וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבינט הקורונה דן בהקלות: פתיחת חלקים במשק או חזרה ללימודים לכיתות ג'-ד'

עודכן לאחרונה: 21.10.2020 / 19:49

במהלך הדיון הועלתה האפשרות להחליף בין החלק השני של ההקלות לחלק השלישי, ולפתוח חנויות רחוב ומספרות. משרד הבריאות סבור שפתיחת הלימודים בעוד 10 ימים דורשת הפרדה קבועה ומניעת ערבוב מסגרות. ראש המל"ל: "נוצרה בקבינט תפיסה של קבלת החלטות משיקולים לא מקצועיים"

בווידאו: גמזו אומר שאפשר יהיה להיבדק לקורונה ללא הפנייה מרופא/צילום: לע"מ, עריכה: איתי עמרם

קבינט הקורונה התכנס היום (רביעי) לאחר שישיבתו אמש נדחתה עקב אי הסכמות בין משרדי החינוך והבריאות על מתווה החזרה ללימודים. הישיבה הסתיימה ללא החלטות, ובתחילת השבוע הבא יתקיים דיון נוסף. במהלך הישיבה הציג משרד הבריאות את השלב הבא בהקלות, והבהיר כי הוא צריך לכלול את פתיחת כיתות א'-ד', פתיחת טיפולים לא רפואיים ורפואה משלימה. את הישיבה פתח ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר כי "צריך לעבור משלב לשלב בהקלות לפי מדדי התחלואה. אם המצב ידרדר, לא תהיה לנו ברירה אלא להטיל מגבלות מחדש".

במהלך הישיבה, קרא שר האוצר ישראל כץ לפתוח את המשק במהירות האפשרית, והזהיר מפני המצוקה בציבור בעקבות הצעדים נגד התחלואה. "יש מצוקה על רקע אי חזרה לפעילות במשק, אני חושב שצריך לשמור על המתווה ולהחליף את שלב 2 בשלב 3 - לפתוח חלק נוסף של המסחר במקום לחדש את הלימודים בכיתות א'-ד'". לדבריו, "צריך להחזיר את המובטלים לעבודה. להפחית את הנזק למשק בהיקף שבועיים".

השר כץ הבהיר כי "יש לאפשר טייק-אווי לכל העסקים ממחר, כמעט החלטנו על זה בפעם הקודמת. גם אין בעיה לפתוח את העסקים הקטנים: חנויות הרחוב, המספרות ומכוני היופי והצימרים מיום ראשון". לדבריו, "משרד הבריאות חייב להפסיק את הסגר החונק על העסקים בישראל, שסגורים כבר למעלה מחודש וחצי, ולאפשר להם לחזור לפעילות". הוא הוסיף כי "יש לכל הממשלה אחריות על מצב הכלכלה והחברה בישראל. אפשרנו למשרד הבריאות לקיים סגר חסר תקדים בהיקפו, וכעת עם ירידת התחלואה יש לאפשר לעסקים לחזור לפעילות כדי למנוע קריסת עסקים ולהביא לצמיחת המשק".

בתגובה הבהיר נתניהו כי "בפעם הקודמת ההקלות הטיסו אותנו מעל כל המדינות בתחלואה, שיא עולמי ואנחנו הורדנו במאמץ גדול מאוד". הוא הסביר כי "החשש האמיתי הוא שאם אנחנו פותחים את המשק, אנחנו יכולים לחזור חזרה לסגר ונהיה כמו אקורדיון. צריך להיזהר לא לחזור על הטעות ולבזבז את הישגי הסגר". לפי הצעת כץ, שלב ההקלות הבא אמור לכלול קודם חנויות רחוב ועסקים קטנים כמו חנויות רחוב, מספרות ומכוני יופי וקוסמטיקה - במקום לחדש את הלימודים בכיתות א'-ד'.

הנושאים שיעלו לדיון בקבינט הקורונה

  • מתווה החזרה ללימודים בכיתות א'-ד'
  • קיום חתונות
  • פתיחת צימרים
  • אישור טייק אווי מחנויות שאינן לממכר מזון
פתיחת שנת הלימודים תשפ"א בבית ספר שיפר, פתח תקווה, 1 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
ישובו ללימודים סדירים? תלמידים בפתח תקווה/ראובן קסטרו

במהלך ישיבת קבינט הקורונה אמר היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת כי חלק מהתנהלות הקבינט יצרה תפיסה לפיה ההחלטות לא מבוססות על שיקולים מקצועיים. שר הפנים אריה דרעי זעם על דברי בן שבת והשניים נכנסו לויכוח בו נאלץ נתניהו להתערב.

מאיר בן שבת: צריך ללכת לפי החלטות של גורמים מקצועיים ולא לפי שיקולים אחרים.
דרעי: כל הצעה שלא באה מהמומחים אלא מ'עמי הארץ' לא מקבלים, אומרים זה פוליטי. אז אנחנו מיותרים.
נתניהו: מאיר לא מתכוון לזה.
בן שבת: אני באמת חושב שאנחנו נמצאים במצב לא בריא ושחלק מההתנהלות שלנו יצר זיקות בין תחומים, מין שאינו מינו, וזה נתפס במידה מסוימת כלא מבוסס על שיקולים מקצועיים. מבלי לגרוע מכבודם של השרים, אני מציע לאשר את המתווה הכללי. נבצע הערכת מצב לפני כל שלב ושלב, שבועיים בין השלבים, תכולה ומשאבים. אנחנו צריכים להיצמד לתכולה שלפנינו, ולאשר את מה שמותאם.

בן שבת הזכיר כי לפי מתווה משרד הבריאות, נדרשים 14 יום למעבר בין השלבים, והכל בהתאם למדדי התחלואה. לדבריו, "פתחנו את הסגר ב-18 באוקוטובר ומה שאנחנו רואים עכשיו זה עדיין תוצאות של ימי הסגר. את השפעת פתיחת הסגר נראה עוד 12 יום". בן שבת ציין כי מקדם ההדבקה נמוך מ-0.8, בהתאם ליעד שהוגדר ומגמת הירידה נמשכת, אך "המספרים עדיין גבוהים".

במהלך הישיבה ההתכנסות הופסקה זמנית, ונתניהו שלח את השרים להצביע במליאה נגד ההצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לפרשת הצוללות.

ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו ציין בתגובה לדבריו של בן שבת כי שיא התחלואה היה ביציאה מיום כיפור. "אנחנו בשבועות שאנחנו בוחנים בצורה מדוקדקת את המשך הירידה", אמר. "כל צעד נוסף של פתיחת המשק ומערכות חינוך, בשיעור התחלואה לנפש הנוכחי הוא עדיין מסוכן".

שר הבריאות, יולי אדלשטיין, אמר כי הירידה בתחלואה הנוכחית היא תוצאת הפעולות הקודמות, והתריע מפני מפרי הנחיות. "שלב הפתיחה הבאה - לא מוקדם מ-1 בנובמבר, שבועיים מההקלות האחרונות". עם זאת הבהיר כי "יש את החלטת הקבינט ויש את המציאות בשטח: מוסדות חינוך פועלים ללא אישור, חתונות, התקהלויות, עסקים. אז אני מאוד חרד בנוגע לנתונים שנקבל בעוד שבוע מעכשיו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה 28 ביוני 2020. רויטרס
שב ומזהיר מפני הטלת הגבלות מחדש. נתניהו/רויטרס

אדלשטיין ושר הפנים אריה דרעי התעכבו לדיון על נושא החתונות. "שר הבריאות, הבטחתם שבוע שעבר להביא מתווה חתונות, למרות שהייתם נגד חופה של 200 איש, עבר שבוע ולא הביאו שום דבר. מראש להפוך את כולם לעבריינים? אף אחד לא יכול לעמוד בהגבלה של 20 איש בחתונה. תסבירו לציבור למה לא שתי קפסולות לפחות", אמר דרעי.

אדלשטיין: "אתה יודע בדיוק כמוני שלכל עניין יש השלכות רוחב. איך שיהיו חתונות, הן יהיו בממדים גדולים".
דרעי: "אבל הן כבר מתקיימות עכשיו, לא למרוח בנתונים".
אדלשטיין: "אני לא מסכים לשום שינוי בתקנות, לשום דבר, אם בשלב הראשון אנחנו לא מחזיקים שבועיים".
דרעי: "זה לא מה שהבטחתם שבוע שעבר".
אדלשטיין: "נכון הבטחנו לדבר".

אדלשטיין התייחס לסוגיית ההפגנות, ואמר כי מפגינים אינם מצייתים לתקנות. "אני רואה את הסכנה שבדבר, אמרתי ועשיתי מה שאני יכול בדברים האלה". הוא הוסיף כי "ליד הבית שלי עומדים החבר'ה, קרוב בלי מסכות ומי שיודע לתקוע בזמבורה על מסיכה יקבל פרס בתכנית טלוויזיה. התקהלות היא מסוכנת אבל זה לא קשור לאישור קפסולות, שאנחנו יודעים למה זה יהפוך".

תנאי משרד הבריאות לפתיחת כיתות א'-ד'

לאחר הדיון הזה, עברו לדון בנושא מערכת החינוך. השר יואב גלנט אמר כי מתווה הלימודים עבור כיתות א'-ב' יהיה של חמישה ימים כשכל כיתה תפוצל לשתיים. "לוח הזמנים קצר ואנחנו במצוקה, המצב מחייב הקצאה מיידית של משאבים", הבהיר השר. "פתיחת הלימודים במתכונת המוצעת המלאה יכולה להתבצע עד חמישה שבועות מאישור התקציב. אם רוצים את זה, צריך להיערך מהיום וזה ייקח עד עשרה ימים".

לדברי השר, בכיתות א'-ב' רוב המשרות יהיו של תומכי חינוך, מכיוון שהמורים הולכים ומתמעטים. חלק מהזמן ילמדו אנשים שאינם מוסמכים להוראה. בכיתות ג'-ד' גם ילמדו בפיצול בשטח בית הספר. לכיתות ה'-ו' אין כבר מקום בבית הספר. "הם צריכים ללמוד במקום אחד, כנראה חטיבות הביניים ובתי הספר התיכונים", הבהיר גלנט.

הוא הוסיף כי "אם הם תופסים פיזית את כיתות ז'-י', המשמעות היא שאם נרצה להחזיר את תלמידי התיכונים לפחות ליומיים בשבוע, הם צריכים לעבוד בפיצולי כיתות". שר החינוך הסביר כי "המשמעויות הבסיסיות להפעלת מערכת החינוך הם 5.3 מיליארד שקל נוספים, לא כולל את ההשלכות של משמרת שנייה. אני מודע לזה שהנושא לא דוסקס מול האוצר ולדעתם הסכום גבוה בכ-2-3 מילארד שקל".

שר החינוך, יואב גלנט במהלך מסע"ת בנושא פתיחת שנת הלימודים בבניין משרד החינוך בתל אביב 6 באוגוסט 2020. אבשלום ששוני/פלאש90, פלאש 90
"המצב מחייב הקצאה מיידית של משאבים". שר החינוך יואב גלנט/פלאש 90, אבשלום ששוני/פלאש90

לפי המצגת שהועברה לשרי הקבינט, משרד הבריאות סבור כי פתיחת הלימודים עד כיתה ד' בעוד כעשרה ימים תלויה בכמה תנאים: הפרדת לקפסולות החל מכיתות א', קיום הפרדה קבועה ומניעת ערבוב מסגרות בצהרונים והסעות, חובת עטיית מסיכות לכל התלמידים וצוות ההוראה וקיום בדיקות סקר למורים (על בסיס מתווה "מגן גננות").

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור חזי לוי, אמר לחברי הקבינט כי "בעבר חשבנו שתלמידי כיתות א' ו-ב' לא מדביקים ולא מדבקים כמו תלמידי גני הילדים. התברר לנו שהם מדבקים ונדבקים כמו כיתות ג', ד' ולכן אנחנו ממליצים שכיתות א' עד ד' ילמדו בקפסולות".

מנגד, משרד החינוך הציע כי כיתות א'-ב' יחזרו ללימודים במודל של חצאי כיתות, במתכונת של שבוע מבית הספר ושבוע בלמידה מרחוק. במשרד הבריאות דרשו להחזיר את תלמידי הכיתות הנמוכות בקפסולות. ואולם, לא הוחלט מה יעלה בגורל אותם ילדים שישארו במשך שבוע בבית, כיוון שהדבר מצריך כספים נוספים לגיוס מורים.

מירי רגב בישיבת הממשלה הראשונה של הממשלה ה-35, 24 במאי 2020. אוהד צויגנברג  "הארץ", פול צלמים
דרשה לפתוח רפואה משלימה וקוסמטיקה. מירי רגב בישיבת ממשלה/פול צלמים, אוהד צויגנברג "הארץ"

בהמשך התפתח דיון גם על נושא הקוסמטיקאיות והצימרים. שרת התחבורה מירי רגב טענה כי "כשספר מגיע לבית הלקוח, או קוסמטיקאית או רפואה משלימה - אין התקהלות. יודעים מראש מי מגיע. מה הבעיה לפתוח את זה אחד על אחד?". פרופסור רן בליצר הוסיף כי "אחד על אחד זה מה שמשרד הבריאות מציע, כי זה הסיכון הכי נמוך להדבקה".

שרת התיירות אורית פרקש הכהן העלתה את נושא הצימרים, וטענה כי "זה אותו הדבר כמו לעבור מבית לבית. זה גם לשחרר אנשים לאוויר". לטענתה, "כשמשפחה גרעינית יוצאת לצימר, הם אפילו לא פוגש אדם חיצוני. מסאג' בחלל סגור יותר מסוכן מלנסוע לגליל כמשפחה גרעינית".

רגב אמרה כי "אני מבינה את החשש בהתקהלויות ומסחר, וגם את המשמעות של פספוס הסגר אם נפתח מהר מידי את המשק. אתם מציגים את זה כך שפעילות של אנשים מבוגרים ששומרים על מסכות בלי התקהלות, אחד על אחד, היא לא מעלה את רמת התחלואה. מדוע לא לפתוח ספרים וקוסמטיקאיות ורפואה משלימה?".

שר הבריאות, יולי אדלשטיין במהלך סיור בת"א 29 בספטמבר 2020. מירי שמעונוביץ', לעמ, אתר רשמי
"לכל דבר יש גם השלכות רוחב". אדלשטיין/אתר רשמי, מירי שמעונוביץ', לעמ

שר הבריאות יולי אדלשטיין הסביר כי "יש וודאי הסברים אפדימיולוגים, אך לכל דבר יש גם השלכות רוחב רבות. אנחנו לא יכולים לסטות מהמתווה של משרד הבריאות, גם אם הסכנה לא הכי גבוהה". הוא אף הדגיש כי "באופן אישי אני 'מת להסתפר', אבל נצטרך לחכות עוד כמה ימים".

מלבד סוגיית החינוך, השרים דנים בהמשך שלבי תכנית היציאה מהסגר של משרד הבריאות. בין היתר יעלו לדיון קיום חתונות ופתיחת צימרים. זאת, לאחר שביום ראשון נכנס לתוקפו השלב הראשון של המתווה, הכולל פתיחה של מוסדות החינוך לגיל הרך ועסקים ללא קבלת קהל, וכן ביטול הגבלת מרחק של ק"מ ממקום המגורים.

אדלשטיין יצא נגד דרישתו של כץ לפתיחה חלקית במשק. "אני מבקש מכל שרי הממשלה לנהוג באחריות ובממלכתיות, ובוודאי לא בפופוליזם", הבהיר שר הבריאות. "למען בריאות הציבור והכלכלה הישראלית, מצופה מכולם להפיק לקחים מהיציאה המהירה מהסגר הראשון. בין היתר כדי לא להגיע לסגר שלישי, שיגרום נזק עצום לכלכלה. במקום הצהרות - חובת משרד האוצר להעניק פיצוי הולם לכל הנפגעים מהסגר ולא להסתפק בדמי כיס", אמר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ ישראל כץ בישיבת ממשלה, 27 באוקטובר 2019. רויטרס
הקלות במשק או החזרת לימודים? רה"מ נתניהו והשר כץ בישיבת ממשלה/רויטרס

ממונה הקורונה דרש מהשרים להכריע בעניין העלאת גובה הקנסות והגברת האכיפה על קיום אירועים אסורים ופתיחת מוסדות חינוך בניגוד לתקנות. "אנחנו לא מרוצים עדיין מנושא הקנסות והאכיפה, אבל נעשתה עבודת מטה עם המשרד לביטחון פנים ומשרד המשפטים, אנחנו בקו הסיום. אני רוצה החלטה של הקבינט כבר בראשון הקרוב, הסכמה משותפת של המשרדים בנושא", אמר.

גמזו שב על הצעתו לקיצור ימי הבידוד ל-12 יום. לדבריו, "זה חשוב לאמון הציבור".
השרה רגב: למה רק קיצור של יומיים?
גמזו: כדי לקצר יותר אני צריך לעשות שתי בדיקות - גם ביום החמישי וגם בעשירי. רצינו לעשות את זה בשני שלבים כי אנחנו מאוד רוצים שאנשים ילכו להיבדק, אז החלטנו על בדיקה ביום העשירי ושחרור ביום ה-12. בהמשך נבחן לשחרר גם את זה
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי: נתחיל את קיצור הבידוד ככל הנראה בקרב מקצועות חיוניים.

מתווה משרד הבריאות ליציאה מהסגר

  • שלב ראשון: גנים וחינוך לגיל הרך, מקומות עבודה ללא קבלת קהל, פתיחת גנים לאומיים וחופים, אישור לטייק אוויי
  • שלב שני: חזרה של כיתות א'-ד', התרת רפואה משלימה וטיפולים לא-רפואיים
  • שלב שלישי: פתיחת המסחר, מקומות עבודה עם קבלת קהל, צימרים ובתי תפילה
  • שלב רביעי: פתיחת המסעדות, בתי הקפה וחדרי הכושר, חזרה למתווה הרמזור
  • שלב חמישי: פתיחת בתי המלון והבריכות הציבוריות
  • שלב שישי: חזרה של כיתות ה'-י"ב ללימודים סדירים
  • שלב שביעי: פתיחת ענפי התרבות והפנאי, אישור לקיים כנסים ותערוכות
  • שלב שמיני: פתיחת גני ואולמות אירועים
  • שלב תשיעי: חזרה של אירועי ספורט עם קהל ופתיחת המועדונים
פרויקטור הקורונה, רוני גמזו במהלך דיון בעיריית ירושלים 13 באוקטבור 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
דורש להגביר את האכיפה. גמזו/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

במהלך הישיבה ראש שירותי בריאות הציבור שרון אלרעי-פרייס טענה כי ילדים נדבקים באחוזים גבוהים ממבוגרים.

אלרעי-פרייס: "בסקר הסרולוגי בבני ברק גם נמצא הבדל בקבוצות הגיל. ילדים בתוך משפחות עם חולים מאומתים, בדרך כלל המבוגר נדבק ראשון. יש הדבקה משמעותית של ילדים גם אם הם א-תסימיניים".
ראש הממשלה נתניהו: "את אומרת לי עכשיו שבבדיקות לפי נוגדנים, כלומר איפה שהמחלה הכתה, את אומרת לי בעצם שילדים עד גיל 18 שיעור ההדבקה הוא גדול יותר מכל קבוצות האחרות".
אלרעי-פרייס: "אתה צודק. ילדים לעומת מבוגרים, לילדים אחוז גבוה יותר של בדיקות חיוביות".
נתניהו: "אני רוצה להבין, אלו הנתונים עם השלכה על הדבקה. ברגע שיש נוגדנים, מרכיב ההדבקה עולה לשיא מהילדים עד נערים ואז יורד דרמטית. אם ההסבר הפשוט הוא שהגילאים הצעירים הם אלו שמדביקים הלאה, מה המסקנות המתבקשות. איך אתם מקשרים את ההמלצות למה שאתם מראים כאן?".
השרה אורית פרקש-הכהן: "השקף הזה לא יכול לשקף מסקנה, צריך לשים עליו כוכביות, לא סתם ראש הממשלה מתעכב עליו".
אלרעי-פרייס: "הדגש פה הוא לא על הסקר הסרולוגי אלא על הנקודה שאם חושבים שילדים לא מדביקים, ולא נדבקים, אז אלו העדויות. ילדים הם חלק מהמנוע לעלייה בתחלואה אצל מבוגרים".
פרקש-הכהן: "את חייבת לדייק. מי שמסתכל על זה מבין שהגורם ההדבקה העיקרי הוא 0-18 ואם אין לזה תוקף של מחקר סטטיסטי מקצועי אז חשוב להגיד את זה. שימו שם כוכבית. אף אחד לא חשב שהם לא מדבקים. צריך להיזהר עם השקף הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully