניהו הערב, גנץ חזר פעם נוספת על ההאשמות. "כשר הביטחון אני קובע שמערכת הביטחון לא ידעה ולא נחשפה למו"מ לאספקת מערכות נשק איכותיות לאיחוד האמירויות דרך ראש הממשלה", מסר.

"לאחר ההסכם שנחתם עם האמירויות, הנחיתי את מערכת הביטחון לנהל את השיח הביטחוני שיבטיח את יתרונה האיכותי של ישראל, תוך מעורבות אישית שלי מול הממשל האמריקני. לו היה למערכת הביטחון את המידע - היה הדבר מאפשר ניהול נכון ואחראי של התהליך", אמר מסר גנץ.

עיתוי קריטי להאשמות

נתניהו אמר את הדברים במהלך הצהרה לתקשורת שמסר בעניין ההסכם המתגבש בין סודאן לישראל, ובנושא הקורונה. אמש, בשעה בה פורסמה הידיעה בדבר ההסכם עם סודאן, גנץ האשים את נתניהו כי ידע על המו"מ למכירת מטוסי ה-F-35, אך הסתיר זאת.

דבריו של גנץ הגיעו זמן קצר לאחר פרסום הודעה משותפת יחד עם ראש הממשלה, בה הבהירו כי ישראל לא מתנגדת למכירת החמקנים המתקדמים מארצות הברית לאיחוד האמירויות.

"לאחר חתימת הסכם השלום עם האמירויות, התגלה לשר הביטחון כי במקביל מתקיים משא ומתן למכירת נשק מתקדם, דבר שהיה ידוע לגורמים הישראלים שהיו מעורבים במשא ומתן, אך הוסתר ממערכת הביטחון שלא הייתה שותפה לו", נמסר בהודעה מטעם גנץ.

עם זאת, בלשכת ראש הממשלה הבהירו כי "ההבנות החדשות לא היו חלק מהסכם השלום עם איחוד האמירויות והדיון בהן החל רק לפני חודש עם ביקורו של שר הביטחון בוושינגטון, לאחר החתימה על הסכם השלום, והסתיים רק אתמול".

F-35 עם נחיתתו בקפריסין. ----, אתר רשמי
"לא היו חלק ממהסכם". מטוסי F-35/אתר רשמי, ----

הידיעה בדבר ההסכם הגיעה בתום שיחה שקיימו נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ראש מועצת הריבונות הזמנית בסודאן עבד אל-פתאח אל-בורהאן, ראש ממשלת סודאן עבדאללה חמדוכ וראש הממשלה בנימין נתניהו.

בהודעה משותפת שפורסמה בסיום שיחת הטלפון בין המנהיגים נכתב כי סודאן וישראל הסכימו על נורמליזציה ביחסים ועל סיום מצב הלוחמה ביניהן. בנוסף, המנהיגים הסכימו לכונן יחסי מסחר וכלכלה ולהתמקד בתחום החקלאות. המנהיגים הסכימו כי משלחות משתי המדינות ייפגשו בשבועות הקרובים כדי לנהל מו"מ על הסכמים לשיתוף פעולה בתחומי החקלאות, התעופה, ההגירה ובתחומים נוספים.

הערב, נתניהו נשאל על השיחה שקיים עם טראמפ, במהלכה ניסה לגרור אותו הנשיא לעסוק בפוליטיקה אמריקנית פנימית, ברקע התמודדותו בבחירות לנשיאות מול הדמוקרט ג'ו ביידן. טראמפ פנה לנתניהו, ושאל: "ביבי, אתה חושב שג'ו הישנוני יכול להביא כזאת עסקה?". בתשובה לשאלת הכתבים נתניהו אמר כי "התמיכה הדו מפלגתית בישראל מצד ארצות הברית חשובה לנו מאוד. תחת כהונת טראמפ השגנו שלושה הסכמים עם מדינות ערביות. זו עובדה. אני מקווה שהמדיניות הזו תימשך. לא רוצה להתנבא לגבי תוצאות הבחירות, אבל אני מקווה שהמדיניות האמריקנית שהביאה להסכמים עם מדינות ערב תימשך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully