וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדה בכנסת דנה בהחזר כספים לנוסעים שטיסתם בוטלה: "שערורייה צרכנית"

21.10.2020 / 9:20

בדיון בוועדת המשנה לבחינת כשלים בתחום הצרכנות השתתפו לקוחות שטענו כי מרביתם לא קיבלו את כספם חזרה לאחר שטיסתם בוטלה בעקבות המשבר. נציגי חברות התעופה: עוסקים בהחזרים ללקוחות כל העת. ח"כ שי וזאן: נפעל לכך שהסכומים המלאים יושבו לכל הצרכנים

בווידאו: ועדת הכלכלה אישרה את פתיחת נתב"ג/צילום: ערוץ הכנסת

ועדת המשנה לבחינת כשלים בתחום הצרכנות דנה היום (שלישי) בטיפול בהחזר כספי לנוסעים שטיסתם בוטלה בעקבות משבר הקורונה. הנתונים שהוצגו בפני חברי הוועדה על ידי הרשות להגנת הצרכן הצביעו על כך ש-82% מהפניות שהתקבלו בנושא תיירות נוגעות להחזר כספים על טיסות שבוטלו.

בפתח הדיון אמרה ח"כ הילה שי וזאן (כחול לבן) כי חובתם של חברי הכנסת לדאוג לכיס של האזרח, מתוך הבנה שמשבר הקורונה הוא משבר כלכלי לא פחות מאשר בריאותי. לדבריה, למרות שוועדת הכלכלה קיימה שבעה דיונים בנושא, יש צרכנים שעדיין לא קיבלו את כספם חזרה. עוד הוסיפה ח"כ שי וזאן כי אין כוונה לפגוע בחברות התעופה ולוועדה חשוב להגן גם עליהן מפני קריסה.

ח"כ יבגני סובה (ישראל ביתנו) אמר כי יש סוכנויות נסיעות שמאיימות על לקוחות ומציעות להם רק 80% ממה שמגיע להם.

נמל התעופה בן גוריון 18 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
צרכנים שטיסתם בוטלה עדיין לא קיבלו את כספם חזרה. נתב"ג, אוגוסט/ראובן קסטרו

מרכז קבוצת נפגעי טיסות קורונה, ירון חנן, טען כי חברות התעופה לא מתכוונות להחזיר בזמן הקרוב את הכסף. הוא הזהיר כי אם כולם יפנו לבית המשפט, אלו יוצפו בתביעות. לדבריו, לפחות 90% מחברי הקבוצה שהוא מייצג, המונה כמה מאות צרכנים, לא קיבלו את כספם חזרה. צרכן נוסף, שחר מרגוליס, סיפר כי קיבל עד כה רק 75% מהכסף שמגיע לו מאל על.

"יש פה שערורייה צרכנית", אמר מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, ירון לוינסון. "מצבן של חברות התעופה ברור לכל, אבל הצרכן הגיע למצב שהוא אחרון ברשימת העדיפויות".

מטוס אל על בנתב"ג, מרץ 2018. משה שי\ פלאש 90, פלאש 90
צרכן הלין כי עד כה קיבל רק 75% מהסכום שמגיע לו. מטוס אל על/פלאש 90, משה שי\ פלאש 90

התחושה של הצרכנים, ואולי מה שמאפשר לחלק מחברות וסוכנויות הנסיעות לנהוג כפי שנטען כלפיהן, יכולה לקבל חיזוק מנציג משרד האוצר, חיים בורובסקי. "ענף התעופה מקבל יחס שונה משאר הענפים, מתוך הבנה ברורה שהוא נפגע ראשון וישתקם אחרון", טען בורובסקי. עם זאת, הוא הוסיף כי האוצר מתייחס למשבר כאל משבר תזרימי בעיקרו, ולכן הסיוע שמוצע הוא בעיקר ערבות מדינה להלוואות.

סמנכ"לית הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, ענת בן עזרא דוקן, אמרה כי "82% מכלל הפניות שקיבלנו על תיירות עוסקות בביטולי עסקאות. פתחנו כ-40 חקירות על עוסקים שלא השיבו את הכספים, יש הרבה פניות שמדברות על חוק שירותי תעופה והרשות פנתה לחברות ודרשה להשיב כספים. ליבי עם חברות התעופה, אבל לא ייתכן שהצרכן הוא זה שישלם ויחזיק את החברות מעל המים".

חברות התעופה: עוסקות ללא הפסקה בהחזר כספים

מנגד, אמרו נציגי חברות התעופה בדיון כי הן עוסקות בהחזר הכספים כל העת. מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, הבהיר כי החברה מתכוונת להחזיר את כל הכסף ללקוחות, בין אם במזומן ובין אם בשוברים למי שיסכים לקבל זאת. הוא הוסיף כי מפתיע אותו שלקוח קיבל רק 75% מכספו, ובכוונתו לטפל בכך.

עוד אמר מנכ"ל אל על כי קצב הסיוע של משרד האוצר לא עומד בשינויים התכופים הנובעים ממשבר הקורונה, וכי חלק מהכספים שהובטחו לחברה לא התקבלו. אוסישקין אף קרא להאריך את הוראת השעה המגבילה את זכויות הצרכנים לפי חוק שירותי תעופה (חוק טיבי), אך הבהיר כי הוא לא מבקש דחייה נוספת במועד השבת הכספים.

מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, אמר כי החברה השיבה עד כה 35 אלף כרטיסים ויש פחות מ-10% מהצרכנים שעדיין לא קיבלו את הכסף. סירקיס הצטרף אף הוא לבקשה להאריך את הוראת השעה המגבילה את חוק טיבי. מנכ"ל ארקיע, ירון אמזלג, ציין גם הוא כי החברה השיבה את החלק הארי של הכספים.

חברת הכנסת הילה שי וזאן ממפלגת כחול לבן.. ללא, אתר רשמי
"משבר שמשפיע באופן ישיר על הצרכן". ח"כ שי וזאן/אתר רשמי, ללא

עם פרוץ מגיפת הקורונה וביטולן של מאות טיסות, הוחרגו החברות מחוק שירותי התעופה המסדיר את חובת חברת התעופה וסוכנויות הנסיעות ללקוחות ובתקנות שעה הוכנסו שינויים שנועדו להגן על החברות בתקופה זו. לאחר כמה דחיות קבעה ועדת הכלכלה כי 1 באוקטובר יהיה התאריך האחרון להתחלת השבת הכספים וכי לא תינתן לחברות ארכה נוספת.

שי וזאן סיכמה את הדיון ואמרה כי נדרשת חשיבה דחופה של רשות התעופה האזרחית באשר למעקב ואכיפה של הוראת השעה על חברות התעופה. היא הוסיפה כי "הוועדה דורשת את התייחסות משרד האוצר לשינויים המהירים והספונטניים באשר לפתיחת השמיים וליעדים שהופכים מירוקים לאדומים, וגורמים נזקים לחברות התעופה. הוועדה מבינה שחברות התעופה במשבר עמוק ומבקשת לזרז את הסיוע שניתן להן. זה מזמן לא משבר תזרימי בלבד, זה משבר שמשפיע באופן ישיר על הצרכן".

כמו כן, שי וזאן ביקשה מחברות התעופה להמשיך לעדכן את ועדת המשנה באשר להחזרת הכספים ללקוחות, ואמרה כי הוועדה תפעל לכך שכל הצרכנים יקבלו את כספם בחזרה ותמשיך לעקוב אחר הנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully