וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחסומים נוספים הוצבו בסמוך לבית נתניהו בקיסריה: "נוטל את העוקץ מההפגנה"

שכניו של רה"מ ברחוב ההדר סיפרו כי החסימות הוצבו כדי למנוע התקרבות של מפגינים. התנועה לאיכות השלטון שעתרה לבג"ץ: "זה בית שממומן מכספי ציבור ולכן יש להתייחס אליו כמבנה ציבור". עו"ד גונן בן יצחק: "סבור שיש דרך לאזן טוב יותר את הרצון להפגין מול צרכי אבטחה"

בווידאו: הפגנת רוכבי אופניים מול ביתו של נתניהו בקיסריה/מערכת וואלה! NEWS

גדרות ומחסומים נוספים הוצבו היום (שישי) מול ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניה בקיסריה. מתחם הבית סגור לעוברים ושבים, למעט הדיירים המתגוררים בסמוך למשפחת נתניהו. לדברי שכנים, החסימות הוצבו אמש ברחוב ההדר על מנת למנוע התקרבות של מפגינים נגד ראש הממשלה.

סוגיית קרבת ההפגנות למעונם של עובדי ציבור ונבחרי ציבור עלתה כבר בבג"ץ, עוד בעניין הפגנות משנת 2017 מול ביתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בפתח תקווה. אז התקבלה הטענה שצריכה להיות זיקה בין מקום ההפגנה לנושא ההפגנה, ומהצד השני יש למצוא איזון בין טענה זו לטענות אחרות.

חסימות של דרכי גישה ליד בית נתניהו ברחוב ההדר בקיסריה, 23 באוקטובר 2020. שלומי גבאי
חסימת דרכי גישה לבית משפחת נתניהו בקיסריה, היום/שלומי גבאי

לפני כמה שבועות הגישה התנועה לאיכות השלטון עתירה בעניין ההפגנות מול ביתו של ראש הממשלה בקיסריה. "זה בית 'פרטי' שממומן מכספי הציבור ולכן יש לציבור זיקה ישירה אליו המחייבת להתייחס אל הבית כאל מבנה ציבור", אמר לוואלה! NEWS יו"ר התנועה, עו"ד אליעד שרגא.

חסימות של דרכי גישה ליד בית נתניהו ברחוב ההדר בקיסריה, 23 באוקטובר 2020. שלומי גבאי
גדרות בקיסריה, היום/שלומי גבאי

עו"ד שרגא הוסיף כי "יש חובה ליתן להפגין בקרבתו, אבל בג"ץ קיבל את המענה מהמשטרה ומשרד ראש הממשלה כי מדובר בשיקולי אבטחה ושיקולים אלה הם למעשה שקובעים היום את המרחק המינימלי, שיכול לגדול או לקטון בהתאם לנסיבות, כפי שקובעים גורמי הביטחון".

בבג"ץ, השופט ניל הנדל דחה את העתירה על הסף, וקבע כי "נוכח היקפה המצומצם של הפגיעה בזכות להפגין, די בשיקולי שלום הציבור שהציגה משטרת ישראל כדי ללמד שהחלטתה באה במתחמי הסבירות והמידתיות, וכי - בנסיבות הייחודיות של ענייננו, לרבות אופי המעון בקיסריה - אין עילה להתערב בה".

בהחלטתו, ציין השופט הנדל כי מן הצד האחד, הפגיעה בזכות להפגין זניחה וכי התנועה לאיכות השלטון עצמה אינה מבקשת לאפשר לה לצעוד עד המעון, והיא מכירה בקו המחסומים - המרוחק ממנו למעלה מ-100 מטרים - כגבול המחאה.

"שעה שהמתווה שאישרה משטרת ישראל מאפשר למוחים להגיע כמטחווי קשת מן הבית, וליתר דיוק למרחק של כ-230 מטרים ממנו, קשה לייחס חשיבות רבה ל'קרב' על מאת המטרים שבין המחסומים לצומת הרחובות רוטשילד והדר". כתב השופט הנדל.

לדבריו, "גם אם אין מדובר בזוטי דברים של ממש, ברי כי ענייננו, לכל היותר, בפגיעה מצומצמת בשולי הזכות, שכן המתווה המשטרתי אינו פוגע באופן משמעותי באפקטיביות של ההפגנה ומסריה. הוא אינו דוחק את המפגינים למגרש חשוך, ואינו מרחיק אותם מהמעון באופן המנתק את הקשר בינו ובין פעולות המחאה", וכי "מן הצד האחר, משטרת ישראל הצביעה על סיכון ממשי לשלום הציבור כתוצאה מקיום התהלוכה ברחוב הדר, הצר יותר".

הוא קיבל את עמדת המשטרה כי "גם אם ניתן לספק לכך פתרונות בתנאי מעבדה", הרי "חיי המעשה מורכבים יותר - וכי בשל ריבוי המארגנים והמשתתפים בפעולות המחאה לא ניתן לצפות את כמות המפגינים, ולהיערך באופן המונע את חסימת הכביש לרכבי חירום. המשמעות היא, שקיימת בענייננו ודאות קרובה לפגיעה ממשית בשלום הציבור - באופן המצדיק את ההגבלה המינורית על מקום התהלוכה וההפגנה".

עו״ד אליעד שרגא בהפגנה נגד הממשלה, כיכר רבין, תל אביב 17 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
"זה בית 'פרטי' שממומן מכספי הציבור ולכן יש לציבור זיקה ישירה אליו". שרגא/ראובן קסטרו

עו"ד גונן בן יצחק, איש שב"כ לשעבר והיום מראשי הפעילים במחאה נגד נתניהו, טען כי "רבע קילומטר מביתו של ביבי זה צחוק מעבודה. אם הטענה של ביבי היא שההפגנות נגדו מהוות מטרד רעש לו ולשכנים שלו, אז מה ההיגיון להעביר את המטרד הזה לשכנים שגרים רחוק יותר?".

עו"ד, גונן בן יצחק 28 ביוני 2020. ראובן קסטרו
"זה לא 'סתם בית'". בן יצחק/ראובן קסטרו

בן יצחק הוסיף כי המרחק "נוטל כמובן את העוקץ מההפגנה". לדבריו, "אנשים באים להפגין מול בית ראש הממשלה. זה לא 'סתם בית'. אנחנו יודעים שהבית הזה משמש לפגישות רשמיות שלו. כבר הפגנו שם במרחק קרוב, ואני חושב שיש דרך לאזן טוב יותר את רצונו של הציבור להפגין מול צרכי אבטחה בלי להרחיק אותו כל כך".

"לפני חודש הפגנתי בוושינגטון 30 מטר מהבלייר האוס, בו התארח נתניהו, ומבחינת השירות החשאי האמריקני זה היה בסדר גמור", ציין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully