וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעולם מפילים פסלים, ואילו בגרמניה נחשף אחד של לנין

המפלגה המרקסיסטית־לניניסטית זכתה במאבק במשפטי, והציבה מחוץ למטה שלה בעיר גלזנקירכן פסל של מייסד ברית המועצות, שתואר כ"לוחם חירות שהקדים את זמנו". ראש העיר: "קשה להשלים עם הצבת דמותו של דיקטטור"

רויטרס

(בווידאו: מפגינים בווירג'יניה הפילו פסל של כריסטופר קולומבוס, החודש)

מפלגת השמאל הקיצוני בגרמניה הציבה פסל של ולדימיר לנין, מייסד ברית המועצות, מול המטה שלה בעיר גלזנקירכן שבמערב המדינה. זאת אחרי שהמפלגה המרקסיסטית־לניניסטית של גרמניה (MLPD) ניצחה במאבק משפטי סביב הנושא שעורר סערה.

הרשויות ניסו לעצור את הצבת הפסל, ואף יצרו האשטאג ברשתות החברתיות בשם "אין מקום ללנין". כחלק ממאבקה, מועצת העיר פרסמה סדרת סרטונים ביוטיוב נגד הצבת דמותו של לנין ברחובות. באחד מהסרטונים אמר ראש העיר מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית, פרנק ברנובסקי, כי "אנו חיים בתקופה בה מדינות רבות בעולם מהרהרות" בפסלים הניצבים בעריהן.

פסל של לנין. GettyImages
יוצר בצ'כוסלובקיה. הפסל של לנין אחרי חשיפתו, אתמול/GettyImages

למרות התנגדות העירייה, בתי המשפט דחו את הערעורים, והפסל מוקם בגלזנקירכן. "קשה להשלים עם העובדה שדמותו של דיקטטור מהמאה ה-20 מונחת על מעמד ומוצגת כפסל", אמר ראש העיר ברנובסקי. "לצערנו, בתי המשפט החליטו אחרת. עלינו לקבל את זה, אך לא מבלי להגיב".

יו"ר המפלגה המרקסיסטית-לניניסטית, גבי פכטנר, תיאר את לנין כ"הוגה, ולוחם חירות ודמוקרטיה שהקדים את זמנו".

בוויכוח סביב הפסל שהוצב בגלזנקירכן, שיוצר בצ'כוסלובקיה בשנת 1957, שני הצדדים הקבילו את הסוגייה להפלת מונומנטים הקשורים בתקופת העבדות במדינות שונות בעולם, בעקבות גל המחאות נגד הגזענות בשבועות האחרונים.

עוד בוואלה!

הופל, הוצת והושלך לאגם: זה מה שעלה בגורל פסל של קולומבוס בארה"ב

לכתבה המלאה

לנין היה מנהיג המהפכה הקומוניסטית בשנת 1917, והנהיג את ברית המועצות עד למותו בשנת 1924, אז הוחלף על ידי יוסיף סטלין. לנין הפך לסמל לשלטון הקומוניזם ברחבי העולם, הן בקרב תומכים והן בקרב אלו הזוכרים את הפרת זכויות האדם שהתרחשו תחת שלטון ברית המועצות.

גרמניה עצמה הייתה מחולקת במשך עשרות שנים בין המערב לבין המזרח הקומוניסטי שנכבש על ידי ברית המועצות, עד לנפילת חומת ברלין בשנת 1989.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully