וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ורג' פלויד הובא למנוחות בטקסס: "פשעו היחיד היה שנולד שחור"

בכנסייה ביוסטון נערכה הלוויית הגבר השחור שמותו הצית מחאות ברחבי העולם. משפחתו קיימה טקס אשכבה פרטי, ומחוץ למקום התקבצו מאות מפגינים. ביידן נשא דברים בווידאו ואמר ש"אי אפשר להפנות שוב את עורפנו לגזענות". ראשת עיריית שיקגו תקפה את טראמפ: "מנסה לפלג אותנו"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

מאות בני אדם התקבצו היום (שלישי) בכנסייה ביוסטון שבטקסס, שם נערך טקס האשכבה של ג'ורג' פלויד, הגבר השחור שנהרג על ידי שוטר לבן - תקרית שהציתה גל מחאות ענק בארצות הברית וברחבי העולם נגד אלימות משטרתית וגזענות. במהלך ההלוויה נשא דברים המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארצות הברית, ג'ו ביידן.

מחוץ לכנסיית "מעין השבח" התקבצו עשרות מפגינים, בעוד הטקס נערך באופן פרטי. את דרכו האחרונה למקום קבורתו עשה פלויד בכרכרה הרתומה לסוסים לבנים. הכרכרה הייתה עשויה מזכוכית, כשבפנים מוצג ארון הקבורה המוזהב שלו ועל החלק העליון מונחים פרחים לבנים. את מסע הקבורה ליוו קולותיהם של מאות האנשים שהגיעו להיפרד מפלויד. הם קראו בשמו, וצעקו את מילותיו האחרונות שאמר לשוטר שהביא למותו: "אני לא יכול לנשום" ו-"תוריד את הברך מהצוואר שלי".

פלויד נקבר לצד אמו בעיר הולדתו, פירלנד. הוא קרא בשמה בעת שהשוטר דרק שובין לחץ בעוצמה עם ברכו על צווארו ב-25 במאי במיניאפוליס, עד שמת.

כרכרה רתומה לסוסים נושאת את ארונו של ג'ורג' פלויד, בדרך לקבורה בפירלנד, טקסס, ארצות הברית. 9 ביוני 2020. רויטרס
נטמן לצד אמו. הכרכרה שהובילה את ארונו של פלויד לקבורה/רויטרס

הכומרית מיה ק. רייט פתחה את הטקס ואמרה כי זהו "רגע של חיבוריות" סביב חייו של פלויד. "אלוהים כינס אנשים מכל העולם כדי לחבר אותנו סביב חייו של אחינו ג'ורג' פרי פלויד", אמרה, וקראה למשתתפים לחגוג את חייו.

גם הכומר אל שרפטון נשא דברים במהלך ההלוויה, ואמר כי השוטר שהביא למותו של פלויד צריך לשאת באחריות. "חייו של ג'ורג' לא יהיו משמעותיים עד שמישהו ישלם על נטילתם", אמר. "זו לא רק טרגדיה - זה פשע".

שרפטון תיאר את המורשת שפלויד הותיר אחריו ואת המחאות שמותו הצית ברחבי העולם. "אמרת שאתה רוצה לגעת בעולם - ובכל העולם צועדים עם שמך", אמר. "לא ננוח עד שנקבל צדק. האומה תמיד תזכור את שמך, מכיוון שהצוואר שלך ייצג את כולנו. הסבל שלך - הוא הסבל שלנו". הכומר הוסיף כי "לקחת חלק במאבק טוב, שמרת על האמונה. כעת אתה יכול לנוח. אנחנו הולכים להילחם מכאן ואילך".

עוד בוואלה!

אלפים חלפו על פני ארונו של ג'ורג' פלויד ביוסטון: "מותו יגרום לשינוי"

לכתבה המלאה
טקס אשכבה בכנסיית Fountain of Praise לג'ורג' פלויד ביוסטון 9 ביוני 2020. רויטרס
משתתפים בטקס האשכבה של פלויד, היום/רויטרס

ביידן נשא דברים בשיחת וידאו, ואמר כי בעת הזאת ארצות הברית לא יכולה להפנות שוב את עורפה לגזענות "שעוקצת את נשמתנו". לדבריו, כשייעשה הצדק עבור פלויד ארצות הברית תהיה בדרכה לצדק גזעני. "אנחנו לא יכולים לעזוב את הרגע הזה במחשבה שאנחנו יכולים להתעלם מגזענות, מניצול סיסטמתי שמהווה מטרד לחיים האמריקניים", הבהיר.

המועמד הדמוקרטי הזכיר במיוחד את ג'יאנה, בתו בת השש של פלויד. "אני יודע שיש לך הרבה שאלות, מותק. אף ילד לא צריך לשאול שאלות שיותר מדי ילדים שחורים נאלצו לשאול במשך דורות. למה? למה אבא נעלם?", אמר.

ראשת עיריית שיקגו, לורי לייטפוט, אמרה כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ "מנסה לפלג אותנו בכל דבר שהוא עושה". לדבריה של לייטפוט, "מה שיוצא מהבית הלבן מדי יום זה גזענות, הומופוביה ושנאת זרים. אני אקום ואהדוף זאת בכל פעם".

ג'ו ביידן נושא דברים בווידאו במהלך הליוותו של ג'ורג' פלויד ביוסטון, טקסס, ארצות הברית. 9 ביוני 2020. AP
"הגזענות עוקצת את נשמתנו". ביידן נושא דברים בווידאו במהלך ההלוויה/AP

חבר הקונגרס הדמוקרטי אל גרין אמר במהלך הטקס כי "הפשע של ג'ורג' פלויד היה שהוא נולד שחור. זה היה הפשע היחיד שלו. לג'ורג' פלויד מגיעים היושרה והכבוד שמגיע לכולם בגלל שהם ילדים של אל משותף וזה מצער מאוד שעלינו להיות כאן, אבל היום אנחנו חוגגים את חייו של ג'ורג' פלויד".

"ג'ורג' פלויד שינה את העולם", הוסיף. "ואנחנו הולכים לגרום לעולם לדעת שהוא עשה שינוי".

ראש עיריית יוסטון סילבסטר טרנר אמר כי התובע של העיר מנסח תקנה שתאסור חניקה ותוביל רפורמות משטרתיות נוספות. "בעיר הזאת נאסור על חנק", אמר. "בעיר הזאת צריך להזהיר לפני שיורים. בעיר הזאת יש חובה להתערב. בעיר הזאת נדרוש דיווח מעמיק. בעיר הזאת יש למצות את כל האלטרנטיבות לפני שיורים".

בנוסף לכך, טרנר הכריז כי 9 ביוני יהיה יום לציון ג'ורג' פלויד. "אנחנו מכבדים אותו לא בגלל שהוא היה מושלם, אנחנו מוקירים אותו היום בגלל שכשהוא נשם את נשימתו האחרונה, הוא אפשר לנו לנשום".

ברוק וויליאמס, אחייניתו של ג'ורג' פלויד בטקס האשכבה, 9 ביוני 2020. רויטרס
"כל עוד אני נושמת יהיה צדק לג'ורג'". אחייניתו של פלויד/רויטרס

אחייניתו של פלויד, ברוק וויליאמס, דרשה צדק עבוד דודה, שרבים הכירו אותו בשם פרי. "כל עוד אני נושמת, יהיה צדק לפרי", אמרה. "השוטר הזה לא הראה שום חרטה בעת שראה את נשמתו של דודי עוזבת את גופו. הוא התחנן כמה פעמים רק כדי שתלחץ חזק יותר. למה השיטה חייבת להיות מושחתת ושבורה?".

"בבקשה, שלא יהיו יותר פשעי שנאה", הוסיפה. "מישהו אמר 'נעשה את אמריקה נהדרת שוב', אבל מתי אמריקה הייתה אי פעם נהדרת?".

ג'ורג' פלויד, העצור השחור שנהרג בידי שוטר לבן בעיר מיניאפוליס. -, אתר רשמי
"הפשע שלו הוא שנולד שחור". פלויד/אתר רשמי, -

"יש שינוי גדול שמתרחש וכולם, בייחוד שחורים, צריכים כעת להיות חלק ממנו", אמר קרסי ביאגסי, שנסע יותר משלוש שעות יחד עם חברתו כדי להגיע מלואיזיאנה. בני הזוג לבשו חולצות תואמות עליהן הודפס שמו של פלויד לצד הכיתוב "אני לא יכול לנשום", המילים האחרונות שאמר לפני מותו.

שעות לפני כן, אלפי אבלים הגיעו להיפרד מפלויד, כשהם חולפים על ארונו בכנסייה שבשכונת ילדותו ביוסטון. בין אלו שבאו לחלוק לו כבוד אחרון, היו גם בני משפחות של הקורבנות השחורים האחרונים שמותם נחרט בזיכרון הקולקטיבי האמריקני, כמו אריק גרנר, מייקל בראון, אחמאוד ארברי וטרייבון מרטין. "זה פשוט כואב", אמר פילוניס פלויד אחיו של ג'ורג', בעודו בוכה מחוץ לכנסייה. "אנחנו נקבל צדק. נקבל אותו. לא ניתן לדלת הזו להיסגר".

(עדכון ראשון: 20:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully