וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת בוועדת הכלכלה על מדיניות הממשלה בהגבלת הטיסות: "המדינה אינה כלא"

12.10.2020 / 2:54

דיון בוועדה בכנסת הפך למפגן ביקורת של חבריה על התנהלות הממשלה ועל מדיניות הטיסות לחו"ל. יו"ר הוועדה מרגי תקף את חברות התעופה על התנהלותן מול רוכשי הכרטיסים שביטלו נסיעתם: "גוררות רגליים בהחזרת כספים". מנכ"ל ישראייר: "המדיניות המבלבלת מביאה להפסדים כבדים"

בווידאו: יו"ר ועדת הכלכלה מסרב לקיים דיון בגלל שהסחבת בהחזר הכספי ללקוחות חברות התעופה/צילום: ערוץ כנסת, עריכה: טל רזניק

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה אתמול (ראשון) לדיון שהסתיים ללא אישור המשך ההגבלות על טיסות ושדות התעופה במסגרת סגר הקורונה, והפך למפגן ביקורת של חברי הוועדה על התנהלות הממשלה ועל מדיניות הטיסות לחו"ל.

התקנות שהוועדה הייתה אמורה לאשר, הן חלק מתקנות ההגבלה על שהייה במקומות ציבוריים. בהתאם לתקנות הקיימות, שנכנסו לתוקף עם הטלת הסגר הנוכחי בספטמבר, היציאה מישראל מותרת תחת שלושה תבחינים: יציאה מותרת (לצרכים רפואיים, עבודה או לימודים), לקוחות שרכשו כרטיסים לפני 25 בספטמבר או חריגים הומניטריים לפי אישור משרד התחבורה.

ההצבעה בוועדה נועדה לאשר את המשך ההסמכה של רשות שדות התעופה כמפעילת שדה התעופה, לבדוק את סיבות הטיסה של המבקשים לצאת מישראל עם כניסתם לשדה התעופה. במילים אחרות, להפוך את רשות שדות התעופה למנגנון פיקוח על היציאה מישראל.

דיון ועדת הכלכלה, 11 באוקטובר 2020. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
ביקורת על הממשלה. ועדת הכלכלה, היום/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

בפתח הישיבה אמר יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי, כי הגיעו אליו תלונות רבות של אזרחים, על כך שטרם החל הליך השבת הכספים ללקוחות שרכשו כרטיסי טיסה אך לא יכלו לצאת מישראל בשל נסיבות המשבר, כפי שמחייב החוק את חברות התעופה. "הרושם שלי הוא שחברות התעופה גוררות רגליים בהחזרים הכספיים", אמר ח"כ מרגי.

"אני מודיע בפעם הלא יודע כמה - לא תהייה עוד ארכה. פנו אלי בנושא זה מהממשלה, הייתה הרמת קולות אבל אמרתי - הלקוחות לא יהיו חברות האשראי של חברות התעופה", הוסיף יו"ר הוועדה. "אם ההנפקה של אל על הצליחה ויש בעלים חדשים ועוד הלוואה, אני חושב שזה נותן שוליים רחבים לחברה לעבודה. היה לכן (לחברות התעופה. ק.כ) די והותר זמן, זה יכול להיעשות במהירות וצריך להתבצע עכשיו", הוסיף מרגי.

עוד בוואלה!

חברות התעופה: ללא מתווה לפתיחת השמיים או סיוע - לא נוכל להחזיר כסף

לכתבה המלאה

"אי אפשר לנהל את התעופה ללא ודאות"

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) הסכים עם יו"ר הוועדה, ואמר כי "כמה אפשר עוד להתעלל בחוק הצרכני הזה, אני מבקש כיוזם החוק להמשיך להתנגד לדחיות".

אחרי דחייה ותיקון של חוק שירותי התעופה בשתי הזדמנויות שונות, קיבלו חברות התעופה ארכה עד 1 באוקטובר לעשות זאת. בתגובה לדברים אלו אמר אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, כי החברה השיבה את הרוב המכריע של הכסף ללקוחותיה, אבל חייבים לקשור בין פתיחת השמיים לטיסות לבין ההחזרים. "אי אפשר לנהל את התעופה ללא ודאות", אמר, ביחס לכך שהשינויים התכופים במדיניות היציאה מישראל גוררים הפסדים לחברה, שנערכת עם קווי טיסות חדשים ולקוחות הרוכשים כרטיסים.

"שני מיליון דולר של החזרים נוספו רק בשל האנדרלמוסיה של החלטות הממשלה", אמר סירקיס בדיון. "הגשנו בג"ץ שמבקש מהמדינה לנמק מדוע הממשלה אוסרת לצאת ממנה, ועליו היא צריכה להשיב עד 13 באוקטובר", הבהיר. "אפשר לראות את נתוני התחלואה באתר של משרד הבריאות, פחות מאדם אחד לכל מאה טיסות נמצא חולה בטיסות ישראייר, אנחנו טסים רק למדינות ירוקות, אז למה לא מאפשרים לנו לטוס?".

סוגיית התנהלות הממשלה בפתיחת השמיים הייתה גם היא מוקד לביקורת חריפה בוועדה. ח"כ יבגני סובה (ישראל ביתנו) אמר כי "מדינת ישראל הפכה באופן רשמי לבית כלא, אני לא זוכר מההיסטוריה של הקומוניזם כשהיו טיסות חוץ, שאנשים נדרשו לענות לשאלה למה אתה טס לחוץ לארץ". לדברי ח"כ סובה, חברות תעופה זרות מאיימות להפסיק את הטיסות לישראל במידה ומדיניות הממשלה לא תשתנה, והדבר יגרור בידוד כללי של ישראל. "התמודדות עם הקורונה צריכה להיות בכלים הגיוניים, התקנות האלו לא הגיוניות".

דיון ועדת הכלכלה 11 באוקטובר 2020. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"כמה אפשר עוד להתעלל בחוק הצרכני". טיבי, היום/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

"פתיחת השמיים אינה הפקרות, יודעים בדיוק מי טס"

ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) הוסיף בעניין כי "כשהחקיקה נהיית קיצונית, והמחוקקים מפירים אותה - מה הפלא שהציבור לא מתייחס לתקנות". הוא אף הבהיר כי "אם הממשלה תביא תקנות עם קו שונה מזה שקבענו בוועדה - אנחנו לא נאשר אותן".

ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) אמר כי יש לנסח אמירה ברורה מהוועדה בנושא פתיחת השמיים. "הפתיחה של השמיים היא לא מופקרת כי ידוע בדיוק מי טס, המטוסים מאווררים ואין שם מקרי הדבקה המוניים", הוסיף.

בנוגע לאופן ההתנהלות של טיסות ושגרה בימי קורונה, אמר פרופ' אריאל מוניץ, ראש מעבדת הקורונה באוניברסיטת תל אביב, כי ניתן למצוא דרכים לנהל שגרה גם תחת הנגיף. לדבריו, תצפיות של מיליוני אנשים ברחבי העולם מעלות מסקנה ברורה - הדבקה בנגיף מתנהגת שונה בין אוכלוסיות.

פרופ' מוניץ אמר כי מכיוון שהנגיף מסוכן יותר לאוכלוסיות מסוימות, עדיף לנטר את האוכלוסיות האלו ולהתמקד בצמצום הסיכון שלהן, ומצד שני לאפשר לשאר האוכלוסייה לחיות את השגרה עם הרבה פחות הגבלות. לטענתו, ניתן לעשות זאת בבדיקות שגרתיות, קדימויות בתורים שיופרדו ויצמצמו חשיפה, תחבורה ציבורית נפרדת ועוד.

דיון ועדת הכלכלה, 11 באוקטובר 2020. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
ועדת הכלכלה, היום/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

בסיכום הדיונים הכריז היו"ר מרגי כי הוועדה לא תאפשר דחיה נוספת במועד השבת הכספים ללקוחות שטיסתם בוטלה. בנוסף לכך, קרא לצמצם את ההגבלות על חברות התעופה הישראליות, במיוחד לאור העובדה שחברות זרות ממשיכות לטוס לישראל וממנה.

כמו כן, החליט כי הוועדה לא תאשר תקנות תעופה נוספות, כל עוד לא יקודמו הקלות בפתיחת השמיים. "אם כל המחקרים מראים שאפשר להפעיל שדות תעופה במינימום תחלואה ומספר הנדבקים בטיסות הוא זניח - הדברים מאפשרים תעופה בטוחה", אמר.

בסיכום הדיונים הוחלט שלא להצביע לאישור התקנות החדשות בין השאר לאור העובדה שתוקפן הוא עד דיון הממשלה ביום שלישי, אבל בעיקר בשל הרושם שנוצר אצל חברי הועדה כי הממשלה מתחמקת מהכרעה מנומקת בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully