וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ונסון יוצא להגנת צ'רצ'יל לאחר השחתת פסלו: "מעשה מביש, אבסורד"

13.6.2020 / 10:27

הרשויות הציבו לוחות מגן סביב פסלו של מנהיג הממלכה במלחמת העולם השנייה, לאחר שזה רוסס בכתובות כחלק מההפגנות נגד הגזענות בעקבות הרג ג'ורג' פלויד. ראש ממשלת בריטניה גינה את ההתקפות: "צ'רצ'יל הביע דעות שלא מקובלות היום, אבל היה גיבור וראוי לזכרו"

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

הרשויות בבריטניה הציבו כיסויי מגן סביב פסלים של דמויות היסטוריות, כולל זה של וינסטון צ'רצ'יל, לאחר שסומנו כיעדים להתקפות של מפגינים נגד גזענות ברחבי המדינה. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון גינה אמש (שישי) את המפגינים שהשחיתו את פסלו של צ'רצ'יל, המנהיג הבריטי הלאומי שהוביל את העולם החופשי במאבק נגד גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה, וכינה את המעשה "מביש". ג'ונסון צייץ בטוויטר כי "זה אבסורד ומביש שהאנדרטה הלאומית הזו נמצאת בסיכון להתקפה של מפגינים אלימים".

נושא השחתת פסלים של דמויות היסטוריות בידי מפגינים נגד גזענות נותר על סדר היום וממשיך לעורר סערות במקביל למחאה על מותו של ג'ורג' פלויד. המחאה שהתפשטה מגבולות ארצות הברית בעקבות הריגתו של הגבר השחור בידי שוטר הגיעה בין היתר לבריטניה, בה מפגינים ביצעו ונדליזם לכמה פסלים של דמויות עבר המזוהות עם ההיסטוריה הקולוניאליסטית של המדינה.

ביום ראשון הופל בעיר בריסטול פסלו של אדוארד קולסטון, שעשה את הונו במאה ה-17 מסחר בעבדים ממערב אפריקה, והרשויות פעלו כדי להגן על אנדרטאות שלדעתן יוכלו להיות היעד הבא של המפגינים האלימים.

כיסוי סביב פסלו של וינסטול צ'רצ'יל לאחר שהושחת בהפגנות פלויד ג'ורג', לונדון, 12 יוני 2020. רויטרס
כיסוי סביב פסלו של צ'רצ'יל בכיכר הפרלמנט בלונדון/רויטרס

כעת, פסלו של ראש ממשלת בריטניה, המוצב בכיכר שמחוץ לפרלמנט הבריטי בלונדון, נמצא במוקד לאחר שבשבוע שעבר מפגינים צבעו אותו בכיתוב "היה גזען".

ביום שישי התכנסו בהייד פארק כ-500 איש וקראו "בריטניה אינה חפה מפשע" ו"חיי שחורים חשובים", לפני שצעדו במרכז לונדון, כאשר רבים מהם אמרו כי פסלים כמו אלה של קולסטון הנם יעדים לגיטימיים.

"אם יש לנו את אותם דימויים גדולים, ואנחנו אומרים לאנשים שהמנהיגים האלה והדרך שהם הובילו הם בסדר - אנחנו פשוט מאפשרים לכל מה שהם עשו לעבור", אמרה הסטודנטית סמנתה האלס. המארגנים דחקו במפגינים שלא להתייצב במרכז לונדון ביום שבת מתוך חשש שיכולים להתפתח עימותים עם מתנגדים להפגנה, שמתכננים להגן על פסלים.

עוד בוואלה!

הפלת הפסל בבריטניה הציתה דיון בעולם על הנצחת דמויות גזעניות

לכתבה המלאה
ראש הממשלת בריטניה ג'ונסון בתדרוך קורונה יומי, 10 יוני 2020. רויטרס
"לפעמים הוא הביע דעות שהיו ואינן מקובלות עלינו כיום", ג'ונסון/רויטרס

ג'ונסון הוא מעריץ וביוגרף של צ'רצ'יל, וחלק מהקרובים אליו אומרים שהוא מנסה לחקות אותו. ואולם, למי שנתפס כאחד המדינאים הגדולים בהיסטוריה ישנו גם עבר שנוי במחלוקת הכולל הבעת דעות גזעניות ואנטישמיות. מבקריו מאשימים אותו גם בכך שמנע מהגעת אספקת מזון להודו במהלך הרעב בשנת 1943, שהרג יותר משני מיליון בני אדם - היבטים של מורשתו שלדעתם אינם נבדקים מספיק.

"כן, לפעמים הוא הביע דעות שהיו ואינן מקובלות עלינו כיום, אבל הוא היה גיבור, והוא ראוי לחלוטין לזכרו", כתב ג'ונסון. "איננו יכולים כעת לנסות לערוך או לצנזר את העבר שלנו. איננו יכולים להעמיד פנים שיש לנו היסטוריה אחרת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully