וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

63 יצירות אומנות הושחתו במסתוריות במוזיאונים בברלין

23.10.2020 / 13:42

האירוע התרחש בחג איחוד גרמניה באי המוזיאונים שבבירת המדינה, וזהות המבצע אינה ידועה, אך במשטרה המקומית מאמינים כי מדובר באדם בודד. החוקרים מתקשים למצוא רמז למניע: "לא ניתן להבחין בדפוס מסויים". שיטת הפעולה - מריחת נוזל שומני על הפריטים

בווידאו: עשרות יצירות אומנות מכמה מוזיאונים בברלין הושחתו/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

הרשויות בגרמניה הודיעו אתמול (חמישי) כי למעלה מ-60 יצירות אמנות וחפצים בכמה מהמוזיאונים הידועים בברלין הושחתו. המוצגים, שבהם כמה פריטים עתיקים ויקרי ערך, נמרחו בנוזל שמן על ידי אלמוני/ם. בהנהלת המוזיאונים, שנמצאים כולם באי המוזיאונים שבבירת גרמניה, מקווים כי ניתן לתקן את הנזק לכאורה, אך המניע נותר בגדר תעלומה. הפריטים היקרים והמוכרים במוזיאונים נותרו ללא פגע.

המוצגים שבאי המוזיאונים, אתר מורשת עולמית של אונסק"ו בלב ברלין שנחשב לאחת האטרקציות התיירותיות המרכזיות בעיר, הושחתו ככל הנראה ב-3 באוקטובר בין השעות 18:00-10:00. גם אחרי צפייה של שעות בצילומי מצלמות האבטחה, חוקרי המשטרה טרם מצאו סימן או רמז כלשהו שעשוי להעיד על מבצע העבירה.

כריסטינה האק, סגנית מנכ"ל המוזיאונים הממלכתיים של ברלין, אמרה כי בסך הכל, 63 עבודות במוזיאון פרגמון, בגלריה הלאומית ובמוזיאון החדש הושחתו. עוד אמרה, כי מבדיקת האירועים עולה כי לא נמצא קשר רעיוני בין נושאי העבודות שנפגעו. "לא ניתן להבחין בדפוס מסויים", הוסיפה.

63 פריטי אומנות הושחתו בכמה מוזיאונים בברלין, גרמניה. 22 באוקטובר 2020. AP
לא נמסרו עוד פרטים על השמן הנוזלי חסר הצבע. פריט מהאוסף המצרי שהושחת, השבוע/AP
63 פריטי אומנות הושחתו בכמה מוזיאונים בברלין, גרמניה. 22 באוקטובר 2020. AP
פריטים מהאוסף המצרי במוזיאון החדש בברלין, השבוע/AP

"הנוזל היה שמן אך לא מאכל", אמרה פרידריקה זייפריד, מנהלת האוסף המצרי במוזיאון החדש. היא לא מסרה פרטים ספציפיים יותר על הנוזל חסר הצבע, זאת לדבריה, בשל הימשכות החקירה.

עוד אמרה זייפריד כי העבודות שנפגעו לא כוללות ציורים וגם לא היו בין האטרקציות הידועות במתחם. הן כוללות אוצרות כמו מזבח פרגמון, שער אישתר בבבל וחזה מפורסם של מלכת נפרטיטי המצרית.

קרסטן פול, בכיר במשרד התביעה בברלין, אמר כי יותר מ -3,000 איש ביקרו באי המוזיאונים ב-3 באוקטובר - יום איחוד גרמניה, שמציינת השנה 30 שנה למאורע - מה שמסבך את המאמצים לאיתור החשוד. מרבית הכרטיסים לאותו יום נמכרו דרך האיטרנט ורק 1,400 מהם היו מוזמנים לפי שם.

63 פריטי אומנות הושחתו בכמה מוזיאונים בברלין, גרמניה. 22 באוקטובר 2020. AP
פריט שהושחת במוזיאון החדש מוצג לתקשורת, השבוע/AP

המשטרה הודיעה כי הוחלט תחילה שלא להביא את האירוע לידיעת הציבור, זאת בשל "שיקולים טקטיים הקשורים לחקירה". בשלישי בערב, שברו העיתון "צייט" ותחנת הרדיו "דויטשלנדספונק" את קשר השתיקה. יום למחרת, המשטרה כבר זימנה מבקרים במוזיאון מאותו היום למסירת עדות.

"לא ברור כיצד הגיע הנוזל לעבודות", אמר הבכיר במשרד התביעה הגרמני. נראה כי המוצגים שנבחרו על ידי המשחית נבחרו באופן אקראי, והחוקרים נוטים להאמין שמדובר במבצע בודד. פול הוסיף כי למרות זאת החוקרים לא שוללים את האפשרות שמדובר ביותר מאדם אחד.

עוד אמר, כי המשטרה בודקת "כל כיוון", אך לא תשתתף בספקולציות בתקשורת המקומית, שם דווח כי ייתכן ומפיצי תאוריות קונספירציה מעורבים בפעולה.

אין אינדיקציה לכך שזה "מעשה שמדבר בעד עצמו", הוסיף פול. "זה של פריטים שאין ביניהם קשר מובהק". לדבריו, "אנחנו נאלצים לצאת מנקודת הנחה שהמניע למעשה לחלוטין לא ברור".

63 פריטי אומנות הושחתו בכמה מוזיאונים בברלין, גרמניה. 22 באוקטובר 2020. AP
גם אחרי שעות של צפייה בסרטונים, לא נמצא תיעוד לפגיעה. המוזיאון החדש בברלין/AP

לדבריו, האירוע אינו ייחודי, מכיוון שחפצים במוזיאונים במדינות אחרות הותקפו בנוזלים בשנים האחרונות. גורמים רשמיים לא היו מודעים לאיומים כלשהם על אי המוזיאונים והנזק התגלה על ידי צוות המוזיאוד.

שרת התרבות של גרמניה, מוניקה גרוטרס, גינתה בחריפות את הפגיעה ביצירות האמנות."יש תקווה מוצדקת שניתן יהיה לתקן את הנזק", אמרה, אך הדגישה כי המוזיאונים הממלכתיים של ברלין צריכים לספק תשובות לשאלות בנושא אמצעי האבטחה שלהם.

במרץ 2017, פרצו פורצים למוזיאון בודה שבאי המוזיאונים, וגנבו מטבע זהב קנדי ​​במשקל 100 קילוגרם המכונה "עלה המייפל הגדול". הוק אמרה כי נהלי האבטחה של המוזיאונים נבדקים כל העת והפקידים שוקלים כיצד לשפר אותם. אולם, לדבריה, "100% ביטחון עבור הפריטים פירושו בעיקרון שיהיה צורך להסתיר אותם מעיני הציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully