וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלת הפסל בבריטניה הציתה דיון בעולם על הנצחת דמויות גזעניות

10.6.2020 / 7:30

המפגינים בבריסטול סילקו את דמותו השנויה במחלוקת של סוחר העבדים אדוארד קולסטון, כשגם במקומות אחרים בעולם התלהט השיח מאז הרג ג'ורג' פלויד. מושל וירג'יניה רוצה להסיר את פסלו של מפקד הדרום במלחמת האזרחים ובבלגיה את זה של המלך שאחראי לזוועות באפריקה

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

המפגינים נגד גזענות שהפילו פסל שהנציח סוחר עבדים בעיר בריסטול ליבו את הדיון העולמי על היחס לדמויות היסטוריות שהרוויחו משעבוד תושבי אפריקה.

הפלת הפסל של אדוארד קולסטון, שעשה את הונו במאה ה-17 מסחר בעבדים ממערב אפריקה, גונה מצד אחד בתור מעשה ונדליזם, בעוד שאחרים שיבחו את המפגינים בעיר הנמל הבריטית על פעולתם נגד אידיאולוגיה גזענית.

"זה היה מחזה מדהים לחלוטין שמראה את החשיבות בכך שנדע את ההיסטוריה שלנו", אמרה אלייה חסינה, דוברת תנועת Black Lives Matter בבריטניה. חסינה, אוצרת במקצועה, אמרה לקרן תומאס רויטרס כי "ללאומנות ציבורית יש השפעה על הדמיון שלנו ועל מה שאנחנו מאמינים שהוא לב החברה שלנו, משום שזה מה שאנחנו מייחסים לו חשיבות".

לדבריה, אחרי שנחתמו עצומות רבות להסרת הפסל של קולסטון, שתואר בתור "נדיב וישר", ואלה לא זכו לתגובה מצד הרשויות - "העיר בריסטול השמיעה את קולה בדרך אחרת".

מפגינים מפילים פסל של סוחר עבדים בעיר בריסטול, אנגליה, 7 ביוני 2020. רויטרס
מפגינים את פסלו של קולסטון בעיר בריסטול, ראשון/רויטרס

מנגד, שרת הפנים פריטי פאטל גינתה את הפלת הפסל בתור מעשה "מחפיר ביותר", בעוד שהפעילה הבולטת למען זכויות שחורים נימקו עלי אמרה כי זה "לא בסדר", וכי אין בכך מאבק בגזענות.

"רבים מכם שהיו קולניים ביותר לגבי הפסל של קולסטון היו שקטים לגבי חוסר השוויון האמיתי והעכשווי בבריסטול. כך שהבוקר אני מחכה לכם לנקות וגם לפעול למען שינוי אמיתי", כתבה בטוויטר.

אחרים תמכו במהלך כפעולה מעשית נגד האפליה הגזעית בבריטניה והמורשת הקולוניאליסטית שלה - אולם היו כאלו שאמרו שהיו מעדיפים לראות את זה נעשה באופן חוקי.

"זה חשוב שאנשים יראו את המציאות של הדרך שבה צמחו האימפריה הבריטית והאימפריאליזם", אמר ריצ'רד בנג'מין, ראש מוזיאון העבדות הבינלאומי בליברפול. "היצוג של אדוארד קולסטון היה בעייתי ופוגעני מאוד בעיני רבים, ובהפלתו חשוב לציין שאנחנו לא מוחקים את ההיסטוריה, אלא במקום זאת עושים היסטוריה".

פסלו של מפקד הקונפדרציה רוברט לי בעיר ריצ'מונד, וירג'יניה, אחרי שרוסס בגרפיטי, 4 ביוני 2020. רויטרס
בית משפט הקפיא את הסרתו. גרפיטי על פסלו של רוברט לי בריצ'מונד/רויטרס

הפסל הופל כחלק מההפגנות ברחבי העולם נגד גזענות ואלימות משטרתית, שפרצו בעקבות ההרג של ג'ורג' פלויד במיניאפוליס. עם זאת, הדיון סביב מבנים ואתרי הנצחה של גורמים שהיו מעורבים בסחר העבדים התבשל במשך שנים, על רקע המאמצים בעולם לשים קץ לעבדות המודרנית. הסוגיה הפכה לבוערת גם במדינות אחרות.

בארצות הברית, מושל מדינת וירג'יניה הכריז על כוונתו להסיר את פסלו של מפקד הקונפדרציה רוברט לי מהבירה ריצ'מונד, אולם בית משפט פדרלי הקפיא את המהלך.

בבלגיה, עצומה ברשת הקוראת להסיר את פסלו של המלך לאופולד ה-2 גרפה יותר מ-30 אלף חתימות. כוחותיו עשו שמות בשטחה של קונגו בסוף המאה ה-19.

(עדכון ראשון: 14:27)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully