וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מתקפה על הדמוקרטיה": מתנגדי מגבלות הקורונה הסתערו על הפרלמנט בגרמניה

30.8.2020 / 14:45

בעוד הצעדה המרכזית בברלין פוזרה על ידי המשטרה אחרי שהמשתתפים הפרו את ההנחיות, כמה מאות תוכמי ימין קיצוני ניסו לפרוץ לרייכסטג. הם נבלמו על ידי השוטרים, שהותקפו באבנים ובקבוקים. בכירים במדינה הזדעזעו. "לא נאפשר זאת לעולם", הדגיש הנשיא

בווידאו: 18 אלף איש הפגינו בברלין נגד מגבלות הקורונה/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

פעילי ימין קיצוני ניסו להסתער אתמול על מבנה הפרלמנט של גרמניה אחרי ההפגנה נגד מגבלות הקורונה, אך נהדפו בכוח על ידי המשטרה. בכירים במדינה גינו היום (ראשון) בחריפות את המראות, שהגיעו אחרי שעשרות אלפים מחו אתמל בברלין על החובה לחבוש מסיכות ועל צעדים אחרים של הממשלה נגד הנגיף.

המשטרה הורתה למפגינים להתפזר בחצי הדרך של צעדתם בברלין, לאחר שהמשתתפים סירבו לשמור על כללי הריחוק החברתי. עם זאת, מחאה ליד שער ברנדנבורג ההיסטורי התקיימה כמתוכנן.

בתיעוד מהתקרית נראים מאות אנשים, שחלקם הניפו את דגל הרייך הגרמני מ-1871 עד 1918 וכרזות ימניות קיצוניות אחרות, רצים לעבר בניין הרייכסטאג ואל מעלה המדרגות.

המשטרה אישרה כי כמה אנשים פרצו מחסום המוביל לפרלמנט, נכנסו לגרם המדרגות של בניין הרייכסטאג, אך לא לבניין עצמו. "אבנים ובקבוקים הושלכו לעבר עמיתינו", אמרה המשטרה. "היה צורך להשתמש בכוח כדי לדחוף אותם לאחור".

שוטרים עוצרים פעילי ימין קיצוני שניסה לפרוץ לפרלמנט, ברלין, גרמניה, 29 באוגוסט 2020. AP
שר הפנים הורה להפעיל אפס סובלנות. מפגינים בפתח הפרלמנט, אתמול/AP

בכירים בגרמניה גינו את התקרית. הנשיא פרנק-וולטר שטיינמאייר אמר כי זאת "מתקפה בלתי-מתקבלת על הדעת על לבה של הדמוקרטיה שלנו". בפוסט שפרסם באינסטגרם, הוא הדגיש: "לעולם לא נקבל זאת".

שר הפנים, הורסט זיהופר, אמר כי "מבנה הרייכסטאג הוא מקום העבודה של הפרלמנט, ולכן סמל מרכזי של הדמוקרטיה הליברלית שלנו. זה בלתי-נסבל שוונדליסטים וקיצוניים ינצלו זאת לרעה". הוא קרא לרשויות להפגין "אפס סובלנות" כלפי מקרים דומים.

מוקדם יותר אתמול, אלפי פעילי ימין קיצוני השליכו בקבוקים ואבנים על שוטרים מחוץ לשגרירות רוסיה בברלין. המשטרה עצרה כ-300 בני אדם לאורך היום.

ההפגנות התקיימו אתמול אחרי שבית משפט הפך את החלטת הממשל המחוזי של ברלין, שניסה לאסור על ההפגנות לאור חוסר ההקפדה על אמצעי הזהירות במחאות האחרונות, ובטענה שקיצוניים ינצלו אותן לקידום האידיאולוגיה שלהם. בית המשפט הורה למארגנים להקפיד על הריחוק החברתי בזמן המחאה, אך המשטרה התערבה אחרי שהמשתתפים לא חבשו מסיכות ולא שמרו מרחק אלו מאלו.

שוטרים עוצרים פעילי ימין קיצוני שניסה לפרוץ לפרלמנט, ברלין, גרמניה, 29 באוגוסט 2020. רויטרס
לפי הסקרים, רוב הגרמנים תומכים במגבלות. שוטרים בפרלמנט, אתמול/רויטרס

לפי הרשויות, כ-38 אלף איש השתתפו בצעדה, שכללה מגוון רחב של דעות. החל ממתנגדי חיסונים ומסיכות ולמבקרי הממשלה באופן כללי, ועד לתומכי תיאוריית הקונספירציה QAnon שצמחה בארצות הברית. אחרים הציגו סיסמאות גזעניות וסמלים ניאו-נאציים, אף שרוב המשתתפים טענו שהם לא משתייכים לימין הקיצוני.

או בכמן בן ה-57 סיפר כי הוא הגיע מדרום-מערב המדינה כדי להפגין בעד חופש הביטוי וזכותו שלא לחבוש מסיכה. "אני מכבד את אלו שמפחדים מהנגיף", אמר בכמן, שלבש תחפושת ופיאה המזכירות את לבושם המסורתי של הילידים באמריקה. מבלי לפרט, הוא אמר כי הוא חושב ש"משהו אחר" עומד מאחורי המגיפה.

מפגין אחר אמר כי הוא רוצה לראות את קריסת המערכת הפוליטית הנוכחית וחזרה לחוקה של 1871, בטענה שהשיטה הפוליטית שלאחר מלחמת העולם "אינה חוקית". הוא הזדהה רק בשמו הפרטי קרל-היינץ ואמר כי הוא הגיע לברלין עם אחותו מביתם שליד גבול הולנד. לדבריו, הוא מאמין כי מקרי הקורונה שמדווחים במדינה שקריים.

"מי שיוצא לרחוב עם ניאו-נאצים חוצה את הגבול"

גרמניה נאבקת עם גל חדש של מקרים בשבועות האחרונים, ואתמול דווח על כמעט 1,500 מאובחנים חדשים בתוך יממה. ממשלתה של הקנצלרית אנגלה מרקל זכתה לשבחים על התמודדה עם המגיפה, ומניין המתים ממנה - כ-9,300 - נמוך בהרבה מאלו במדינות גדולות אחרות באירופה ובעולם.

לפי הסקרים, יש רוב מוחץ בעד אמצעי הזהירות שהטילו הרשויות, כמו הדרישה לחבוש מסיכות בתחבורה הציבורית, בחנויות ובחלק ממבני הציבור, כמו ספריות ובתי ספר.

לאורך מסלול הצעדה, התכנסה קבוצה קטנה יותר של מפגיני נגד, שצעקו נגד נוכחותם של פעילי הימין הקיצוני.

"אני חושבת שיש גבול, ושמי שיוצא לרחובות עם ניאו-נאציים חצה את הגבול הזה", אמרה ורנה, אחת ממפגינות הנגד שסירבה למסור את שם משפחתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully