וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההקלות יידחו: ישיבת קבינט הקורונה הסתיימה ללא החלטות

21.10.2020 / 19:48

השרים דנו בשאלת קבלת מתווה משרד הבריאות מול מתווה מקוצר בהרבה. שר האוצר דרש לפתוח עסקים קטנים מקבלי קהל בימים הקרובים, אדלשטיין התעקש לא לבצע הקלות לפני נובמבר, וגנץ ונתניהו תמכו ביציאה בחמישה שלבים בלבד. לבקשת ראש הממשלה, נקבע דיון נוסף בשבוע הבא

בווידאו: נתניהו מאשים את האופוזיציה בביזבוז זמן במקום לסייע למאבק בקורונה/צילום: ערוץ כנסת, עריכה: איתי עמרם

ישיבת קבינט הקורונה הסתיימה היום (שני) ללא החלטה על הקלות נוספות בשלב זה. עיקר הדיון בין השרים עסק בשאלה אם היציאה מהסגר תהיה בתשעה שלבים לפי מתווה משרד הבריאות, או במתווה מקוצר עם פחות שלבים תוך שינוי סדר הצעדים. בתחילת השבוע הבא יתקיים דיון נוסף כדי לקבל החלטה.

במהלך הישיבה דנו בקבינט על מתווה החזרה ללימודים בכיתות א'-ד', אישור טייק אווי מחנויות שאינן לממכר מזון, פתיחת מכוני יופי ומספרות וכן גיבוש מתווה לקיום חתונות וכן פתיחת צימרים.

שר האוצר ישראל כץ ושרים נוספים ניסו לשנות את סדר השלבים ולדרוש פתיחה של חלק מהמסחר ושל עסקים קטנים מקבלים קהל מצומצם כבר בימים הקרובים. שר הבריאות יולי אדלשטיין יצא נגד הדרישות הללו ואמר כי אין לשנות את המתווה ואת סדר השלבים ולא לנקוט הקלות לפני 1 בנובמבר.

מסעדה סגורה בשוק הכרמל, ת"א, 20 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
כץ ושרים נוספים דרשו לפתוח עסקים מקבלי קהל. מסעדה סגורה בת"א, אתמול/ראובן קסטרו

הנושאים שעלו לדיון בקבינט הקורונה:

מתווה החזרה ללימודים בכיתות א'-ד'
אישור טייק אווי מחנויות שאינן לממכר מזון
קיום חתונות
פתיחת צימרים

במהלך ישיבת קבינט הקורונה, אמרה ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס לשרים כי מתווה משרד הבריאות נועד לספק יציאה הדרגתית וזהירה מהסגר. "לפחות בשלבים הראשונים, אנחנו צריכים להיות מאוד זהירים. אף אחד מאיתנו לא מקובע, הראנו את זה היום. המניעים שלנו הם של הפחתת תחלואה ולא משהו אחר. בין כל שלב ושלב חייבים לחכות שבועיים", היא אמרה לשרים.

אלרעי-פרייס התנגדה לשינוי סדר השלבים ביציאה מהסגר וכן להשבת המסחר לפעילות במקום לפתוח את הלימודים בכיתות א'-ד'. "אם נתחיל לחבר מסחר וחינוך לא נדע מה גרם לעליית התחלואה - ולא נדע מה לסגור", אמרה.

נתניהו פנה לאלרעי-פרייס והציע לקצר את מתווה היציאה מתשעה שלבים לחמישה שלבים בלבד. "את חושבת שזה מצומצם מידי, היית רוצה להוסיף? את יכולה כרגע לקבוע או שזה בגבול הסבירות?", שאל ראש הממשלה. אלרעי-פרייס השיבה בשלילה. "בנתוני התחלואה האלו אני לא רואה איך אנחנו מתכננים תכנית של חמישה שלבים. אני מציעה לעבור ארבעה שלבים ראשונים ואז לקצר אם יש צורך", היא אמרה.

ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו גיבה אותה. "הקטנת השלבים זה סיכון יותר גבוה לחזור אחורה", אמר. נתניהו חזר על בקשתו. "זה קשה מידי לעיכול בעיני. יש אפשרות לעשות חמישה-שישה שלבים?", שאל.

בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת ממשלה, 28 ביולי 2020. מרק ישראל סלם/פלאש 90, אתר רשמי
תמכו בקיצור מתווה היציאה מהסגר לחמישה שלבים בלבד. נתניהו וגנץ/אתר רשמי, מרק ישראל סלם/פלאש 90

נתניהו אמר לשרים כי הוא לא רוצה בשלב זה לשנות את סדר השלבים במתווה או לדון על תכולת ההקלות - אלא להתמקד בשאלה בכמה שלבים תהיה היציאה מהסגר. לבסוף הוא קיבל את הצעתה של אלרעי-פרייס. "שמעתי את מה שהיא אמרה. תנו את השלבים הראשונים, ונעשה מאמץ לדבוק בזה", אמר נתניהו.

שר הביטחון בני גנץ הסכים שניתן לקצר את היציאה מהסגר לחמישה שלבים בלבד. "אנחנו צריכים יציבות אסטרטגית בהיגוי שלנו, שהציבור יוכל להיערך ולא רק הציבור גם המשרדים. זה צריך להיות מדיד ככל שניתן", אמר גנץ. "הייתי פורס את זה בחמישה שלבים. כמו שקבעתם בהיגיון הזה, אלו נתונים בהחלט טובים". עם זאת, גנץ הוסיף כי "זה לא הזמן לפתוח את המסחר".

תדרוך, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד״ר שרון אלרעי-פרייס. 11 באוקטובר 2020. משרד הבריאות, אתר רשמי
"אנו צריכים להיות מאוד זהירים". ד"ר אלרעי-פרייס/אתר רשמי, משרד הבריאות

מתווה משרד הבריאות ליציאה מהסגר:

  • שלב ראשון: גנים וחינוך לגיל הרך, מקומות עבודה ללא קבלת קהל, פתיחת גנים לאומיים וחופים, אישור לטייק אוויי
  • שלב שני: חזרה של כיתות א'-ד', התרת רפואה משלימה וטיפולים לא-רפואיים
  • שלב שלישי: פתיחת המסחר, מקומות עבודה עם קבלת קהל, צימרים ובתי תפילה
  • שלב רביעי: פתיחת המסעדות, בתי הקפה וחדרי הכושר, חזרה למתווה הרמזור
  • שלב חמישי: פתיחת בתי המלון והבריכות הציבוריות
  • שלב שישי: חזרה של כיתות ה'-י"ב ללימודים סדירים
  • שלב שביעי: פתיחת ענפי התרבות והפנאי, אישור לקיים כנסים ותערוכות
  • שלב שמיני: פתיחת גני ואולמות אירועים
  • שלב תשיעי: חזרה של אירועי ספורט עם קהל ופתיחת המועדונים

במהלך הישיבה אמר ראש המל"ל, מאיר בן שבת, כי חלק מהתנהלות הקבינט יצרה תפיסה לפיה ההחלטות לא מבוססות על שיקולים מקצועיים. שר הפנים אריה דרעי זעם על דברי בן-שבת והשניים נכנסו לויכוח בו נאלץ נתניהו להתערב.

בן שבת אמר כי "צריך ללכת לפי החלטות של גורמים מקצועיים ולא לפי שיקולים אחרים". דרעי השיב לו כי "כל הצעה שלא באה מהמומחים ובאה מעמי הארץ לא מקבלים, אומרים שזה פוליטי. אז אנחנו מיותרים". נתניהו ניסה להנמיך את הלהבות ואמר כי בן שבת "לא מתכוון לזה".

לאחר מכן, ראש המל"ל הבהיר את דבריו. "אני באמת חושב שאנחנו נמצאים במצב לא בריא, וחלק מההתנהלות שלנו יצרה זיקות בין תחומים מין שאינו מינו, וזה נתפס במידה מסוימת כמה שלא מבוסס על שיקולים מקצועיים", אמר. "מבלי לגרוע מכבודם של השרים, אני מציע לאשר את המתווה הכללי. הערכת מצב לפני כל שלב ושלב, שבועיים בין השלבים. עלינו לאשר את מה שמותאם ולהטיל על שר החינוך למצוא מתווה אופטימלי של משרד החינוך. אני מתנצל אם לא הובנתי כראוי, אסור לנו לעשות מהלכים שיפגעו בהישג".

תנאי משרד הבריאות לפתיחת כיתות א'-ד'

שר החינוך יואב גלנט אמר כי מתווה הלימודים עבור כיתות א'-ב' יהיה של חמישה ימי למידה בשבוע, כשכל כיתה תפוצל לשתיים. "לוח הזמנים קצר ואנחנו במצוקה, המצב מחייב הקצאה מיידית של משאבים", הבהיר השר. "פתיחת הלימודים במתכונת המוצעת המלאה יכולה להתבצע עד חמישה שבועות מאישור התקציב. אם רוצים את זה, צריך להיערך מהיום וזה ייקח עד עשרה ימים".

לדברי השר, בכיתות א'-ב' רוב המשרות יהיו של תומכי חינוך, מכיוון שהמורים הולכים ומתמעטים. חלק מהזמן ילמדו אנשים שאינם מוסמכים להוראה. בכיתות ג'-ד' גם ילמדו בפיצול בשטח בית הספר. לכיתות ה'-ו' אין כבר מקום בבית הספר. "הם צריכים ללמוד במקום אחד, כנראה חטיבות הביניים ובתי הספר התיכונים", הבהיר גלנט.

הוא הוסיף כי "אם הם תופסים פיזית את כיתות ז'-י', המשמעות היא שאם נרצה להחזיר את תלמידי התיכונים לפחות ליומיים בשבוע, הם צריכים לעבוד בפיצולי כיתות". שר החינוך הסביר כי "המשמעויות הבסיסיות להפעלת מערכת החינוך הם 5.3 מיליארד שקל נוספים, לא כולל את ההשלכות של משמרת שנייה. אני מודע לזה שהנושא לא דוסקס מול האוצר ולדעתם הסכום גבוה בכ-2-3 מילארד שקל".

פתיחת שנת הלימודים תשפ"א בבית ספר שיפר, פתח תקווה, 1 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
בית ספר בפתח תקווה, ספטמבר/ראובן קסטרו

לפי המצגת שהועברה לשרי הקבינט, משרד הבריאות סבור כי פתיחת הלימודים עד כיתה ד' בעוד כעשרה ימים תלויה בכמה תנאים: הפרדת לקפסולות החל מכיתות א', קיום הפרדה קבועה ומניעת ערבוב מסגרות בצהרונים והסעות, חובת עטיית מסיכות לכל התלמידים וצוות ההוראה וקיום בדיקות סקר למורים (על בסיס מתווה "מגן גננות").

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור חזי לוי, אמר לחברי הקבינט כי "בעבר חשבנו שתלמידי כיתות א' ו-ב' לא מדביקים ולא מדבקים כמו תלמידי גני הילדים. התברר לנו שהם מדבקים ונדבקים כמו כיתות ג', ד' ולכן אנחנו ממליצים שכיתות א' עד ד' ילמדו בקפסולות".

מנגד, משרד החינוך הציע כי כיתות א'-ב' יחזרו ללימודים במודל של חצאי כיתות, במתכונת של שבוע מבית הספר ושבוע בלמידה מרחוק. במשרד הבריאות דרשו להחזיר את תלמידי הכיתות הנמוכות בקפסולות. ואולם, לא הוחלט מה יעלה בגורל אותם ילדים שישארו במשך שבוע בבית, כיוון שהדבר מצריך כספים נוספים לגיוס מורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully